Gå til innhold

Min mor er allergisk for hunden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at min mor har fått utslag på allergitest ift hund.

Hun har ikke dyr selv, så det er ikke et problem i hverdagen, men flere av barna hennes har.

Hvordan skal vi løse dette når vi er på besøk en dag, en helg, e.l ?

Jeg vet om Petal Cleanse, men vet ikke om det er noen nytte i det bare for en dag eller to?

Det er ikke snakk om at hun reagerer veldig, men allergien er jo der.

Det er snakk om såpass geografisk avstand at det ikke går å bare ta en tur et par timer mens hunden er alene hjemme.

Hva med allergimedisiner? Finnes det noe hun kan ta en stund før vi kommer?

Den ene hunden er en korthåret selskapshund, den andre en langhåret gjeterhund.

Anonym poster: ab6a6549cdc37df35b493cf3b00d6e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet mange tar en allergitablett (Zyrtec,som man får reseptfritt) når de vet at de skal disponeres for f.eks hund eller katt.

jeg ville også ha børstet hundene før besøk til moren din, slik at det var minst mulig løse hår som falt av hjemme med henne. vil jo selvfølgelig komme litt uansett, men blir mindre om de er børstet først.

dyrebutikkene har også noe man kan spraye på hunden, som visstnok skal fjerne allergener fra hunden (om det virker vet jeg ikke, men kanskje verdt et forsøk?) :)

Skrevet

Ville kvittet meg med hunden. Min mor kommer først, uansett.

Anonym poster: a93b2e778bebb425d8a61af31fe9b86e

Skrevet

Ville kvittet meg med hunden. Min mor kommer først, uansett.

Jo jøss.Er du helt på styr?

TS. om du har mulighet,så bruk Petal Cleanse før du reiser .

Selv om mor har reaksjoner på hund,er det ikke sikkert hun vil reagere på din hund.Dette må dere nesten bare teste ut.

Å ta allergitabletter er jo en løsning.Men noen vil ha sterke reaksjoner uansett hvilke medisiner de bruker.

Børsting kan faktisk gjøre ting værre,i alle fall rett før et besøk.Du vil da få opp mer døde hudceller osv.

Et bad før besøk er nok greit.

Men som sagt,det er ikke sikkert det blir store saken ut av dette. Om mor blir veldig dårlig,får du heller finne en hundpasser og passe på at du selv er nydusjet og har rene klær. Samt ingen kosing på hunden før du reiser.

• Liker 3
Skrevet

Jo jøss.Er du helt på styr?

TS. om du har mulighet,så bruk Petal Cleanse før du reiser .

Selv om mor har reaksjoner på hund,er det ikke sikkert hun vil reagere på din hund.Dette må dere nesten bare teste ut.

Å ta allergitabletter er jo en løsning.Men noen vil ha sterke reaksjoner uansett hvilke medisiner de bruker.

Børsting kan faktisk gjøre ting værre,i alle fall rett før et besøk.Du vil da få opp mer døde hudceller osv.

Et bad før besøk er nok greit.

Men som sagt,det er ikke sikkert det blir store saken ut av dette. Om mor blir veldig dårlig,får du heller finne en hundpasser og passe på at du selv er nydusjet og har rene klær. Samt ingen kosing på hunden før du reiser.

Man tar ikke med seg en hund på besøk til en som er allergisk. Da har man null respekt for vedkommende.

Man finner noen som kan passe hunden, putter den på kennel, eller kvitter seg med hunden.

• Liker 2
Skrevet

Om en mener at en skal gi bort/avlive hunden en eier,fordi en i familien ikke tåler den,selv om en ikke bor samme,da reagerer jeg.

Ts skrev ingenting om at mor har nektet besøk av hund.Da svarer jeg slik jeg ville ha gjort det,om min mor hadde vært allergisk.Om det ikke er en "fastsatt" allergi,dsv at man vet at mor reagerer på nettopp den hunden,da ville jeg testet det ut.

Å blande respekt inn i bildet,er vel å prøve å lage bråk. Du klarte fint å ikke kommentere mine siste setninger "Om mor blir veldig dårlig,får du heller finne en hundpasser og passe på at du selv er nydusjet og har rene klær. Samt ingen kosing på hunden før du reiser."

• Liker 6
Skrevet (endret)

Man tar ikke med seg en hund på besøk til en som er allergisk. Da har man null respekt for vedkommende.

Man finner noen som kan passe hunden, putter den på kennel, eller kvitter seg med hunden.

Med mindre det er absolutt nødvendig, så er det ikke sånn at man har null respekt for vedkommende. H*n kan ta allergimedisiner, og dessuten kan man jo ordne slik at hunden kun er i ett/to rom, og ikke får gå i de andre rommene. Hvis det skal bli ille der kan man jo lufte, og flytte hunden til et annet rom.

Er hunden kjent der fra før og klarer seg alene, så er det jo ikke stress om den kan være på et rom for seg selv.

Å kvitte seg med hunden pga dette problemet blir for dumt.

Endret av Santflows
  • Liker 1
Skrevet

Mor har aldri så mye som hintet til at hundene ikke er velkomne. Heller motsatt.

Å kvitte seg med hundene er på ingen måte aktuelt, det ville heller aldri mor gått med på!

Jeg har brukt å bade min før vi drar dit, min er korthåret.

Vi har til nå kun opplevd 1 større allergisk reaksjon, men da hadde hun også vært på besøk hos andre med dyr som hun reagerer på, det er derfor uvisst om det var min hund, eller de andre dyrene allergiutbruddet kom av. Litt rart at den reaksjonen kom akkurat den dagen, for det er eneste gangen det har vært tydelig merkbart.

Hun har brukt å stille som frivillig hundepasser ved behov, men vi må jo nå prøve å finne ut om hun virkelig reagerer på dem, for det har vært litt uvisst. Hun er ikke helt sikker, sier hun. Nå som testen faktisk er klar, er vi jo veldig obs på reaksjoner.

Jeg skal kjøpe både PetalCleanse og stryke over pelsen før vi reiser, bade hunden,og kjøpe inn Zyrtec, og teste om det fungerer.

Skrevet (endret)

Både moren min og søsknene mine er allergisk mot alle dyr, men jeg har katt nå og har hatt hund tidligere. De har vært på besøk hos meg og til og med klappet på dyrene, det har gått fint selv om de er ganske allergiske. De pleier å ta allergimedisin før de kommer. Når jeg hadde med hunden hjem til dem så måtte den være i hagen eller på et eget rom (jeg er sjeldent på besøk veldig lenge om gangen da, er ikke så langt fra der jeg bor).

Det er såklart ikke ideelt med allergiske foreldre osv men heller ingen kritisk situasjon vil jeg si så lenge dere ikke bor sammen.

De fleste med allergi tåler noe kontakt med dyr, og de kan ta medisiner når det er for korte perioder. Men ikke ta med hunden inn og legg den i sofaen hennes, for da blir det et problem etter at du drar også om du forstår:)

Endret av SoftKitty
Skrevet

Nei, vi bor ikke sammen. Kontakten med hundene er i helger og i ferier.

Medisiner har ikke vært prøvd tidligere, så det er absolutt verdt forsøket, spesielt siden det ikke virker som om hun reagerer så veldig.

Hva slags allergimedisin tar familien din SoftKitty?

Skrevet

Jeg er allergisk, spesielt mot katter, og jeg unngår å besøke folk med katter. De kan selvsagt besøke meg, men uten kattene, og heldigvis er det ingen som finner på¨å komme om de er fulle av kattehår.

Enkelte ganger prøver jeg å besøke folk med katter. Da tar jeg allergimedisin først, men det er dessverre ikke slik at det bare er å ta medisin, og så er problemet løst. For et kort besøk går det som regel greit (type stikke innom for å levere noe og ta en kjapp kopp kaffe), men om jeg er litt forkjølet eller småsyk, reagerer jeg fortere allergisk.

Sist ville jeg så gjerne gå i bursdagen til ei venninne som har katt (vansligvis møtes vi hos meg eller et annet sted), og selv om jeg hadde tatt allergimedisiner og ikke var småsyk, gikk det ikke så bra. Muligens merket de andre ikke det så godt, men øynene mine klødde og jeg merket at luftveiene begynte å snøre seg sammen mens jeg var der, og at det ble litt tyngre å puste. Kløingen i øynene ga seg relativt kjapt da jeg kom meg ut, mens pusteproblemene fortsatte og ble først verre. Det ble en ganske søvnløs natt, for å si det mildt. (Og jeg skiftet og dusjet med en gang jeg kom hjem).

Jeg er ikke av dem som er mest allergisk. Men det er likevel ikke slik at det bare hjelper å ta medisin, og så er alt ok. Allergien kan også bli verre av å bli utsatt for allergener.

Så rådet mitt er at dere lar hunden være hjemme/hos andre når dere drar på besøk til henne. Ikke dra allergener inn i huset hennes for dere kan risikere at hun blir verre på sikt, selv om hun kanskje ikke reagerer så sterkt nå. Rengjør godt når hun kommer på besøk til dere, og la gjesterommet alltid være hundefritt. Om hun blir verre/reagerer, er det bedre at hun overnatter hos andre eller på hotell, og at dere heller møtes andre steder og bare oppholder dere i korte perioder hjemme hos dere.

Anonym poster: 976c0f240bcb80c23b2e53fd67e7eb4d

Skrevet

Jeg vet ikke hva slags medisiner de tar nei, men tror det er sånne vanlige allergipiller, Zyrtex eller noe? De er jo allergisk mot en masse greier da, mange forskjellige pollen og dyr osv, så kanskje de er såpass vant til å reagere på ting at de ikke opplever det som like ille som AB over her? Det er nok normalt å reagere forskjellig, forstår at å få pusteproblemer nok er verre enn å bare bli tett/klø for eksempel, for all del. Mente ikke at alt blir i orden av å ta medisiner, jeg fortalte bare hvordan det fungerer for min familie :)

Skrevet

^Allergimedisin hjelper, men det løser ikke problemet nei.

Skrevet

Som jeg nevnte, kan ikke hunden være hjemme alene når vi drar på besøk, da det blir for mange timer/dager.

Allergien er mye verre for katt enn den er for hund. Hun overnatter aldri her, da det også bor katter i huset som hun ikke tåler, derfor foregår besøkene hos henne, og minst mulig her. Hun sier at det IKKE er lurt å støvsuge eller vaske rett før hun kommer, da det virvler opp dyrehår og allergener, og gjør allergien mye verre.

Mor har også hatt hund selv i over 11 år tidligere. Hadde ingen merkbare plager da, men det kan jo komme selvfølgelig, og variere fra hund til hund også.Katt har hun alltid reagert voldsomt på.

Vi vet jo heller ikke om hun faktisk reagerer på våre hunder, da hun er litt usikker selv. Det er flere allergier involvert her også.

Vi må jo se hvordan dette tar i vei, men det er jo lurt å prøve medisiner, og PetalCleanse, og alt som finnes på markedet. Kan jo ikke gi opp før man har prøvd:)

Vi er jo ikke der hver uke, så det er jo ikke snakk om en utfordring som vil finne sted ofte, det er jo snakk om og prøve å finne en løsning som forhåpentligvis vil kunne fungere. Jeg har snakket med flere allergikere som sier Zyrtec fungerer for dem, men man bør jo samtidig være bevisst og ikke kose så mye med hunden, og ikke klø seg i øynene hvis man tar på hunden.

Anonym poster: 76080c3f866a4b1fb498e3bcd32ac5f8

Gjest FiskenBlub
Skrevet

Både jeg, min far og bestefar er allergikere og vi har alle astma og vi er alle vokst opp med hunder og katter. Det har aldri vært et problem, når vi føler at astma medisinene ikke er nok til å holde allergien borte tar vi bare en zyrtec (skrives det sånn?). De virker så og si med en gang så man slipper å bruke de hele tiden. Foreldrene mine har en katt og to hunder, en av kattene deres har snik flyttet til bestefar og jeg har 3 katter og 1 hund, så er mulig å leve med dyr selvom man er allergiker. Når jeg flyttet til en liten leilighet så måtte jeg begynne å ta allergimedisiner (kombinert med astma medisiner) hver dag. Ser virkelig ingen problem med å ta en ussel pille for å kunne være med dyrene. Er jo ren idioti at folk mener at du skal avlive hunden din pga mora di.... Er jo et levende vesen som du elsker. Be mora si snakke med lege om dette :)

Jeg og min mor ble ofte anbefalt "å gå bak garasjen med dyrene og skyte de" hos en lege. Var vel tolv år da, kjeftet en del på legen før jeg braste ut av kontoret hans. Vi dro aldri til han igjen :P Moren min var like forbannet...

Skrevet

Fisken: Høres bra ut at det fungerer så godt for noen, får håpe det gjør det for min mor også:)

Anonym poster: 76080c3f866a4b1fb498e3bcd32ac5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...