Gå til innhold

Hysterisk for kjøleskapet. Overreagerer han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kan ei kjøleskapdør og frysedør stå åpen? Gjør det noe om den står åpen om jeg setter inn mat? Gjør det noe om den står oppe i 5 minutter f.eks?

Vi har fryser som ikke trenger avisning. Men har en mann som er hysterisk redd for denne frysedøren og kjøleskapsdøren og tror alt blir ødelagt om den står oppe i noen sekunder. Han mener at den aldri skal åpnes helt opp, kun litt så man såvidt for ut eller inn noe og at den skall lukkes med en gang. Han tåler ikke om jeg åpner kjøleskapsdøra eller ftysedøra helt opp og lar det stå sånn til jeg har satt inn varene før jeg lukker. Han tåler heller ikke at jeg lar kjøleskapsdøren stå åpen om jeg skal ha ut flere ting som skal settes på bordet, Noe som ikke er lang vei. Da blir helt hysterisk og kjefter som bare det.

Har han rett og jeg som kanskje er litt for mild eller overreagerer han?

Anonym poster: 559b64a26d59230b71cb5dcbfee279e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en "tick". At han blir hysterisk over noe sånt høres psykisk ut. At det rett og slett stresser han at kjøleskapsdøren står åpen.

Det er ikke farlig for verken mat eller mennesker at et kjøleskap står åpent i noen minutter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke latt døren stå åpen lenger enn nødvendig. Vet ikke om kjøleskapet blir ødelagt eller ikke, men maten har ikke noe godt av det. All den kalde luften går ut og varm luft inn. Flere ganger om dagen blir det ikke så bra for maten.. Og kjøleskapet må jo jobbe for å kjøle ned igjen, kanskje det sliter på?

Så 5 min i strekk synes jeg høres veldig lenge ut. Han høres riktignok litt småhysterisk ut, men du høres også ut til å ta alt for lett på det.

• Liker 2
Skrevet

Han er vel oppdratt til dette, men han høres ekstrem ut.

Skrevet

Det skal absolutt ikke stå oppe i hele fem minutter! Mens du setter inn varene er greit.

Anonym poster: ea4c521712845b86444205f90522c179

• Liker 4
Skrevet

Når jeg var liten fikk jeg alltid beskjed om at når jeg først åpnet kjøleskapsdøren måtte jeg ta ut/sette inn alt jeg skulle i ei vending, fordi kjøleskapet ikke hadde godt av å bli åpnet 10 ganger på rad. Om det er noe hold i denne påstanden aner jeg ikke, men jeg tviler litt :fnise:

Men det høres ut som om dette er tick-relatert. Jeg har det likedan med vann. Det koster ikke mye å la vannet renne i noen minutter, det er heller ikke forurensende. Men likevel får ingen la krana renne i nærheten av meg, med mindre de fyller opp vann i vasken e.l. Sprøtt :P

Anonym poster: 624a2046adc3d35fb3b2d635c5bf13c1

Gjest Mann på 47
Skrevet

Men det høres ut som om dette er tick-relatert. Jeg har det likedan med vann. Det koster ikke mye å la vannet renne i noen minutter, det er heller ikke forurensende. Men likevel får ingen la krana renne i nærheten av meg, med mindre de fyller opp vann i vasken e.l. Sprøtt :P

Anonym poster: 624a2046adc3d35fb3b2d635c5bf13c1

Nåja. Om dere tilsammen lar det renne i 10 min om dagen vil det i enkelte kommuner medføre en regning på over 3000 kroner i løpet av et år.

Gjest Amazing Cunt Wig
Skrevet (endret)

Hvis hans største problem i livet er at du har kjøleskapsdøra åpen litt lenger enn normalt så vil jeg si at han har det relativt greit.

Endret av Amazing Cunt Wig
  • Liker 3
Skrevet

Hvor lenge kan ei kjøleskapdør og frysedør stå åpen? Gjør det noe om den står åpen om jeg setter inn mat? Gjør det noe om den står oppe i 5 minutter f.eks?

Vi har fryser som ikke trenger avisning. Men har en mann som er hysterisk redd for denne frysedøren og kjøleskapsdøren og tror alt blir ødelagt om den står oppe i noen sekunder. Han mener at den aldri skal åpnes helt opp, kun litt så man såvidt for ut eller inn noe og at den skall lukkes med en gang. Han tåler ikke om jeg åpner kjøleskapsdøra eller ftysedøra helt opp og lar det stå sånn til jeg har satt inn varene før jeg lukker. Han tåler heller ikke at jeg lar kjøleskapsdøren stå åpen om jeg skal ha ut flere ting som skal settes på bordet, Noe som ikke er lang vei. Da blir helt hysterisk og kjefter som bare det.

Har han rett og jeg som kanskje er litt for mild eller overreagerer han?

Anonym poster: 559b64a26d59230b71cb5dcbfee279e2

Det sier seg selv at døra bør være igjen så mye som mulig. Allerede nedkjølte varer blir ikke ødelagt av 30 sekunders åpning av døra en gang iblandt.. men 5 minutter er såpass lenge at da stiger temperaturen i matvarene. Sett et glass kalt vann på bordet i 5 minutter og sjekk hvor varmt det er blitt.

Da begynner det å bli energikrevende og kostbart og få temperaturen ned igjen.

Husk jo større temperaturforskjellen er jo raskere går oppvarmeing. Forskjellen mellom kjøkken temperatur og kjøleskap er gjerne 26-27 grader og det er endel.

Det som skjer er at varmt går mot kaldt. Dvs at varmlufta på kjøkkenet trekker inn i kjøleskapet. Når døren lukkes vil kompressoren starte opp og fjerne denne varmen igjen. Så jo lenger døra står opp jo lenger på kjøle kompressoren jobbe. Så det koster litt på strømregninga at kjøleskapet varmes opp hele tiden. Men luft er raskt å kjøle ned, mat krever mer energi mens vann/brus/melk krever veldig mye.

For de som måtte være spesielt interessert (noe de færreste kvinner er i slike ting) så er dette en tabell som viser hvor mye energi som må til for å øke eller senke temperaturen i et stoff. Vann er utrolig energikrevende og forandre temperaturen på.http://nn.wikipedia.org/wiki/Spesifikk_varmekapasitet.

Du sparer MYE energi på å f.eks la drikkevarer stå ute i -10 i 10 minutter før du setter varene inn kjøleskapet.

Det er ikke bare at han irriterer seg over at du ikke hører / trasser. Litt som jenter klikker i vinkel og skitne sokker på feil sted og IHVERTFALL når man har klaget på det før. Da blir man ikke tatt alvorlig. Da er det ikke sokken som er problemet men at det du sier ikke blir respektert :-)

Skrevet

Husk jo større temperaturforskjellen er jo raskere går oppvarmeing. Forskjellen mellom kjøkken temperatur og kjøleskap er gjerne 26-27 grader og det er endel.

Må bare kommentere denne - kjøpeskapet hos meg holder 4 grader, men det er ikke 30-31 grader på kjøkkenet :fnise: . Regner med du tenkte litt feil akkurat mens du skrev dette.

- - -

Maten i kjøleskapet tåler at du åpner skapet og tar ut / setter inn varer. Det er verre for temperaturen i kjøleskapet at du åpner skapet mange ganger på rad enn å holde den åpen de få minuttene det tar å sette inn/ta ut matvarer. Det har noe med at det er forskjellig trykk inni kjøleskapet og utenfor (du har sikkert lagt merke til at noen ganger må man ta litt hardere i døra for å få den opp), og når du åpner kjøleskapsdøra, så "velter" den kalde luften ut. Da er det bedre å ha døren åpen enn å åpne/lukke mange ganger på rad.

Jo mindre åpning på døra, jo bedre, men det betyr ikke at man må holde seg til en 10 cm glippe hvor man så vidt klarer å stikke hånda inn... Det finnes jo en mellomting mellom dette, og vidåpen dør.

Skrevet

Vi glemte å lukke kjøleskapsdøren i en times tid. Vi overlevde begge to, og måtte hverken kondemnere leiligheten eller avhøres av myndighetene. Det eneste som skjedde, var at maten ble lunken - og det ble sikkert et fingerbøl kondens ekstra, samt et par kroner økt strømregning.

Det er sikkert rasjonelt å passe på at døren ikke er åpen unødig. Men det har ingenting å si om døren er på gløtt eller vidåpen idet man henter noe ut eller setter noe inn. Det spiller heller ingen rolle om døren er åpen når man skal flytte over dagligvarer i kjøleskapet. Kuldetapet er marginalt.

Det er normalt å ha enkelte irrasjonelle særegenheter, men blir det hysterisk, er det utenfor det normale. Plager det deg, bør du ta det opp med fyren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...