Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor konfirmerer du deg in the first place?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor konfirmerer du deg in the first place?

Hvorfor skulle jeg ikke det?

-TS

Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07

Skrevet

Hvorfor skulle jeg ikke det?

-TS

Fordi det er bortkastet penger når du ikke får noe igjen for det (med mindre du kun er ute etter gavene?).

Ikke-religiøse som konfirmerer seg er bare tull.

• Liker 3
Skrevet

De kan ikke tvinge sin tro på deg, men du kan vel heller ikke bestemme hva du skal få i gave :)

Anonym poster: c4c1cf875b77a565a5e85d53b3e19807

Men poenget med å gi gave er å glede mottakeren. Å gi en ateist bibelen syns jeg viser ganske nedlatende holdning av giveren.

Anonym poster: 769151d2dd4993b6fccdc6f3f9b3a542

• Liker 6
Skrevet

En borgerlig konfirmasjon er ikke en konfirmasjon, det er en navnefest. Ta i mot gaven fra dine kristne besteforeldre, for de velger faktisk å gi deg en gave selv om du bryter både tradisjoner og tro med å "konfirmere" deg borgerlig.

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er bortkastet penger når du ikke får noe igjen for det (med mindre du kun er ute etter gavene?).

Ikke-religiøse som konfirmerer seg er bare tull.

det er kristelig og forsåvidt. Å ta del i humanetisk forbund er ikke nødvendigvis mer eller mindre tull, de ordner jo også med bryllup og begravelse, det er en steg i voksenlivet osv.

Anonym poster: 5a9b95e5081f99d644718d6d6f680f57

Skrevet

En borgerlig konfirmasjon er ikke en konfirmasjon, det er en navnefest. Ta i mot gaven fra dine kristne besteforeldre, for de velger faktisk å gi deg en gave selv om du bryter både tradisjoner og tro med å "konfirmere" deg borgerlig.

er jo forsåvidt sant,eneste grunn til at det disse kristne hønsa overlever dagen er ved at det er tradisjon ;)

• Liker 1
Skrevet

Konfirmasjon er en feiring for at du tar et steg inn i voksenlivet, samma om det er kristent eller ei.

At det gir meg gave skulle bare mangle. Jeg har aksepterende besteforeldre som ikke bryr seg om barnebarna sine har samme tro som de, og de prøver heller ikke på noen som helst måte å tvinge på meg religionen deres.

• Liker 2
Skrevet

er jo forsåvidt sant,eneste grunn til at det disse kristne hønsa overlever dagen er ved at det er tradisjon ;)

Syns ikke du skal omtale kristne som høns på en slik nedlatende måte. Folk må få ha den troen de vil, selv om vi ikke alltid er enig.

• Liker 2
Skrevet

Konfirmasjon er en feiring for at du tar et steg inn i voksenlivet, samma om det er kristent eller ei.

At det gir meg gave skulle bare mangle. Jeg har aksepterende besteforeldre som ikke bryr seg om barnebarna sine har samme tro som de, og de prøver heller ikke på noen som helst måte å tvinge på meg religionen deres.

Det er en adaptasjon av den kristne høytideligheten. Alt for mange velger å konfirmere seg pga penger og gaver nå om dagen, og det er du et godt eksempel på :)

• Liker 1
Skrevet

Det er en adaptasjon av den kristne høytideligheten. Alt for mange velger å konfirmere seg pga penger og gaver nå om dagen, og det er du et godt eksempel på :)

Unnskyld meg? Jeg konfirmerer meg fordi det er en tradisjon og som sagt; et steg inn i voksenlivet. Å konfirmere seg er en spennende og sosial opplevelse, man kan bli kjent med jevnaldrede mennesker som deler samme meninger som meg. Og feiringen med familie etterpå er veldig koselig - at hele familien samles og spiser mat sammen. Gavene er bare en liten del av det som er flott med konfirmasjon

• Liker 3
Skrevet

Unnskyld meg? Jeg konfirmerer meg fordi det er en tradisjon og som sagt; et steg inn i voksenlivet. Å konfirmere seg er en spennende og sosial opplevelse, man kan bli kjent med jevnaldrede mennesker som deler samme meninger som meg. Og feiringen med familie etterpå er veldig koselig - at hele familien samles og spiser mat sammen. Gavene er bare en liten del av det som er flott med konfirmasjon

Det var overhode ikke slik du fremstilte dine tanker om konfirmasjon i dine tidligere innlegg :) Men ja, jeg forstår at du konfirmerer deg pga tradisjon og fest med familie, det er helt forståelig. Synes allikevel du skal ta i mot bibelen, det er noe dine besteforeldre ønsker at du skal ha, du trenger jo ikke ha den stående i bokhylla. Og igjen.. en borgerlig konfirmasjon er ikke en konfirmasjon! Det er en fest for å ferie navnet ditt, og din inngang i voksenlivet, men konfirmasjonen er en kristen høytid. Og sånn er det bare ;)

• Liker 1
Skrevet

jeg er også ateist,men uenig med deg .Det er rett og slett ignorant å gå rundt og tro at din retning i livet(kristendommen feks,eller ateisme) er den eneste som redder menneskene og kan gi dem godt liv.

Men det er jo nettopp det kristne, muslimer osv. faktisk tror! Den mest grunnleggende læresetningen i kristendommen er at troen på Jesus er det eneste som kan redde deg fra evig fortapelse.

Jeg hadde aldri gitt mine barnebarn for deres KRISTNE konfirmasjonen en ateistisk bok i gave, for det at konfirmasjonen er kristelig hadde gitt meg et bra hint om hvor de står i livet og hvilken valg de hadde tatt.

Nettopp fordi du ser på religion som et valg, og du tenker at kristendommen ikke skader dem. Det blir ikke en helt riktig sammenligning, for en ateist kan gjerne tro at kristendommen er et vel så bra livssyn som alle andre livssyn. Men når du er kristen, så er det mulig du tror på et Helvete hvor ikke-troende skal pines i all evighet. Da kan du påvirke deres evige skjebne ved å forsøke å forkynne troen din. I mine øyne er dette det eneste rette å gjøre, hvis du faktisk tror på det du tror på.

Anonym poster: 55b14c54442967d86a2d926d1434b01f

Skrevet (endret)

Ok, måtte bare spørre.

Jeg ville tatt imot bibelen uansett. Er selv ateist, og har oftere enn man skulle tro hatt behov for bibelen som et oppslagsverk.

Jeg støtter forslaget her.

Selv om du er ateist TS, skader det ikke å vite hva kristendom handler om. Mye av kulturarven i Norge og Europa har forbindelser til Bibelen. Ved å mangle grunnleggende kunnskap om kristendom, mister du også lett forråelsen for hvordan mennesker i generasjonene dine før deg levde. Selv om du ikke ser verdi i Bibelen nå, kan det hende du vil gjøre det senere.

Edit: skrivefeil

Endret av Perelandra
Skrevet

Forhåpentligvis blir TS mer moden med årene og setter pris på en slik gave fra besteforeldrene.

Anonym poster: 05cbf9c53dc86045a98e73ddb4387899

Gjest navnelapp
Skrevet

Til dei som meiner at konfirmasjon er noko dei kristne "fann på"; det stemmer ikkje. Alle kulturar har sine overgangsriter, og "bli vaksen"-ritet er eit av dei viktigaste i veldig mange kulturar. Så å konfirmere seg borgerleg er ikkje å trakke på eller kopiere kristendommen, det er eit rite på linje med ekteskap, navnefest/dåp og gravferd. Og navnefesten har ein når barnet er lite, ikkje når ein går frå barn til vaksen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser folk skriver borgerlig konfirmasjon, men det ordet brukes ikke lengre. Seremonien som Human-Etisk Forbund utfører heter fra 2005 humanistisk konfirmasjon.

Om endringen - sitat fra Wikipedia:

"Navneskiftet fra borgerlig til humanistisk skjedde ved vedtak av Landsmøtet i Human-Etisk Forbund i september 2005, etter at det i forbundet var vokst frem en overbevisning og en politikk om at uttrykket humanistisk burde betraktes som et synonym for human-etisk. Human-Etisk Forbund har tatt i bruk ordet humanistisk i denne betydning i en rekke sammenhenger for å forsøke å få gjennomslag for en slik språkforståelse på norsk, som allerede finnes i flere miljøer i noen andre land.

Det er også slik at uttrykket borgerlig på norsk ikke lenger assosieres sterkest med noe sivilt (både i betydningen ikke-statlig og ikke-kirkelig), men sterkere med borgerlighet i politisk forstand, som i «borgerlige partier»."

• Liker 4
Skrevet

hvorfor angriper du dette nå? hva er julen adaptasjon på smarten? er ikke det også kun for penger og gaver? Dobbelmoral lenge leve!

• Liker 2
Skrevet

hvorfor angriper du dette nå? hva er julen adaptasjon på smarten? er ikke det også kun for penger og gaver? Dobbelmoral lenge leve!

Jeg angriper det ikke, jeg påpeker det. OG grunnen er fordi at TS fremstilte saken slik i noen av innleggene. Og forresten, jeg er ei jente, så jeg vil helst bli kalt hunkjønnsformen av ord :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...