AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Jeg leser stadig at forbrukerne oppfordres til å forhandle rente med banken sin, både på lån og innskudd. Er det noen her som har prøvd det, og faktisk lyktes? Hvor mye penger må man ha på konto for å kunne gå i banken og si "hør her, jeg synes jeg bør få bedre avkastning på innskuddet mitt"? Nå er jo gjerne de bankene som har best rente rene nettbanker uten filial. Så hva da, skal man sende mail og be om bedre betingelser? Og har man sjans i havet til å få gjennomslag? Jeg har så langt nøyd meg med å være utro mot de bankene som kutter innskuddsrenten i hytt og pine. Er flere banker som har gjort det nå etter jul. Anonym poster: 82eb6502ba102c3885272213ef83360e
Gjest celebi Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Med mindre du har mange millioner på konto, tviler jeg på at du kommer noen vei med å be om høyere innskuddsrente i en stor bank. I en lokalbank går det kanskje an. 1
Frøken S Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Det er vel han luringen i huseiernes landsforbund som har vært hyppig ute med den uttalelsen. Tror ikke du har så gode forhandlingskort, så framt du er "hvermannsen". Det blir litt som å forhandle pris på matbutikken. Det er jo konkurranse i bankmarkedet, og hvis man vil ha bedre pris kan man bytte.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Jeg ville iallfall ikke sendt e-mail. Faren min bruker den lokale banken (relativt stor) til firmaet sitt og privat, han har vel et par millioner på konto. Han gikk fysisk i banken (da han skulle ordne noe) og sa høflig at hvis han ikke fikk høyere rente så flyttet han pengene sine. Han fikk høyere rente på dagen. Han har dog et godt forhold til banken og har et veldig stabilt firma med god inntjening. Anonym poster: 5f44e5e6e1cb92418f4f4b06903aabcd
Gjest Lille-pus Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Husk at i en periode av livet så har de fleste et større boliglån enn de har kapital på konto. Effekten av dette er at du vil tjene mer på å forhandle ned bolilånsrenten din enn å forsøke å forhandle opp renten på innskuddskonto/kapitalkonto/sparekonto/høyrentekonto.
Gjest barista Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Hverdagsmannen har i liten grad noe å si på dette, og det vil være nytteløst. Du skal sitte med gode kort, for at bankene ønsker å endre renta framfor å miste deg som kunde.
Frøken S Skrevet 19. januar 2013 #7 Skrevet 19. januar 2013 Jeg ville iallfall ikke sendt e-mail. Faren min bruker den lokale banken (relativt stor) til firmaet sitt og privat, han har vel et par millioner på konto. Han gikk fysisk i banken (da han skulle ordne noe) og sa høflig at hvis han ikke fikk høyere rente så flyttet han pengene sine. Han fikk høyere rente på dagen. Han har dog et godt forhold til banken og har et veldig stabilt firma med god inntjening. Anonym poster: 5f44e5e6e1cb92418f4f4b06903aabcd Det er stor forskjell på privatkunder og bedriftskunder. Privatmarkedet er standardisert og prisene er gitt. Bedriftsmarkedet er prisene i mye større grad variable og opp til den enkelte å forhandle. Dog er bankens margin i bedriftsmarkedet høyere.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #8 Skrevet 19. januar 2013 Husk at i en periode av livet så har de fleste et større boliglån enn de har kapital på konto. Effekten av dette er at du vil tjene mer på å forhandle ned bolilånsrenten din enn å forsøke å forhandle opp renten på innskuddskonto/kapitalkonto/sparekonto/høyrentekonto. Det har ikke stå stor relevans for meg at de fleste har større boliglån. Jeg har ikke lån, og har etter hvert klart å spare opp såpass mye at jeg tjener en del på å flytte innskuddet mitt hver gang det dukker opp et bedre tilbud. Men dette betyr at pengene stadig er på flyttefot, og at jeg stadig må opprette nye konti. Så derfor lurer jeg på om det er noe hold i at man kan forhandle rente med banken sin, eller om man må ha mange millioner før man blir attraktiv som kunde. Iblant kan det virke som bankene bryr seg svært lite om innskuddskunder. Jeg antar det er fordi de fleste har såpass lite penger stående at de ikke gidder flytte pengene rundt selv om banken setter ned renten. Anonym poster: 82eb6502ba102c3885272213ef83360e
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #9 Skrevet 19. januar 2013 Jeg leser stadig at forbrukerne oppfordres til å forhandle rente med banken sin, både på lån og innskudd. Er det noen her som har prøvd det, og faktisk lyktes? Hvor mye penger må man ha på konto for å kunne gå i banken og si "hør her, jeg synes jeg bør få bedre avkastning på innskuddet mitt"? Nå er jo gjerne de bankene som har best rente rene nettbanker uten filial. Så hva da, skal man sende mail og be om bedre betingelser? Og har man sjans i havet til å få gjennomslag? Jeg har så langt nøyd meg med å være utro mot de bankene som kutter innskuddsrenten i hytt og pine. Er flere banker som har gjort det nå etter jul. Anonym poster: 82eb6502ba102c3885272213ef83360e Du bør investere pengene dine og ikke låne de "gratis" til diverse banker. Avkastning på 3,5 til 3,75% er ikke lønnsomt. Ville anbefalt fast eiendom, fortsatt. Om du er gira på å ha pengene i bank bør du se på trustbuddy.com. Jeg har tjent ok der, men har ikke mere enn 100,000 der nå. Avkastningen har ligget på ca. 11% for mitt vedkommende. Grunnen til at det er greit å ha noen kroner i banken, er for meg lett tilgjengelig kapital. Anonym poster: d73dbe4fffff1c75669f12a36118ba24
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #10 Skrevet 19. januar 2013 Du bør investere pengene dine og ikke låne de "gratis" til diverse banker. Avkastning på 3,5 til 3,75% er ikke lønnsomt. Ville anbefalt fast eiendom, fortsatt. Om du er gira på å ha pengene i bank bør du se på trustbuddy.com. Jeg har tjent ok der, men har ikke mere enn 100,000 der nå. Avkastningen har ligget på ca. 11% for mitt vedkommende. Grunnen til at det er greit å ha noen kroner i banken, er for meg lett tilgjengelig kapital. Jeg vet at det sannsynligvis vil lønne seg å investere pengene i annet enn bank, men ønsker ikke å ta risiko på det nåværende tidspunkt. Kommer også til å splitte pengene på flere banker hvis jeg kommer opp i 2 mill, for å være dekket av sikringsfondet. Anonym poster: 82eb6502ba102c3885272213ef83360e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå