Gå til innhold

Baby se på tv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvor vanlig/uvanlig det er å la sin baby se på tv. Jeg lar min snart 6 mnd baby se på tv av og til. Syns det ikke et noe galt i det. Men nå har jeg hørt at det kan være farlig. Alt med måte tenker jeg, ungen får ikke epilepsi av å se ca 1 time tv hver dag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Clafoutis
Skrevet

Det er hundre tråder her om det samme. Veldig mange her mener at det er helt krise om små barn ser på tv.

Jeg har selv en baby på 4 måneder, og jeg lar i utgangspunktet ikke han se på tv. Når vi er hjemme på dagtid er det veldig sjelden at tv'en står på, hvis den gjør det er det fordi det er et eller annet jeg faktisk skal se på.

På kveldene er tv'en som regel på, og hvis jeg merker at gutten blir veldig interessert i den avleder vi han med å gjøre noe annet isteden, leke, synge eller lignende. Men innimellom skjer de selvsagt at han ser på tv mens han for eksempel sitter på fanget vårt (og besteforeldrene lar han også se på tv mer enn hva vi gjør hjemme), og det synes jeg virkelig ikke er noen krise.

Synes det blir hysteri å for enhver pris skulle unngå at små barn får et glimt av tv'en, og har problemer med å tro på at tv (i moderate mengder) kan være så fryktelig skadelig.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg hart lest at barn under 2 år skal ha null tv-og-data-tid.

Det er ikke pga epilepsi, men pga fantasi. Fantasien blir lite/dårlig utviklet om vi ser på TV/Data&Ipad, vi glemmer rett og slett å lage våre egne bilder i hodet.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Synes det blir hysteri å for enhver pris skulle unngå at små barn får et glimt av tv'en, og har problemer med å tro på at tv (i moderate mengder) kan være så fryktelig skadelig.

Enig! Men du snakker hovedsaklig om passiv tv-seeing. Altså at TVen står på i bakgrunnen/at barnet leker i samme rom, men ikke følger med. Det tror jeg ikke man skal være så rdd for! Men jeg tror defeinitivt ikke det er bra for et lite barn å se aktivt på tv.

• Liker 1
Gjest Clafoutis
Skrevet

Jeg hart lest at barn under 2 år skal ha null tv-og-data-tid.

Det er ikke pga epilepsi, men pga fantasi. Fantasien blir lite/dårlig utviklet om vi ser på TV/Data&Ipad, vi glemmer rett og slett å lage våre egne bilder i hodet.

Det har jeg litt problemer med å tro på. Foreldrene mine sier at jeg flere ganger så litt på tv da jeg var liten (de vil forsvare seg når jeg ber dem om å ikke la gutten se tv) og jeg hadde langt bedre fantasi enn de fleste da jeg var liten. Jeg kunne for eksempel sitte og leke for meg selv i timesvis, og jeg kunne blant annet lage de villeste historier om kosedyrene mine og dikte opp hele universer :ler:

• Liker 2
Skrevet

Synes en time er alt for mye for en så liten baby. Jeg tenker at det er unødvendig å la en seks måneder baby se tv, men hvis du absolutt vil at babyen skal se tv, så tenker jeg ett kvarter er mer enn nok!

Sønnen min på 14 måneder får ikke en gang se tv en hel time for dag. Han ser tv to-tre ganger i uka, og da er det kun fantorangen, som varer en halvtime. Synes det er mer enn nok. :) I motsetning til søskenbarnet han som er litt eldre, som ser en del tv. Han blir helt hypnotisert av tv og sitter helt i ro. Sønnen min derimot titter litt, leker litt, titter litt og er egentlig ikke så interessert. Bortsett fra akkurat når det er fantorangen, men han er jo ikke så mye på tv i løpet av den halvtimen. :) Tror det har med at jeg ikke har gjort han vant til å sitte i ro og se på tv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i familieselskap en dag nylig, og så en av mine nevøer sitte forran Drømmehagen helt paralysert/hypnotisert.. Han svarte ikke når foreldrene ropte på han, han reagerte ikke når noen prøvde å sette seg ned ved siden av han. Han ble utrolig sur når programmet var ferdig.

Ungen var vel mellom halvannet og to år. Jeg synes det er SKUMMELT, men vi har ikke TV i hus, så det kommer ikke til å være noe problem her i gården. Vi bruker netflix, nedlastninger og nrk-netttv til det vi vil se på, så kan vi se på programmer vi faktisk er intressert i, når det passer for oss, og så slipper vi reklame. Barnet vårt kommer ikke til å falle i denne drømmehagen-transen noensinne.

Anonym poster: fd84b5553459f655e612547ce76e4d3e

• Liker 1
Skrevet

Synes en time er alt for mye for en så liten baby. Jeg tenker at det er unødvendig å la en seks måneder baby se tv, men hvis du absolutt vil at babyen skal se tv, så tenker jeg ett kvarter er mer enn nok!

Jeg er helt enig med deg. Sønnen min begynte å se litt på tv da han fylte 1 år (hjemme hos farmoren) og da fikk han se Timmy Tid, det varer vel 5 minutter. Hadde det ikke vært at farmoren ville se det med ham, hadde vi neppe begynt da heller. Nå er han 2 år, og få velge om han vil se Fantorangen, spille på iPad eller se film på iPad den halvtimen Fantorangen varer. Han sitter aldri uansett i ro den halvtimen.

Jeg er dog veldig fan av iPad o.l til også så små barn. Ikke for å se film, men mange av de spillene som finnes er lærerike og fine. Vi spiller "sammen", puslespill og memoryspill er det store for tiden. Før var han veldig opptatt av et som heter Tellespillet, og pga. det kunne han telle til ti før han var halvannet år. Det er først nå etter han fylte to år at han får lov å se film på iPad.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Sønnen min begynte å se litt på tv da han fylte 1 år (hjemme hos farmoren) og da fikk han se Timmy Tid, det varer vel 5 minutter. Hadde det ikke vært at farmoren ville se det med ham, hadde vi neppe begynt da heller. Nå er han 2 år, og få velge om han vil se Fantorangen, spille på iPad eller se film på iPad den halvtimen Fantorangen varer. Han sitter aldri uansett i ro den halvtimen.

Jeg er dog veldig fan av iPad o.l til også så små barn. Ikke for å se film, men mange av de spillene som finnes er lærerike og fine. Vi spiller "sammen", puslespill og memoryspill er det store for tiden. Før var han veldig opptatt av et som heter Tellespillet, og pga. det kunne han telle til ti før han var halvannet år. Det er først nå etter han fylte to år at han får lov å se film på iPad.

Finnes disse appene til Samsung også, og fungerer de til mobil? :) Har ikke iPand, men virker jo artig!

Skrevet

Ja, det finnes en del Apper som fungerer til Android også, og de kan fint spille på mobil, det eneste problemet er at det blir litt smått. Søk på Kids eller Toddler på Google Play, så finner du nok mye.

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi setter ikke baby for å se på tv. Forstår rett og slett ikke hvorfor vi skal skape en tvslave allerede før de sier i fra at de vil se tv selv.

MEN når storesøster set barnetv på kvelden hender det jo han får Glimt av tv om han ligger under babygymmen eller sitter på fanget etc..

EN hel time med tv hver dag for en baby er jo sinnsykt mye! Hva er vitsen? Det er jo ikke slik at baby har noe utbytte av det.

• Liker 1
Skrevet

Å se litt på tv er vel ikke det verste du kan la ditt barn gjøre. Men om tven står på hele tiden, og barnet ligger og følger med hele dagen, så er det slett ikke optimalt.

Med det jeg vet om den kognitive utviklingen til barn: Barnet tar inn masse inntrykk hele den våkne tiden sin. Og alle disse inntrykkene skal bearbeides i hjernen, der det skal omdannes til læring. Dette krever mye av barnets hjerne, og dermed er det viktig både å få nok søvn, men også å ikke bli overstimulert (å bli passivt bombardert med nye bilder og lyder hele tiden, som den blir via tv) den tiden det er våkent.

Jeg har ikke noe belegg for å si at dette skader barnets fantasi, kreativitet, læreevne eller konsentrasjon, men jeg vet at det ikke er optimalt med tanke på hjernens utvikling.

• Liker 2
Skrevet

Her i huset ser ettåringen støtt og stadig på tv. Hun elsker å se på dyr, så blir mye "dyrepasserne i Kristiansand" titting :)

Anonym poster: 695575fe4f39821f557054be77191753

Skrevet

Her tår gjerne tv`en på mye av dagen, men om hun følger med? Mjah, det er ikke særlig mye. Hun titter i to minutter, går og leker i 20min, titter litt, leker videre, osv.

De eneste gangene hun sitter og faktisk SER er når det er f.eks fantorangen.

Bruker også pcen med Spesial Agent Ozo når vi skal ordne med håret hennes, som gjerne tar en times tid, minst, og det er ca en gang hver andre uke.

Jeg har kun sett ETT barn som var fullstendig hypnotisert av tven, resten er som min; titter, leker, titter, leker. Og det tror jeg ikke er skadelig, nei.

• Liker 1
Skrevet

Her tår gjerne tv`en på mye av dagen

Okei, det syns til og med jeg er travelt! Konstant flimring av bilder og en evig strøm av lyd.. Skru av tven, sett deg på gulvet og lek og syng sammen med barnet ditt. Eller gå ut med henne.

Og så ble jeg nysgjerrig, er hun av afrikansk opprinnelse (ikke meningen å være støtende på noen måte, men mørk, med spesielle behov for håret, om du skjønner?), siden du sier det tar en time å ordne håret? Jeg blir alltid så facinert av disse søte kunstverkene afrikanske (mørke) jenter har på håret, og lurer på hvordan foreldrene får de til å sitte stille lenge nok til å ordne det. Og ikke minst, hvordan man finner tid til å ordne en tre-fire småjenter (kjenner en del med store familier) med så avanserte fletter...

Anonym poster: 4f645b5e9f2e815da62adc6ce59be581

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er like ille med konstant bakgrunnsstøy fra tven egentlig. Det er slitsomt, og jeg ser ikke poenget. Hvorfor gjør dere det egentlig?

• Liker 4
Skrevet

Aner ikke hvor mange timer om dagen babyen ser på tv, men det er sikkert en god del...

Tv skrus på med en gang vi står opp, og skrus ikke av igjen før vi legger oss! Jeg får helt panikk hvis tvn er avslått, og synes det er ubehagelig rett og slett.

Derfor får nok begge ungene "overdose" av tv, men største på 2,5 leker mer enn hun titter, selv om tv står på. Babyen på 10 uker, ser en del når han ligger i babygymmen, men det er da jammen bedre for han, enn skrikinga han driver med når han kjeder seg!

Anonym poster: 27c2f0dc6246e08f316b99ced2e59320

Skrevet

TV'n her står også på en del på dagtid, men vi legger babyen slik at han ikke ser TV'n og skrur gjerne ned lyden. På kveldene prøver vi å skru av TV'n da han gjerne vil sitte oppå oss da. Har aldri satt han for å se TV, men han er bare 5 måneder så tror ikke han ville fått så veldig mye ut av det.

Skrevet

Aner ikke hvor mange timer om dagen babyen ser på tv, men det er sikkert en god del...

Tv skrus på med en gang vi står opp, og skrus ikke av igjen før vi legger oss! Jeg får helt panikk hvis tvn er avslått, og synes det er ubehagelig rett og slett.

Derfor får nok begge ungene "overdose" av tv, men største på 2,5 leker mer enn hun titter, selv om tv står på. Babyen på 10 uker, ser en del når han ligger i babygymmen, men det er da jammen bedre for han, enn skrikinga han driver med når han kjeder seg!

Anonym poster: 27c2f0dc6246e08f316b99ced2e59320

Dette må jo være et trolle-innlegg..?

Anonym poster: 4f524ba55c6735b9ffc52965cc076058

• Liker 5
Skrevet

Okei, det syns til og med jeg er travelt! Konstant flimring av bilder og en evig strøm av lyd.. Skru av tven, sett deg på gulvet og lek og syng sammen med barnet ditt. Eller gå ut med henne.

Og så ble jeg nysgjerrig, er hun av afrikansk opprinnelse (ikke meningen å være støtende på noen måte, men mørk, med spesielle behov for håret, om du skjønner?), siden du sier det tar en time å ordne håret? Jeg blir alltid så facinert av disse søte kunstverkene afrikanske (mørke) jenter har på håret, og lurer på hvordan foreldrene får de til å sitte stille lenge nok til å ordne det. Og ikke minst, hvordan man finner tid til å ordne en tre-fire småjenter (kjenner en del med store familier) med så avanserte fletter...

Anonym poster: 4f645b5e9f2e815da62adc6ce59be581

Har enten musikk på, eller tven på. Og det er ikke på høyt volum, og ikke ser hun mye på den heller:)

Det betyr ikke dermed at vi ikke leker sammen, eller at hun ikke er ute, siden du innbiller deg det.

Ja, hun er halvt afrikansk. Og barne-tv er løsningen her i gården, men siden det er ytterst få ting på tv hun orker å interessere seg for i mer enn 1min av gangen, blir det på pcen og youtube istedet:)

Sånn som nå..har besøk i huset av en 7-åring som ser på Disney Channel. Ungen min står ved bordet og leker med lego, snakker med meg i ny og ne, og har ryggen til tven uten å bry seg ett eneste sekund. Og det ser jeg ikke problemet med, nei.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...