AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hei. Jeg har flere ganger opplevd at filer som jeg har hatt på minnepenner (til og med de flash) og eksterne harddisker har blitt borte. Bortsett fra det å laste opp i skyen, hvilke andre alternativer til fillagring har jeg? Har hørt at det å brenne på DVD skal være safe, stemmer dette? På forhånd takk Anonym poster: 8a9990f5209fa3ad66d4745ebc494adc
Gjest Spils Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Det går helt fint å brenne ting på DVD/CD ja. Problemet med det er jo at du ofte ikke kan redigere innholdet i ettertid, men må belage deg på å brenne det på nytt om du skal gjøre endringer. Slike medium har også begrenset kapasitet, så det er jo ikke allverden du får på en DVD. Det ender jo fort opp med en haug DVD-er som ligger og slenger over hele huset. Og per dags dato er det ikke uvanlig at nyere datamaskiner ofte blir levert uten CD-rom for avspilling av dette. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på en ekstern harddisk som du nevner, eller å lagre det i skyen (DropBox, Google Drive, SkyDrive)
slask Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Det går helt fint å brenne ting på DVD/CD ja. Problemet med det er jo at du ofte ikke kan redigere innholdet i ettertid, men må belage deg på å brenne det på nytt om du skal gjøre endringer. Du kan fint lagre ei fil på DVD etter å ha redigert den, men må normalt mellomlagre på harddisk og så brenne i egen prosess, så lenge du ikke "finalizer" plate. Har en DVD liten plass? 5 GB er vel vanlig på ei DVD-plate og det er ganske mange tusen Wordfiler som et eksempel, for ikke å si ti-tusener. Det går også 1000 bilder i størrelse 5 MB også. 5 MB er for "små" filer å regne i dag siden kameraene blåser opp bildene for å selge bedre, men det er det glade vanvidd. Jeg har ikke noe problem med å forminske mine bilder til f.eks. 1000 pixels bredde og filene blir da gjerne noen hundre kB. Tar jeg i litt mer og sier 500 kB bilder, så går det altså 10.000 av dem på en DVD. Men alt er relativt. Folk er bortskjemte med lagringsplass i dag og bare fyller på... Moroa kommer når de skal ta backup. Da blir ting litt verre å håndtere og det tar dessuten tid...
slask Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Glemte å si at DVD kan være noe ustabilt med tanke på å brenne gjentatte ganger. Hvis du bygger et voksende arkiv, så risikerer du jo at alt plutselig blir borte i ei feilbrenning uten forklaring. Det er i alle fall min erfaring med CD og DVD igjennom mange år. De feiler uten grunn i blant. At du (TS) opplever å miste filer på ei flashbrikke (USB-pinne osv) virker rart på meg. Har aldri opplevd det som jeg kan huske. Men plutselig kan flashbrikka ryke også. Det er en type minne som bare "sluker" dataene om den ryker. Selvopplevd flere ganger... Det er ikke mulig å brekke opp og finne igjen data da. Jo, noen redningsfirmaer kan reparere brikkene, eller rettere sagt elektronikken rundt selve chipen (bl.a. et krystall som kan gå føyken, eller rett og slett brekkasje eller fuktskader).
-Jiinxs- Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har litt noia med å lagre noe viktig på noe som helst form for ekstern harddisk. Så om jeg har noe jeg overhode ikke vil miste så velger jeg Google Drive eller Dropbox. Tar ikke sjangse med cd/dvd heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå