AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hei. Jeg er 14 år og blir 15 dette året, altså skal jeg konfirmeres i år. Mormor og morfar er veldig kristen og har pleid å gi en bibel i skinn med inngravert navn til konfirmanten. Vet ikke hvor lenge dette har pågått, men det er visst en tradisjon. Jeg er en sta ateist og har ingen interesse i å lese bibelen. Vil ikke at morfar og mormor skal kaste bort penger på en bok som kommer til å støve ned i kjelleren. Jeg snakket om dette til mamma og hun sa at det ville bli uhøflig/frekt om jeg sa at jeg ikke vil ha en bibel. Hva syns dere? Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Skal du konfirmere deg i kirken?? Selvfølgelig skal jeg ikke det. Blir borgerlig. -TS Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 1
Chloe- Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Selvfølgelig skal jeg ikke det. Blir borgerlig. -TS Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 Ok, måtte bare spørre. Jeg ville tatt imot bibelen uansett. Er selv ateist, og har oftere enn man skulle tro hatt behov for bibelen som et oppslagsverk. 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Jeg hadde gitt klar beskjed om at jeg ikke ville tatt imot en slik gave. Hadde de allikevel gitt den, ville jeg gitt den rett i retur. Anonym poster: 58fd1eaf1fdba14ff63f2ea68009e090 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Jeg hadde tatt i mot. Hvis de er så "frekke" at de er hundre prosent likegyldig til alle sine andre tro og meninger så skjønner man lett hvordan de er, spesielt sine egne barnebarn, så hjelper det ikke å si i fra på en fin måte. Anonym poster: 5a9b95e5081f99d644718d6d6f680f57 2
Gjest Euforia Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Jeg hadde det som deg da jeg var på din alder, og jeg mottok ikke mindre enn tre bibler... Det lyste vel ut av hele meg at jeg ikke var fornøyd (men jeg var selvfølgelig høflig og sa takk), og de sa alle sammen at "bare vent til du blir eldre, da vil du få utrolig mye glede av den." Vel, nå har det gått ganske mange år, og jeg har ikke åpnet noen av dem en eneste gang. Selv synes jeg det er ganske frekt å pushe Bibelen sånn på folk man ikke vet er kristne, men jeg tror eldre slektninger aldri vil forstå... Jeg har i hvert fall gitt opp. Hvis du skal ta historiefag på Blindern senere vil du uansett få bruk for den.
frk. sørensen Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 Ingen har rett til å tvinge sin egen tro på deg, heller ikke besteforeldre. Jeg syns du kan si til dem at du forstår at dette er viktig for dem og føles som en viktig gave for dem. Og deretter vinkle det litt sådan hen at du føler det blir en litt merkelig situasjon å motta noe som er viktig for dem men ikke særlig viktig for deg. Om de alikevel ønsker å gi deg en bibel så er det jo helt opp til deg hva du gjør/ ikke gjør med den. Kan faktisk uansett livssyn anbefale deg å lese den! Jeg er i høy grad ateist, men har lest både bibelen og koranen. Desto mer jeg har lest av religiøs litteratur, jo mer sikker har jeg blitt på at jeg er ateist Det er veldig nyttig å ha noe kunnskap om det selv om (kanskje også SÆRLIG om) man ikke tror. Da vet du akkurat hva det er du fornekter, og kan diskutere saken godt. (Jeg kjenner bibelen langt bedre enn de fleste såkalte kristne bekjente) 3
