Gå til innhold

Vil løpe! - redd for beinhinnebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trente en del før og alt gikk flott, men så flyttet jeg, begynte på nytt studie etc etc. så det ble et lengre opphold (ca. 3-4 mnd) med lite trening. Så jeg startet der jeg slapp, men det var tydeligvis litt for mye, så jeg begynte å oppleve smerter i leggen. Beinhinnebetennelse fikk jeg beskjed om at det var. Ikke mye, men litt. Nok til at jeg syntes det var utrolig vondt.

Uansett, nå har jeg hatt et (1-2 mnd) opphold fra løpinga, men kjenner at jeg måååå begynne igjen, men er redd for å oppleve det samme igjen. Har fått nye såler i skoene mine, men har ikke testet de enda.

Har planer om styrke 2 ganger i uka og løping (30-45 min intervaller) på tredemølle 2 ganger i uka.

Noen forslag til hvordan jeg kan unngå at dette gjentar seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start opp i veldig rolig tempo og bygg deg opp igjen. Ikke bli utålmodig og kjør på, men ta tiden til hjelp. Ikke løp hver dag ikke løp for lenge om gangen.

• Liker 1
Skrevet

SÅ til å begynne med 30 min 2 ganger i uka ok?

Skrevet

SÅ til å begynne med 30 min 2 ganger i uka ok?

Så lenge de 30 minuttene er roooolig. Kjenner du bare en antydning i beinet, så stopper du.

Skrevet

Løp ute. Tredemølle er det verste å løpe på når det kommer til beslastningsskader og vondter.

Videre bør du også ha løpesko som er tilpasset dine ben. På Løplabbet kan de finne ut av hordan såle etc akkurat Du trenger, og de vil anbefale deg sko deretter. Det er virkelig verdt prisen.

Ellers støtter jeg Maja sin anbefaling om å starte rolig opp, men ikke på tredmølle, finn heller en fin løperute ute på ulendt terreng.

:)

• Liker 1
Skrevet

Det er å bedre å løpe og risikere benhinnebetennelse, enn å sitte inne og risikere overvekt og helseproblemer ;)

Mitt fremste tips er å droppe tredemølla. Det er alt for hardt for bena. Jeg begrenser mølleløpingen så mye jeg kan, og løper alltid med minst 1,5% helning. Så lenge det ikke regner sidelengs, eller er is/slaps, løper jeg ute. Sko er veldig viktig, maks demping er ikke alltid best, du må få sko som passer deg og din løpestil. Og kom deg ut i terrenget så mye som mulig, asfalt er også veldig hardt for beina. Løping i terreng gir også mye bedre trening da man må stabilisere på en helt annen måte.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge de 30 minuttene er roooolig. Kjenner du bare en antydning i beinet, så stopper du.

Løper ikke du hver dag? Har lest en del poster fra deg her inne og hadde det inntrykket. Jeg løper sev hve dag og visste ikke det var skadelig :sjenert:

Anonym poster: f095fb2baeb5e1c01dbe51f61154fef1

Skrevet

Løper ikke du hver dag? Har lest en del poster fra deg her inne og hadde det inntrykket. Jeg løper sev hve dag og visste ikke det var skadelig :sjenert:

Anonym poster: f095fb2baeb5e1c01dbe51f61154fef1

Jeg løper hver dag, nesten. Som med all trening er det fare for skader og belastningsskader. Jeg fikk akillesbetennelse for et par uker siden.

Heldigvis tok jeg fatt i det med enn gang så det er borte nå. Skoene mine var blitt for utslitte. Har nå kjøpt nye sko på Løplabbet som er perfekt tilpasset tråkket mitt og har blitt veldig nøye på å ta forebyggende øvelser for både Runners Knee og akillesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...