Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange (de fleste?) av diskusjonene i S&R om problemstillinger i relasjoner, ofte med en part som føler seg urettferdig behandlet. Jeg har bitt meg merke i at forumets brukere er veldig raskt ute med å kalle oppførsel som ikke tar hensyn til partneren "egoistisk".

Denne tråden er et godt eksempel.

Synes du det er rett å karakterisere mannens oppførsel i tråden over som egoistisk?

montoya.jpg

Egoisme, som definert av Wikipedia, er "en etisk doktrine som hevder at det er riktig å handle på en slik måte at det tjener den som handler."

Siden bruken virker utstrakt, kan det gpdt hende jeg er alene om dette, men det å presse en jente til sex, hjelper ikke mannen å leve et godt liv på sikt; og da faller det utenfor definisjonen til 'egoisme'.

Personlig mener jeg mannen i den relevante tråden er egosentrisk: "Egosentrisme vil si manglende evne til å se ting fra en annen synsvinkel enn sin egen. (...) Det motsatte av egosentrisme er empati (medfølelse)." - wiki.

Det kan godt hende alle unntatt meg ser på dette som en bagatell, men jeg finner det svært irriterende at det eneste norske ordet for med moralsk rette å sette seg selv først er 'opptatt' av betydningen til et annet ord og dermed lett feiltolkes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egoistisk vil si å tenke på seg selv, noe mannen i den tråden absolutt gjør.

Anonym poster: 90cd892b8f6deee9354db4a381171c7f

Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet (endret)

Han kan muligens tenke at det tjener ham på kort sikt?

Det artige er at det motsatte av egoisme er altruisme som jo er praktisk talt non-eksisterende.

"Vis meg noen som ikke av og til tenker på seg selv foran andre og jeg skal vise deg en løgner" ;)

Endret av Amazing Cunt Wig
  • Liker 1
Skrevet

Vel sånn er det når først benytter fremmedord. Hvorfor ikke bruke; H tenker bare på seg selv om egoistisk.

Eller hele verden kretser bare rundt h om egosentrisk.

Skrevet

Han kan muligens tenke at det tjener ham på kort sikt?

Det artige er at det motsatte av egoisme er altruisme som jo er praktisk talt non-eksisterende.

"Vis meg noen som ikke av og til tenker på seg selv foran andre og jeg skal vise deg en løgner" ;)

Det samme kan sies om rusmidler, dyre lån, vinningskriminalitet og mye annet rart. Fra et egoistisk perspektiv er det bare dumt.

Skrevet

Typisk for egoisme er nettopp det at det er kortsiktig. Mange klarer ikke å tenke lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...