Tullepia Skrevet 28. januar 2013 #9 Skrevet 28. januar 2013 Hei. Jeg er 14 år og blir 15 dette året, altså skal jeg konfirmeres i år. Mormor og morfar er veldig kristen og har pleid å gi en bibel i skinn med inngravert navn til konfirmanten. Vet ikke hvor lenge dette har pågått, men det er visst en tradisjon. Jeg er en sta ateist og har ingen interesse i å lese bibelen. Vil ikke at morfar og mormor skal kaste bort penger på en bok som kommer til å støve ned i kjelleren. Jeg snakket om dette til mamma og hun sa at det ville bli uhøflig/frekt om jeg sa at jeg ikke vil ha en bibel. Hva syns dere? Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 Skal du konfirmeres kirkelig? Hvis du skal det er det veldig rart om du er så ihuga ateist at du nekter å ta i mot en bibel i gave. Skal du konfirmeres borgerlig? Det er fortsatt rart at du ikke vil ta i mot bibelen i gave fra besteforeldrene dine. Å være ateist er ikke det samme som å være uhøflig. Å være ateist er heller ikke å nekte å ta i en bibel, nekte å lese den eller nekte å ta i mot en bibel i gave. Å være ateist er å ikke tro på gud og å føle trygghet på det. Da er man selvsagt fint i stand til å ta i mot, eie og til og med lese en bibel uten å føle seg beskjemmet. 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #10 Skrevet 28. januar 2013 Det er ikke frekt å "pushe" Bibelen på en ikke-troende! Tenk deg at du oppriktig tror at kun de mennesker som tror på Jesus får sjansen til å leve lykkelig og evig. Dem som ikke tror, derimot, vil bli torturert i all evighet i Helvete. Den gaven de forsøker å gi deg er (i deres øyne) den største gaven som går an å gi. Det ville vært hensynsløst og egoistisk å ikke forsøke å redde deg fra din fortapelse. Jeg skriver dette som ateist, men som tidligere kristen. Det er kanskje bortkastede penger, men det som irriterer meg er dem her som sier at det er respektløst å gi deg en Bibel til konfirmasjonen. Nei! Det er den eneste respektable tingen å gjøre hvis du tror på kristendommen. Anonym poster: 55b14c54442967d86a2d926d1434b01f 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #11 Skrevet 1. februar 2013 Det er snakk om en bibel i ekte skinn og inngravert navn her. Det koster flere tusenlapper! Jeg vil ikke at de skal sløse masse penger på noe så kostbart når jeg ikke engang kommer til å kaste et blikk på den. Hadde det vært en liten lommebibel hadde jeg tatt imot den uten å si noe... Men dette er annerledes. -TS Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #12 Skrevet 1. februar 2013 De kan ikke tvinge sin tro på deg, men du kan vel heller ikke bestemme hva du skal få i gave Anonym poster: c4c1cf875b77a565a5e85d53b3e19807 2
Gjest Blue Jeans Skrevet 1. februar 2013 #13 Skrevet 1. februar 2013 Prøv å snakk med foreldrene dine igjen? Si at du virkelig ikke ønsker at besteforeldrene dine skal bruke flere tusen, på noe som ikke blir brukt. De burde forstå det? Om de ønsker å gi noe viktig og betydelig kan de heller gi den summen til veldedighet eller noe annet. Men de andre som konfirmerte seg og fikk bibel, var det også borgerlig? Kan jo være det blir annerledes med deg, om du er den eneste som ikke har en kristen konfirmasjon. Du kan også prøve å snakke med besteforeldrene dine og si i fra, at om de tenker på å gi deg en bibel, så er ikke det noe de trenger. Du er ikke kristen, og ser ikke verdien i bibelen på lik linje som dem. Det burde ikke være noe problem å forstå vil jeg tro. Selv stod jeg kristelig, men er ikke kristen. Hadde jeg vært i din situasjon (enda jeg stod kristelig) hadde jeg snakket med moren min og fortalt hvordan det lå an. Gjorde det med bunaden, sa i fra at det ikke var nødvendig å bruke så mye penger på noe som ikke kommer til å bli brukt like mye som det burde.
Chloe- Skrevet 1. februar 2013 #14 Skrevet 1. februar 2013 Det er snakk om en bibel i ekte skinn og inngravert navn her. Det koster flere tusenlapper! Jeg vil ikke at de skal sløse masse penger på noe så kostbart når jeg ikke engang kommer til å kaste et blikk på den. Hadde det vært en liten lommebibel hadde jeg tatt imot den uten å si noe... Men dette er annerledes. -TS Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 Det er faktisk veldig kjekt å ha en god bibel som oppslagsverk. You'll see.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #15 Skrevet 2. februar 2013 Det er ikke frekt å "pushe" Bibelen på en ikke-troende! Tenk deg at du oppriktig tror at kun de mennesker som tror på Jesus får sjansen til å leve lykkelig og evig. Dem som ikke tror, derimot, vil bli torturert i all evighet i Helvete. Den gaven de forsøker å gi deg er (i deres øyne) den største gaven som går an å gi. Det ville vært hensynsløst og egoistisk å ikke forsøke å redde deg fra din fortapelse. Jeg skriver dette som ateist, men som tidligere kristen. Det er kanskje bortkastede penger, men det som irriterer meg er dem her som sier at det er respektløst å gi deg en Bibel til konfirmasjonen. Nei! Det er den eneste respektable tingen å gjøre hvis du tror på kristendommen. Anonym poster: 55b14c54442967d86a2d926d1434b01f jeg er også ateist,men uenig med deg .Det er rett og slett ignorant å gå rundt og tro at din retning i livet(kristendommen feks,eller ateisme) er den eneste som redder menneskene og kan gi dem godt liv. Jeg kan jo mene det samme om ateismen, at kristendommen er usunt, at islam er ond, at hinduisme er galskap(feks)men det er egentlig ekstremt frekt,for jeg har ikke samme bakgrunn som dem,og jeg vet ikke hva den opprinnelige grunnen til at folk tror som de gjør. Jeg hadde aldri gitt mine barnebarn for deres KRISTNE konfirmasjonen en ateistisk bok i gave, for det at konfirmasjonen er kristelig hadde gitt meg et bra hint om hvor de står i livet og hvilken valg de hadde tatt. Jeg hadde likevel ikke gjort noe opprør eller sagt noe hvis jeg hadde fått bibel i humanetisk konfirmasjon, eller en ateistisk bok i en kristen konfirmasjon,men jeg hadde blitt også skuffet og lei meg for måten mine nærmeste opptrer på. Anonym poster: 5a9b95e5081f99d644718d6d6f680f57 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #16 Skrevet 2. februar 2013 Det virker også som det å være ateist automatisk betyr at man "har mangel på religion" ,altså at det er et hull der som kan fylles, så derfor er det alltid greit å fortelle ateisten hva de burde tro på,men egentlig er det ikke noe "hull" der,det er erstattet av tanker og meninger, lik kristendommen. Men å være ateist i dag betyr også at man har påtatt seg ansvaret å forsvare sin mening og debattere kristne til alle tider. Som det blir skrevet her "Ta boken, den er greit å slå opp i;)",for noe tull,jeg er ferdig debattert og jeg har ingen behov for å forsvare mine meninger til alle tider. (men dette gjelder nå bare meg,og jeg snakker nå av personlig erfaringer og mine følelser, kan føles forskjellig for alle.Er jo de ateisten som angriper kristne fra alle kanter 24/7) Anonym poster: 5a9b95e5081f99d644718d6d6f680f57 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #17 Skrevet 2. februar 2013 Jeg opplevde akkurat det samme da jeg ble konfirmert, det var en borgerlig konfirmasjon og jeg fikk en skinninnbundet bibel med navnet mitt på av noen av gjestene. Ja, det var kanskje litt rart, men det var godt ment fra mennesker som var glad i meg, og jeg ser faktisk ikke problemet. Ikke bare er dette en gave, og dermed noe du ikke kan stille krav til, men for en ateist er det da bare en bok, og i tillegg en bok som er kjempeviktig for hele vår kultur. Jeg sier ikke at du skal lese Bibelen, men å se den kun som et religiøst verk viser at du ikke helt forstår hvor viktig den har vært for kunst, litteratur, historieforståelse, moralsk rammeverk (og selv ateister er jo opptatt av moral og etikk) og språk i vårt samfunn. Se på det som allmenndannelse, det er faktisk en grunn til at deler av Bibelen er pensum på universitetsttudier som ikke har noe med religion å gjøre. Ingen vits i å smelle dører igjen i ansiktet på folk når det ikke er absolutt behov for det. Anonym poster: 1d03f151d6598f5866624835fbd3b2c8 3
