humalla Skrevet 18. januar 2013 #1 Del Skrevet 18. januar 2013 Hei! Jeg lurer litt på hvordan det er å jobbe som reiseguide. Er det noen her som har hatt dette som jobb? Hvordan er arbeidsforholdene? Hva ligger lønnen på? Hvor mange mnd jobber man? Gode/dårlige erfaringer? Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
humalla Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #2 Del Skrevet 19. januar 2013 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #3 Del Skrevet 19. januar 2013 tenker du på sånn sydengreie? tror i hvert fall man må jobbe en hel sesong, kan ikke bare jobbe i sommerferien. Anonym poster: 0191283d82647f1163990ceb5489bcc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 19. januar 2013 #4 Del Skrevet 19. januar 2013 Dårlige forhold, dårlig lønn. Kjenner mange som har prøvd, men har slutta etter kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterspeil Skrevet 19. januar 2013 #5 Del Skrevet 19. januar 2013 Hver ettermiddag klokken 19.30 på tvnorge går det et program om turistguider i Thailand. Det er Ving sine guider og Ving har visstnok også sponset hele programmet. Uansett, morsomt å se på - og det gir en viss pekepinn om hvordan det er å jobbe som guid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 19. januar 2013 #6 Del Skrevet 19. januar 2013 Ingen? Tenker du på reiseleder gjennom Apollo, Ving eller Star Tour? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elissima Skrevet 19. januar 2013 #7 Del Skrevet 19. januar 2013 Hver ettermiddag klokken 19.30 på tvnorge går det et program om turistguider i Thailand. Det er Ving sine guider og Ving har visstnok også sponset hele programmet. Uansett, morsomt å se på - og det gir en viss pekepinn om hvordan det er å jobbe som guid. Det er Star Tour, ikke Ving Jeg kjenner mange som har jobbet som reiseleder. Fordelen er vel at man får bo et varmt sted og oppleve noe annet enn Norge. Men lønna er dårlig, og arbeidsdagene lange. Er også mye kjeft og vanskelige gjester man har med å gjøre. Jeg hadde aldri tatt den jobben om jeg fikk en million i lønn. Hadde heller jobbet på hotell eller bar hvis jeg ville ha en jobb i utlandet en periode (og hvis jeg var ung og eventyrlysten). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. januar 2013 #8 Del Skrevet 19. januar 2013 Det er Star Tour, ikke Ving Jeg kjenner mange som har jobbet som reiseleder. Fordelen er vel at man får bo et varmt sted og oppleve noe annet enn Norge. Men lønna er dårlig, og arbeidsdagene lange. Er også mye kjeft og vanskelige gjester man har med å gjøre. Jeg hadde aldri tatt den jobben om jeg fikk en million i lønn. Hadde heller jobbet på hotell eller bar hvis jeg ville ha en jobb i utlandet en periode (og hvis jeg var ung og eventyrlysten). Tja, fin måte å komme seg inn i reiselivsbransjen på. Jeg kjenner også mange som har jobbet som reiseverter i yngre dager. Og ja, det er lange dager, lav lønn og mye merkelige "kunder", men de sitter mest igjen med alle minnene, samholdet reisevertene i mellom, opplevelsene. De fleste jeg kjenner som har jobbet som reiseverter, jobber nå innen reiselivsbransjen å et eller annet vis. De begynte gjerne som bookingkonsulenter hos reiseselskap og har jobbet seg "oppover" i systemet. Hadde ikke vært noe for meg, men jeg er takknemlig for de ungdommene som faktisk gidder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterspeil Skrevet 19. januar 2013 #9 Del Skrevet 19. januar 2013 Det er Star Tour, ikke Ving Sett sånt - var sikker på at det var Ving ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #10 Del Skrevet 19. januar 2013 Det er forskjell på å være guide og på å være reiseleder. En jobb kan innebære begge delene, men det er likevel ulike jobber: Å være reiseleder er drittjobben. Du må være serviceinnstilt hele tiden, tilgjengelig konstant på telefon, på hotellrommet hvor du sover, når du sitter og spiser frokost osv. Du må stå på pinne for gjestene og hjelpe de med alt; kjøpe plaster på apoteket, oversette "du er den peneste butikkdama jeg har sett, vil du gifte deg med meg?", bistå ved ulykker (på sykehus), passe på vær, klær, gjenstander, valuta og toalettbesøk for de reisenede når det måtte passe seg. Mye praktisk prakk. Det kan kanskje høres ut som en grei jobb å hjelpe pensjonister med å ta ut penger i minibanken, men når du står der og gjør det for ***tiende gang, skal jeg love deg du blir lei. Å være guide er den spennende delen. Du lærer deg ekstremt masse på veldig kort tid. Det er snakk om historie, geografi, kunst, kultur, og ikke minst lærer du deg å forelese/holde en fremføring foran masse mennesker, engasjerte som uengasjerte Du lærer deg å se ting fra forskjellige perspektiv, du vil lære deg dialekter/skandinaviske språk bedre og ikke minst bli mye mer oppmerksom på hvordan andre oppfatter deg og hvordan du kan fremstå best mulig. Du får mye tilbakemelding fra turistene på alt, på godt og på vondt. Du lærer deg å bli løsningsorientert, på å bli mester i "alt", på å alltid virke sikker og trygg og gi inntrykk av at du har kontroll, uansett. Ikke minst blir du kjent med vanvittig mange mennesker, kanskje også av typen du aldri ville møtt om det ikke var for yrket ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å prøve! Anonym poster: b8b10e50775dcd828597ed528dc9299b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå