Strikkemamma Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Jeg er for tiden i fast stilling i en jobb jeg egentlig ikke trives så veldig godt i. Har derfor søkt endel jobber andre plasser. MEN tingen er at samboer og jeg har planer om å bli gravide. Dvs at hvis jeg bytter jobb og går ut oppsigelsestiden min som er 3 mnd, så vil jeg forhåpentligvis være noen uker på vei. Men bør jeg da helst vente med å bytte jobb? Har jeg like gode rettigheter og garanti for å ikke bli sparket i prøveperioden? Har lest en del skrekkhistorier om folk som har fått sparken eller blitt upopulær på arbeidsplassen etter at de slapp bomba om at de var gravide rett etter de ble ansatt.. 1
Leifern Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Du har alle rettigheter på din side, men risikerer selvsagt å komme skeivt ut av forholdet til din nye arbeidsgiver.
Rosalie Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Du har ignen garantier om når graviditeten er i boks. Hos oss ansatte vi en ny ingeniør, som etter at han hadde skrevet under på kontrakten hadde en "du, forresten..." Første halvåret hans i jobb hos oss gikk med til kurs, pappaperm, kurs, ferie. Var kanskje ikke helt det vi så for oss da vi var i akutt mangel på ingeniører, men det har gått seg til og han er et flott tilskudd til arbeidsplassen.
juliane Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Det kommer litt an på hva slags jobb du har, tenker jeg. Har du en stilling der du har samme type arbeidsoppgaver som dine kollegaer og det er bemanningen på avdelingen som helhet som betyr noe er det kanskje ikke så farlig, selv om jeg uansett mener det er normal høflighet å vente i alle fall noen mnd før man begynner å prøve. Har du arbeidsoppgaver som tilsier at de må ansette en vikar i din spesifikke stilling tipper jeg det er lettere å gjøre seg upopulær.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Utfordringen med dette er nettopp at man ikke kan planlegge graviditet - det kan skje fort, og det kan skje aldri. Om du trives fint i din nåværende jobb, ville jeg personlig gjort et iherdig forsøk på å bli gravid i et periode - og så begynt å se mer mer om. Skjer det kjapt er det jo ingen grunn til å bytte jobb, da man gjerne ønsker være på topp når man er "den nye". Samme er det med mange av mine mannlige kolleger som har blitt pappa til både nr 2. og nr. 3 når de har begynt i nye stillinger, hvorpå de har tatt permisjon alle sammen - noen også utover de vanlige månedene. Barn kan ikke planlegges - så her må man nesten se an situasjonen selv Anonym poster: 4c350828013835080ffcd97785d47bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå