Gå til innhold

Hjelp til heklet kant på Mor Signe teppe

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket et Mor Signe teppe i Nøstebarns ull/silke-garn, og skal hekle en kant rundt i samme garn (bare annen farge).

Slik ser kanten jeg vil lage ut:

Babyteppe+Faerytale2.jpg

bloggen bildet er hentet fra, står det en slags oppskrift på kanten, men jeg aner ikke hvordan dette skal gjøres. Jeg kan kun hekle luftmasker :fnise:

Kan en snill sjel prøve å forklare dette mer inngående? Evt linke til video eller bilder?

Og hvordan blir det med en sånn kant, når selve teppet er så løst og strekkelig? :klo:

På forhånd takk :)

Anonym poster: 19de819cbd0e1aa0473ff405feebab14

Fortsetter under...

Først tar du en omgang med fastmasker rundt hele teppet, det er vist her:

Deretter kommer blondekanten. Først tar du en fastmaske i det første hullet fra den fastmaskeborden du lagde. Deretter skal du lage fem staver, de gjør du slik:

På videoen ser du at hun først legger tråden over heklenålen, før hun teller noen hull nedover, og stikker kroken inn i et hull lenger ned. Det skal ikke du gjøre. Når du har heklet den første fastmasken skal du:

1. hekle to luftmasker.

2. legge tråden over heklekroken som vist på videoen.

3. fortsette å hekle staver som vist på videoen.

Men på videoen lages stavene i hvert sitt hull. Du skal lage alle stavene i samme hull, og det skal være ett ubrukt hull mellom der du lagde fastmasken, og det hullet der du lager alle stavene. Når du har laget fem staver i samme hull, så hopper du over et hull, før du lager en ny fastmaske i neste.

Fortsett slik :)

• 2 uker senere...

Annonse

Dette var en nyttig tråd, jeg er straks ferdig med et sånt teppe og likte den kanten veldig godt! Men jeg kan jo ikke hekle :ler:

Er det den typen kant som kalles scalloped eller shell border på engelsk?

Hvordan vet man hvor langt det skal være mellom fastmaskene? Teppet er jo veldig løst i fisken..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...