.....anonym..... Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hei....sitter igjen med hus og barn etter at mannen flyttet ut. Lurer på hvilke erfaringer dere har...er det urealisyisk å tenke at jeg skal klare det? Noen som vet om hva som er grensen for hvor mye en kan klare, evt om det fins ordninger som en kan benytte seg av? Eller har erfaringer eller gode råd? Har en rimelig godt betalt jobb. Synses det er viktigeste av alt at barna skal få fortsette å bo i huset...
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Jeg overtok stor leilighet etter min første ex. Uten barn da. Sett opp en ryddig oversikt over dine inntekter og de faste utgiftene dere har hatt på huset; Strøm + nettleie gjennom det siste året (eller de tre siste årene på antall kWh). Telefon/mobil/nett Renovasjon + vann Eiendomsskatt, - om kommunen din har det NRK lisens Bil (lån + bensin/diesel + bompenger dersom du er i nærheten av en bomring) Forsikringer (hus/bil/innbo/barneforsikring/livsforsikring) Når du har denne oversikten så deler du totalsummen for de faste utgiftene på 12. Da får du den summen som i gjennomsnitt vil gå med til faste utgifter per mnd. Så tar du med den oversikten, fjorårets selvangivelse + lønnsslipp for siste måned(er) og går i banken. I forkant kan du, når du har oversikten over de faste utgiftene, ta en sjekk i lånekalkulatorene på nett. Danske Bank (tildligere Fokus Bank) har en bra lånekalkulator som du kan bruke til å skaffe deg en ca oversikt over hvor mye du teoretisk sett kan låne. Husk også at det er veldig gunstig å kunne sette av en fast sum penger på en bufferkonto hver måned. Og blir den enda noe til overs så måker du dette inn på en sparekonto. Hva som er realistisk er helt avhengig av hvilken inntekt og økonomisk styring du har, ikke om du har ballene i buksa eller på brystkassen Lykke til med å skaffe deg oversikten. Det tar litt tid, men er vel verd det. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Det er som Lille-pus sier. Banken har også budsjetter de setter opp alt etter hvor mange du har å forsørge: antall barn og om de bor hos deg hele tida eller like mye hos faren. Så må du orientere deg litt når det gjelder spesielle økonomiske ordninger for ene-forsørgere. Vet ikke hvilke avtaler om samvær dere har, men hvis ungene er mest hos deg, eller bare hos deg, så har du rett på barnetrygd for ett barn mer enn du har (blir en knapp tusenlapp mer i måneden å rutte med, kan komme godt med!) Så får du et ekstra fradrag på skatten (før het det skatteklasse 2, men fra i 2013 er det ny ordning der ekstrafradraget i skatt knyttes sammen med om du har rett til ekstra barnetrygd) For min del regnet jeg på at ekstrafradraget i skatt betød 1.600 kr pr mnd mer å rutte med. Vet ikke hvor gamle ungene dine er, men det fins ordning for støtte til barnepass, det er inntektsavhengig, men du kan få inntil 67% av utgiftene til sfo eller barnehage dekket av NAV (du får beløpet utbetalt rett fra NAV hver måned). Så fins det overgangsstønad. Dette gjelder om du er eneforsørger for barn under 8 år, og er inntektsavhengig. Tror du ikke får noe hvis du tjener over 6G (altså 6 ganger folketrygdens grunnbeløp). Syns du samtidig skal se over forsikringene; kanskje er bilen så gammel at du kan kutte full kasko, og kanskje kan du justere ned kjørelengden, det gir billigere forsikring. Så råder jeg deg til å være veldig nøye med å holde økonomisk oversikt den første tiden, da skaffer du deg et greit bilde av hvordan din nye økonomiske hverdag blir. JEg ble selv skilt for 2 år siden. Eksmannen kjøpte meg ut, og jeg kjøpte nytt hus i samme gate, så fikk mye mer gjeld å betjene alene enn det vi to hadde tilsammen på slutten. Var veldig nøktern til å begynne med, det var han også. Men vi begge har klart oss greit økonomisk på hver vår kant. En annen ting jeg har begynt med, er å være nøye med hva jeg ønsker meg og ungene i jule- og bursdagsgaver. Besteforeldre bidrar vel gjerne med f.eks nyttige ting som ullundertøy, ekstra utejakke, spleis på sykkel, ski e.l. Det var faktisk en uventet glede å selv gå å ønske seg en ting en stund, for så å få det i bursdagsgave, istedetfor bare å gå rett på butikken å kjøpe det med en gang man var fristet av noe. Tenk også over internett/telefon/tvutgifter, kanskje kan det lønne seg å bytte leverandør. Dersom samarbeidet med barnefar er bra, kan dere jo - som jeg har god erfaring med - ha en felles konto der dere har litt penger til bruk på ting barna trenger. Dette betinger vel at dere ikke har bidrag dere imellom, det har ikke vi pga slik ungene er fordelt. Vi spleiser på alt av klær og utstyr/gaver til ungene. Tror det er fint for ungene at de ikke får to nye hjem, så hvis banken gir deg økonomisk "go" så syns jeg du skal prøve. (Og bare for å si meg fullstendig enig med Lille-pus her, økonomisk styring og oversikt har da ingenting å gjøre med om man er mann eller kvinne. Jeg er kvinne og flinkere til det enn både eksmannen min og den nye kjæresten min) Lykke til
.....anonym..... Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2013 Takk for gode svar....ser at det med kvinner i innledningen var noe bortkastet...tenkte bare på at jeg ville ha råd fra andre kvinner...men ser selfølgeli at kvinner kan like fodt som menn ha god økonomisk styring:-) vet ikke helt hva min mamn må betale iom at vi ikke har bestrmt helt samvær....tror det blir veldig lite samvær med far,slik det er nå...vet ikke hvordan bidrag blir reknet heller...barna er 8, 13 og 15...._huslånet er pr idag 4 ganger min årsinntekt...tror mange banker har en øvre grense på 3 ganger årsinntekt... Ts
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Takk for gode svar....ser at det med kvinner i innledningen var noe bortkastet...tenkte bare på at jeg ville ha råd fra andre kvinner...men ser selfølgeli at kvinner kan like fodt som menn ha god økonomisk styring:-) vet ikke helt hva min mamn må betale iom at vi ikke har bestrmt helt samvær....tror det blir veldig lite samvær med far,slik det er nå...vet ikke hvordan bidrag blir reknet heller...barna er 8, 13 og 15...._huslånet er pr idag 4 ganger min årsinntekt...tror mange banker har en øvre grense på 3 ganger årsinntekt... Ts Det er riktig, men det kommer også an på din totale økonomiske situasjon. Be om et møte i banken og se på mulighetene. Og har du noe du kan selge? Bytte til billigere bil? Selge hytte? Det er flott hvis en av foreldrene klarer å bli boende i huset etter skilsmissen, da fortsetter deler av barnas liv som før og det er en trygghet. Men ikke for enhver pris. Du kan klare å lage et varmt og trygt hjem for barna dine et annet sted også. Det tar ikke lang tid før et nytt sted er "hjemme". Så ikke strekk deg så langt at du sliter deg ut for dette, snakk med banken og hør på gode råd. Kanskje du like godt skal begynne å se etter et nytt sted å bo? Anonym poster: 563c2db90a8b170e0e60ef83913471bb
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Jeg overtok felles leilighet og tilhørende banklån. Dette var en blokkleilighet og derfor ikke like dyrt som en enebolig. Banken godtok det. Jeg klarte meg fint, men med et streng økonomisk budsjett. Først av alt må du faktisk finne ut om banken er villig til å låne deg det som skal til for å beholde boligen. Det kan godt være at de sier nei. De bygger på Sifo sine satser når det gjelder utgifter til det daglige. Videre har du fått gode råd her om å sette i sammen et budsjett. Det er ikke gitt at du får beholde boligen, men du kan ha økonomi tll å finne noe mindre i samme område. Anonym poster: 61557f5c391da93758dc538a8f2650c7
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Det du også må huske TS er at lånet, slik det er i dag, er en ting. Dersom du overtar huset så må du også løse ut din ex med hans del. Jeg antar han eier 50% av huset. Da skal han ha 50% av; markedsverdi - nåværende utestående beløp på lånet . Det betyr at du kan risikere å måtte ta et lån som er større enn du har i dag, - som jeg gjorde da vår leilighet alt var nedbetalt og gjeldfri. Uansett; sett opp et regneark med inntekter og utgifter først. Da vil du ganske fort se hva du har til rådighet til å betale på et lån. Og, jeg nevnte det ikke sist, men det er greit å ha penger til løpende utgifter også (mat, klær osv.)
.....anonym..... Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 18. januar 2013 Hm....er det urealistisk å tro en kan klare ett lån på 4 ganger årsinntekten? Vet ikke...men jeg bor på ett lite sted og tror at for barna vil det bety "alt" å kunne sleppe å flytte....de tar bruddet veldig tungt.....jeg kommer nok til å strekke meg veldig langt for å få dette til.....ser jeg har mye å gå på med å stramme inn forbruket uten at vi lider noen nød...vi har bare hatt det veldig romslig til nå....feks matvarer ...med litt planlegging og handling på tilbud er jeg spent på hva jeg klarer meg med pr mnd..og som var nemnt tidligere her....faktisk bare bra for både barna og meg å måtte ønske seg noe en stund...istedenfor å bare kjøpe etterhvert....uff...jeg prøver å overbevise meg selv om positive sider ved dette...men vet vi har litt å "gå på" uten at vi lider noen nød......hvor mye tror dere jeg må beregne på mat pr mnd?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 ja jeg overtok hus og lån. du får snakke med banken din og du må søke nav om bidrag,overgangstønad om du har barna aleine(overganstønad gjelder i max 3 år og til barnet fyller 8 år)bidrag og stønad blir rekna ut fra deres samversordning. det går som regel greit vis du har sjikkelig jobb. men trangt blir det self dei første 3 årene.det er ofte billigere å ha eget lån enn å betale DEN husleiga.
Gjest HeidiL Skrevet 18. januar 2013 #10 Skrevet 18. januar 2013 Hm....er det urealistisk å tro en kan klare ett lån på 4 ganger årsinntekten? Vet ikke...men jeg bor på ett lite sted og tror at for barna vil det bety "alt" å kunne sleppe å flytte....de tar bruddet veldig tungt.....jeg kommer nok til å strekke meg veldig langt for å få dette til.....ser jeg har mye å gå på med å stramme inn forbruket uten at vi lider noen nød...vi har bare hatt det veldig romslig til nå....feks matvarer ...med litt planlegging og handling på tilbud er jeg spent på hva jeg klarer meg med pr mnd..og som var nemnt tidligere her....faktisk bare bra for både barna og meg å måtte ønske seg noe en stund...istedenfor å bare kjøpe etterhvert....uff...jeg prøver å overbevise meg selv om positive sider ved dette...men vet vi har litt å "gå på" uten at vi lider noen nød......hvor mye tror dere jeg må beregne på mat pr mnd? Du klarer deg fint! Enten du blir boende i huset eller flytter til et nytt sted. Men selvfølgelig er det fint for barna å kunne fortsette å bo der de har bodd før bruddet. Og du trenger ikke lete etter postitive sider ved bruddet. Det er lov å kjenne på følelsene som sier at alt blir dårligere, at alt er mistet... Slipp løs tårene og gi plass til sorgen. Og så etter en stund begynner det nye livet. Da leter du etter de postivite tingene i ditt nye liv. Det gamle er forbi. Klem til deg og lykke til! Jeg har vært gjennom det samme som deg
.....anonym..... Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 18. januar 2013 Godt å høre HeidiL....er veldig opptatt av alt det praktiske nå...virkeli klar til å få dette til ..for barna sin del....det hjelper å gå inn for å få til gode løsninger og utsetter da å tenke på hva som faktisk har skjedd...at jeg sitter her alene ..men ....vet at jeg på ett tidspunkt må ta det innover meg....men...det hjelper her å nå å vere fullstendig oppslukt i praktiske ting....og klart...å beholde huset er veldig viktig for meg her og nå....:-) takk for klemmen...stot klem tilbake...jeg tar gjerne imot gode råd om tiden jeg har framfor meg:-) Ts
Gjest ja de penga Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Hei ts har du et stort hus å plass til overs hvorfor ikke lage en hybeleilighet? inntekten er lovlig skattefri noe som er gull verdt.Jeg følte meg nesten tvunget til å ta annsvaret for barndomshjemmet til mine barn,de ville blitt fullstendig knust ved et salg, ille nok at mamman hadde mistet sine følelser å ikke ønsket å holde familien sammlet, jeg tjener litt over 5ootusen har hybelinntekter på 6500pr måned å 1,9mil i gjeld.utrolig nok merker jeg nesten ikke at min eks lønn ikke er med lenger,men det sier muligens mer om hennes prioriteringer som var unormalt egoistiske de siste åra av samlivet,Jeg tror tror du vil klare dette men du kommer nok til å måtte være nøysom.
Gjest HeidiL Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 Godt å høre HeidiL....er veldig opptatt av alt det praktiske nå...virkeli klar til å få dette til ..for barna sin del....det hjelper å gå inn for å få til gode løsninger og utsetter da å tenke på hva som faktisk har skjedd...at jeg sitter her alene ..men ....vet at jeg på ett tidspunkt må ta det innover meg....men...det hjelper her å nå å vere fullstendig oppslukt i praktiske ting....og klart...å beholde huset er veldig viktig for meg her og nå....:-) takk for klemmen...stot klem tilbake...jeg tar gjerne imot gode råd om tiden jeg har framfor meg:-) Ts Send meg gjerne pm hvis du ønsker noen spesielle råd:-)
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2013 #14 Skrevet 18. januar 2013 (endret) Godt å høre HeidiL....er veldig opptatt av alt det praktiske nå...virkeli klar til å få dette til ..for barna sin del....det hjelper å gå inn for å få til gode løsninger og utsetter da å tenke på hva som faktisk har skjedd...at jeg sitter her alene ..men ....vet at jeg på ett tidspunkt må ta det innover meg....men...det hjelper her å nå å vere fullstendig oppslukt i praktiske ting....og klart...å beholde huset er veldig viktig for meg her og nå....:-) takk for klemmen...stot klem tilbake...jeg tar gjerne imot gode råd om tiden jeg har framfor meg:-) Ts Jeg er helt enig med deg, TS Av erfaring vil jeg si at å fokusere tankene og energien på å få det praktiske på plass først er det aller lureste du gjør. Når dette er på plass så får du også en helt annen sjeleig ro til å at alle de følelsene som vil og må komme. Men da kan du ta dem uten å samtidigmåtte bale med og bekymre deg over det praktiske. Du er sterk nå, og det står det full respekt av ! Klem til deg herfra også Edit: Idèen om en hybel er en meget god idè. Det kan absolutt være verd å se på om den kan gjennomføres Endret 18. januar 2013 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå