Gå til innhold

Ny bolig - dårlig inneklima?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overfølsom og blir veldig dårlig hvis inneklima i en bolig er dårlig. Fukt, mugg, osv. Har vært i en nyere bolig som er ca 3 år gammel og ble etter noen timer svært dårlig. Samme symptomer som jeg bestandig får hvis jeg blir eksponert for mugg o.l. Men kan det være mugg i en så ny bolig?

Det er ingen lukt, men jeg vet jo av erfaring at det ikke trenger å lukte for å eksistere skjult mugg. På badet er det vifte som er manuell, kan det være at de som bor der ikke har vært flinke til å bruke denne, og heller lukket opp døren til stua og latt fukten sige inn i veggene der? Er et nok til å skape problemer på såpass kort tid?

Eller slurv fra utbygger? Hele boligen er over bakkenivå, og det er drenert.

Jeg har alltid trodd at nye boliger var et trygt valg med tanke på inneklima (sånn bortsett fra første året med avgasser fra byggmateriale), men det er kanskje ikke slik?

Anonym poster: fc816bef9fe7095fe4f406d374a54a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir jorden sjekket for radon før utbygger setter i gang med byggeprosjekter? Radon er jo et problem i deler av landet, kan det være noe sånt jeg har reagert på, eller bygges det ikke på tomter med radon?

Skrevet

Virker som det er krav utbyggere må følge:

"

§ 13-5. Radon

(1) Bygning skal prosjekteres og utføres med radonforebyggende tiltak slik at innstrømming av radon fra grunn begrenses. Radonkonsentrasjon i inneluft skal ikke overstige 200 Bq/m3 .

(2) Følgende skal minst være oppfylt:

• Bygning beregnet for varig opphold skal ha radonsperre mot grunnen.

• Bygning beregnet for varig opphold skal tilrettelegges for egnet tiltak i byggegrunn som kan aktiveres når radonkonsentrasjon i inneluft overstiger 100 Bq/m3 ."

Skrevet

Måten passivhus er bygd på setter mye større krav til utførelse, som igjen fortere gir plager relatert til fukt, astma og allergier. Hvis det har vært et fuktproblem her siden huset har vært nytt, kan det helt klart være mugg i det.

Skrevet

Måten passivhus er bygd på setter mye større krav til utførelse, som igjen fortere gir plager relatert til fukt, astma og allergier. Hvis det har vært et fuktproblem her siden huset har vært nytt, kan det helt klart være mugg i det.

Jeg vet ikke helt om jeg forstod det her. Det er støre krav til utførelse, som igjen gir fortere til fukt og helse?

Takstmenn sjekker jo kun fukt veldig overfladisk på bad og under vask, så hvordan skal jeg egentlig kunne sikre meg at jeg kjøper riktig bolig uten å bli syk når jeg er så overfølsom for inneklima? Er det noen type boliger som er mer sikre/usikre enn andre?

Skrevet

Ah, nå er jeg med. Det er høye krav til isolasjon og varmegjenvinning, som da går utover inneklimaet fordi det bygges for tett? Og hvis det da i tillegg ikke er mekanisk avtrekk på badet og tidligere beboere har slurvet med å bruke viften ved dusjing/klestørk, så kan det være en medvirkende årsak til å skape problemer?

Skrevet

"For tett" er vel kanskje en noe misvisende term, men ja det er en del av problemet. Slike hus straffer konstruksjonsfeil mye verre også, da "klassiske" norske hus har varmetap som gjør av noe fukt i tak og vegg vil tørke og aldri utgjøre noe risiko, mens når isolasjonen og tettheten øker så vil aldri den samme type fukt aldri tørke.

"Bortjustering" av ventilasjonsagregat kan også være en årsak. Nå sier jeg ikke at passivhus = dårlig inneklima såklart.

Hadde noen artikler om dette liggende, men ser ut som jeg har klart å rote det bort.

Skrevet

"For tett" er vel kanskje en noe misvisende term, men ja det er en del av problemet. Slike hus straffer konstruksjonsfeil mye verre også, da "klassiske" norske hus har varmetap som gjør av noe fukt i tak og vegg vil tørke og aldri utgjøre noe risiko, mens når isolasjonen og tettheten øker så vil aldri den samme type fukt aldri tørke.

"Bortjustering" av ventilasjonsagregat kan også være en årsak. Nå sier jeg ikke at passivhus = dårlig inneklima såklart.

Hadde noen artikler om dette liggende, men ser ut som jeg har klart å rote det bort.

Så for meg som allerede har et problem med overfølsomhet for inneklima (jeg har store problemer med å finne egnet bolig), er det noen boligtyper som har mindre risiko (leilighet) enn andre? Rekker sjeldent få symptomer i løpet av en kort visning, tar ofte 1-2 timer før jeg kan merke noe.

Skrevet

Nei det skjønner jeg, har flere venner som bor i nyere hus (vil tro det er passivhus uten at jeg kan si for sikkert), og der tåler jeg inneklimaet veldig godt. Derfor jeg trodde nytt var bra, men skjønner det ikke er sånn det fungerer likevel :/

Skrevet

Så for meg som allerede har et problem med overfølsomhet for inneklima (jeg har store problemer med å finne egnet bolig), er det noen boligtyper som har mindre risiko (leilighet) enn andre? Rekker sjeldent få symptomer i løpet av en kort visning, tar ofte 1-2 timer før jeg kan merke noe.

Nå er ikke akkurat dette mitt felt, og spesielt ikke allergier o.l. Men hvis dette er en reel problemstilling så kan du jo feks prøve å sende en mail til byggforsk.

Mulig de kan gi deg noe pekepinn.

[email protected]

Skrevet

Hei,

Dette er ganske kompliserte saker og man skal være forsiktig med å anbefale det ene fremfor det andre.

For å ta tråden ang. passivhus,radon, utbyggere osv:

Radon: Dette blir fulgt i dag.

Passivhus: Slik det har vært nevnt tidligere så stiller passivhus større krav til RIKTIG og RIKTIG bruk av ventilasjon. Huset er tett og er det byggefeil/ slurv med vedlikehold/ dårlig vent. løsning så er passivhus ikke bra inneklima...

Seriøse utbyggere holder seg innenfor krav og regler, men ; byggefeil skjer - og de skjer hele tiden, selv for den mest seriøse aktør. I disse dager er arb. kraften og timeprisene så dyre at det blir gjort myyye slurv på norske byggeplasser. Dette gir gjerne lekkasjer, kuldebroer og kondens som igjen gir fuktighet og at det "råtner" bak veggen...Men alt blir jo sparklet og malt hvitt så ingen ser det før byggherrens forsikring går ut om ca. 2 år +....

Gamle trekkfulle hus har som regel godt inneklima fordi luften blir sirkulert (inflitrasjon) og fuktigheten tørker ut. Dessverre er det ikke noe hyggelig å bo i et trekkfullt hus..

Noe annet kan være at du reagerer på emisjonsstoffer fra isolasjon, maling, lim, sparkel etc. dette "siver" ut over flere år og hvis du er hyperallergisk så kan det jo være dette du reagerer på?

hilsen sivilarkitekten :)

Anonym poster: 18059fc5caee6f97fe8532902aadf251

Skrevet

Glemte : Du kan få målt sporer i luften. Ta kontakt med firma som driver med sanering av sopp/mugg.

Dessuten finnes det varmemålende kamera som tar bilder som viser varmetap. Dette kan gi en god pekepinn på lekkasjer.Denne type lekkasjer er gjerne i hjørner, ved dører og vinduer.

Skrevet

Har også hørt om bygg som ikke har rukket å tørke før det blir bygd ferdig. Spesielt de som er satt opp på vinterhalvåret, uten at jeg vet hvor utbredt dette er :)
Skrevet

Hei,

Dette er ganske kompliserte saker og man skal være forsiktig med å anbefale det ene fremfor det andre.

For å ta tråden ang. passivhus,radon, utbyggere osv:

Radon: Dette blir fulgt i dag.

Passivhus: Slik det har vært nevnt tidligere så stiller passivhus større krav til RIKTIG og RIKTIG bruk av ventilasjon. Huset er tett og er det byggefeil/ slurv med vedlikehold/ dårlig vent. løsning så er passivhus ikke bra inneklima...

Seriøse utbyggere holder seg innenfor krav og regler, men ; byggefeil skjer - og de skjer hele tiden, selv for den mest seriøse aktør. I disse dager er arb. kraften og timeprisene så dyre at det blir gjort myyye slurv på norske byggeplasser. Dette gir gjerne lekkasjer, kuldebroer og kondens som igjen gir fuktighet og at det "råtner" bak veggen...Men alt blir jo sparklet og malt hvitt så ingen ser det før byggherrens forsikring går ut om ca. 2 år +....

Gamle trekkfulle hus har som regel godt inneklima fordi luften blir sirkulert (inflitrasjon) og fuktigheten tørker ut. Dessverre er det ikke noe hyggelig å bo i et trekkfullt hus..

Noe annet kan være at du reagerer på emisjonsstoffer fra isolasjon, maling, lim, sparkel etc. dette "siver" ut over flere år og hvis du er hyperallergisk så kan det jo være dette du reagerer på?

Glemte : Du kan få målt sporer i luften. Ta kontakt med firma som driver med sanering av sopp/mugg.

Dessuten finnes det varmemålende kamera som tar bilder som viser varmetap. Dette kan gi en god pekepinn på lekkasjer.Denne type lekkasjer er gjerne i hjørner, ved dører og vinduer.

Hvordan vet jeg om det er et passivhus jeg har vært i, er det noe spesiellt som kjennetegner dem? Jeg vet at det ikke er byggmateriale jeg har reagert på, den type eksponering gir helt andre symptomer for meg. Jeg kjenner veldig godt når det er snakk om mugg/fukt, da går jeg helt ned for telling. Jeg ble eksponert for aggressiv mugg for flere år siden som gjorde meg kronisk syk, etter dette har jeg blitt så overfølsom for inneklima at det er et mareritt å finne seg et sted å bo uten å bli dårlig.

Er klar over at jeg kan ta målinger, men dette er dyrt. Egentlig burde det være obligatorisk ved alle salg av boliger, at det medfølger en rapport fra eksperter på inneklima. Det er utrolig mye skjult mugg i konstruksjon.

Det virker som et sjansespill for meg uansett hva jeg velger av bolig. Alle i familien har vel boliger fra 60-80 tallet, samt et par har helt nye boliger. Alle boligene tåler jeg helt topp. Så det er vel umulig å gardere seg helt.

Ja jeg har også hørt det om at byggfolk har dårlig tid og slurver, det forundrer meg ikke det grann, for det skal jo spares penger over alle bauger. Hm, ja da har jeg ihvertfall fått svar på at nytt ikke nødvendigvis er flott i alle tilfeller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...