Jolene Skrevet 2. februar 2013 #18 Skrevet 2. februar 2013 Hei. Jeg er 14 år og blir 15 dette året, altså skal jeg konfirmeres i år. Mormor og morfar er veldig kristen og har pleid å gi en bibel i skinn med inngravert navn til konfirmanten. Vet ikke hvor lenge dette har pågått, men det er visst en tradisjon. Jeg er en sta ateist og har ingen interesse i å lese bibelen. Vil ikke at morfar og mormor skal kaste bort penger på en bok som kommer til å støve ned i kjelleren. Jeg snakket om dette til mamma og hun sa at det ville bli uhøflig/frekt om jeg sa at jeg ikke vil ha en bibel. Hva syns dere? Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07 Borgerlig konfirmasjon er bare en avart av en kristen. Med andre ord: kopiering. Synes de ghør helt rett selv om jeg ikke selv er kristen. Selv så konfirmerte jeg meg ikke fordi jeg ser på borgerlig konfirmasjon som å tigge etter gaver og penger. Skal en konfirmeres skal det gjøres kundersom en er kristen og derfor i kirken. Noe annet blir bare griskt og ufint. Dessuten står det mer respekt av å ikke konfirmeres når en ikke er kristen enn å tigge etter penger og gaver i form av borgerlig konfirmasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #19 Skrevet 2. februar 2013 Borgerlig konfirmasjon er bare en avart av en kristen. Med andre ord: kopiering. Synes de ghør helt rett selv om jeg ikke selv er kristen. Selv så konfirmerte jeg meg ikke fordi jeg ser på borgerlig konfirmasjon som å tigge etter gaver og penger. Skal en konfirmeres skal det gjøres kundersom en er kristen og derfor i kirken. Noe annet blir bare griskt og ufint. Dessuten står det mer respekt av å ikke konfirmeres når en ikke er kristen enn å tigge etter penger og gaver i form av borgerlig konfirmasjon. Kristelig komfermasjon er like mye pengetigging. Hvorfor skal man få gave for å ha en tro? Anonym poster: a2dcb32d2721d8247d3aa46cd0e4dc2b 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #20 Skrevet 2. februar 2013 Prøv å snakk med foreldrene dine igjen? Si at du virkelig ikke ønsker at besteforeldrene dine skal bruke flere tusen, på noe som ikke blir brukt. De burde forstå det? Om de ønsker å gi noe viktig og betydelig kan de heller gi den summen til veldedighet eller noe annet. Men de andre som konfirmerte seg og fikk bibel, var det også borgerlig? Kan jo være det blir annerledes med deg, om du er den eneste som ikke har en kristen konfirmasjon. Du kan også prøve å snakke med besteforeldrene dine og si i fra, at om de tenker på å gi deg en bibel, så er ikke det noe de trenger. Du er ikke kristen, og ser ikke verdien i bibelen på lik linje som dem. Det burde ikke være noe problem å forstå vil jeg tro. Selv stod jeg kristelig, men er ikke kristen. Hadde jeg vært i din situasjon (enda jeg stod kristelig) hadde jeg snakket med moren min og fortalt hvordan det lå an. Gjorde det med bunaden, sa i fra at det ikke var nødvendig å bruke så mye penger på noe som ikke kommer til å bli brukt like mye som det burde. Jeg tror faktisk jeg er den eneste som konfirmerer meg borgerlig. Hele familien min på mamma sin side er agnostikere som ikke bryr seg om religion eller kristne som ikke har satt seg inn i religionen sin (bortsett fra tanta mi og mormor/morfar som er ordentlig kristen). Så det er på en måte nesten tradisjon å konfirmere seg kristent i og med at det er det som er normalen. -TS Anonym poster: 61a892b1c4db5ab2713669c7230f1f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå