pressplay Skrevet 26. januar 2013 #41 Del Skrevet 26. januar 2013 @Ka Du skal ha for at du kommer med et skikkelig motsvar, men synes ikke det motbeviser min påstand om at overvekt er noe man kan gjøre noe med. 1. Ja, jeg er klar over at det finnes sykdommer som gjør at folk legger på seg, men i det store bildet er dette et lite antall. De fleste har ikke en sykdom som gjør at man legger på seg. 2. Psykiske lidelser kan nok få folk til å legge på seg og det er sikkert mulig at man finner flere med overvekt og psykisk lidelse kontra "friske" og overvektige, men ikke alle med psykisk lidelse er overvektige. Psykiske lidelser er heller ikke en konstant tilværelse for de fleste. Uansett er det for enkelt å si at fordi man har en psykisk lidelse så kan man ikke kontrollere vekten. Psykisk lidelse kan forklare, men ikke "unnskylde" overvekt. Selv om man er lagt nede, så kan man velge hva man spiser og om man vil trene. 3. Klart at miljø-faktoren spiller inn. Men dette argumentet handler om dårlige kunnskaper. Man kan lese seg opp og lære hvordan man kan få et sunnere kosthold og hvordan man kan trene. For noen er det lett å leve sunt og for noen krever det mer innsats både fysiologisk og med viljen. Selv om man har lett for å legge på seg, sliter med den mentale helsen og har dårlige kunnskaper så kan man bestemme hva man spiser og om man vil trene/holde seg i aktivitet. For de aller fleste er det nettopp selvdisiplinen som er det største hinderet. Jeg ser vekk i fra alle de som har sykdommer som gjør at de ikke forbrenner eller forhindrer fysisk aktivitet eller sinnsykdom som gjør at de ikke handler som vanlige mennesker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #42 Del Skrevet 27. januar 2013 Du skal ha for at du kommer med et skikkelig motsvar, men synes ikke det motbeviser min påstand om at overvekt er noe man kan gjøre noe med. 1. Ja, jeg er klar over at det finnes sykdommer som gjør at folk legger på seg, men i det store bildet er dette et lite antall. De fleste har ikke en sykdom som gjør at man legger på seg. 2. Psykiske lidelser kan nok få folk til å legge på seg og det er sikkert mulig at man finner flere med overvekt og psykisk lidelse kontra "friske" og overvektige, men ikke alle med psykisk lidelse er overvektige. Psykiske lidelser er heller ikke en konstant tilværelse for de fleste. Uansett er det for enkelt å si at fordi man har en psykisk lidelse så kan man ikke kontrollere vekten. Psykisk lidelse kan forklare, men ikke "unnskylde" overvekt. Selv om man er lagt nede, så kan man velge hva man spiser og om man vil trene. 3. Klart at miljø-faktoren spiller inn. Men dette argumentet handler om dårlige kunnskaper. Man kan lese seg opp og lære hvordan man kan få et sunnere kosthold og hvordan man kan trene. For noen er det lett å leve sunt og for noen krever det mer innsats både fysiologisk og med viljen. Selv om man har lett for å legge på seg, sliter med den mentale helsen og har dårlige kunnskaper så kan man bestemme hva man spiser og om man vil trene/holde seg i aktivitet. For de aller fleste er det nettopp selvdisiplinen som er det største hinderet. Jeg ser vekk i fra alle de som har sykdommer som gjør at de ikke forbrenner eller forhindrer fysisk aktivitet eller sinnsykdom som gjør at de ikke handler som vanlige mennesker. Helt enig med deg! Anonym poster: 203d69411210416502678fff43dffaa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #43 Del Skrevet 27. januar 2013 Oi, nå ble quotingen litt feil, men mente å quote alt såklart ;-) Anonym poster: 203d69411210416502678fff43dffaa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2013 #44 Del Skrevet 27. januar 2013 PCOS kan holdes i sjakk med riktig kosthold. Og med riktig kosthold går mange ned i vekt også. Anonym poster: 6112855a8cb69d00bd76bafe3322c2ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 28. januar 2013 #45 Del Skrevet 28. januar 2013 Synes mange har lett for å unnskylde overvekt med psykiske problemer, pcos, lavt stoffskifte, etc. Nå skal jeg tråkke forsiktig her, da jeg er av den slanke typen med høy forbrenning som kan spise "alt", men hvis jeg bruker min egen søster som eksempel så ser jeg at det er vilja det står på. Hun spiser helt vanlig mat, men er ikke sparsom med sauser, rømme, osv. Hun er også fryktelig glad i godteri og chips, og kaker og muffinser blir stadig bakt der i huset. Hver gang jeg er på besøk hos henne (uansett ukedag) så kommer chipsposen fram. Dette er hennes valg. Hun velger å kose seg med noe godt, og det forstår jeg, for det gjør jo jeg også. Mens jeg blir feit på innsida, blir hun feit på utsida. Sånn er det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pressplay Skrevet 28. januar 2013 #46 Del Skrevet 28. januar 2013 Synes mange har lett for å unnskylde overvekt med psykiske problemer, pcos, lavt stoffskifte, etc. Nå skal jeg tråkke forsiktig her, da jeg er av den slanke typen med høy forbrenning som kan spise "alt", men hvis jeg bruker min egen søster som eksempel så ser jeg at det er vilja det står på. Hun spiser helt vanlig mat, men er ikke sparsom med sauser, rømme, osv. Hun er også fryktelig glad i godteri og chips, og kaker og muffinser blir stadig bakt der i huset. Hver gang jeg er på besøk hos henne (uansett ukedag) så kommer chipsposen fram. Dette er hennes valg. Hun velger å kose seg med noe godt, og det forstår jeg, for det gjør jo jeg også. Mens jeg blir feit på innsida, blir hun feit på utsida. Sånn er det. Enig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #47 Del Skrevet 28. januar 2013 Psykiske problemer er like lite attraktivt som en fet kropp, så det er egentlig ett fett hva grunnen er. Anonym poster: 39f0a4be36bdf0aa80742cd7b19719bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #48 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er ikke feit, men overvektig. Er deprimert, ja, men det er da ikke det som er grunnen til at jeg legger på meg hver enda måned. Overspiser også endel, som følge av emosjonelle nedturer, men til syvende og sist er det heller ikke der skoen trykker. Det er veldig enkelt: Jeg liker god mat med masse smak, noe jeg gjerne finner i fet mat. Jeg spiser altfor mye av nevnte mat. Pluss snacks. Jeg er avslappet i forholdet jeg er i, og har ingen å slanke meg for (andre enn evt. meg selv). Jeg hater å trene, og er i så dårlig form at jeg bruker det som unnskyldning for ikke å begynne. Jeg er LAT, og det er bare min egen feil at jeg er på god vei til å bli feit. Jeg hater fett, jeg misliker feite folk, og likevel løfter jeg ikke en finger for å fikse problemet. Akk, da var det sagt. Anonym poster: 0f94789b21a6be7225f90c536d2af669 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimp Skrevet 31. januar 2013 #49 Del Skrevet 31. januar 2013 Ser ikke ned på de overvektige. Syns synd på dem gjør jeg, for det må være vanskelig å leve i en kropp som er tung å bruke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimp Skrevet 31. januar 2013 #50 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg er ikke feit, men overvektig. Er deprimert, ja, men det er da ikke det som er grunnen til at jeg legger på meg hver enda måned. Overspiser også endel, som følge av emosjonelle nedturer, men til syvende og sist er det heller ikke der skoen trykker. Det er veldig enkelt: Jeg liker god mat med masse smak, noe jeg gjerne finner i fet mat. Jeg spiser altfor mye av nevnte mat. Pluss snacks. Jeg er avslappet i forholdet jeg er i, og har ingen å slanke meg for (andre enn evt. meg selv). Jeg hater å trene, og er i så dårlig form at jeg bruker det som unnskyldning for ikke å begynne. Jeg er LAT, og det er bare min egen feil at jeg er på god vei til å bli feit. Jeg hater fett, jeg misliker feite folk, og likevel løfter jeg ikke en finger for å fikse problemet. Akk, da var det sagt. Anonym poster: 0f94789b21a6be7225f90c536d2af669 Hva er det du misliker med feite folk??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #51 Del Skrevet 31. januar 2013 Hva er det du misliker med feite folk??? Jeg misliker å se alt jeg selv er redd for å bli. Kom kanskje litt feil frem i den posten. Jeg misliker ikke feite folk sånn som f.eks. en rasist misliker utlendinger, men jeg synes fett og feite folk er lite tiltrekkende. Anonym poster: 0f94789b21a6be7225f90c536d2af669 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vimp Skrevet 31. januar 2013 #52 Del Skrevet 31. januar 2013 Jeg misliker å se alt jeg selv er redd for å bli. Kom kanskje litt feil frem i den posten. Jeg misliker ikke feite folk sånn som f.eks. en rasist misliker utlendinger, men jeg synes fett og feite folk er lite tiltrekkende. Anonym poster: 0f94789b21a6be7225f90c536d2af669 Okei Jeg syns du var modig som skrev det du skrev. Man har kanskje tankene i bak hode, men å si det høyt blir noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison_00 Skrevet 1. februar 2013 #53 Del Skrevet 1. februar 2013 (endret) Jeg blir lettere irritert på venner og andre folk som kommenterer at jeg er så "heldig" og de er så "missunnelige" og jeg "har det så lett" siden jeg er slank, trent og sunn, mens de åpenlyst spiser dritt og gir blanke i å holde kroppen sin i form. Jeg synes det er trist at noen ikke bryr seg om å ta vare på seg selv, men utover det ser jeg ikke ned på noen kun fordi de har litt overvekt eller er utrente. Jeg synes også det er flott å være litt ekstra slank, og får mye tyn for dette, men det bryr jeg meg ikke noe om så lenge jeg selv vet at jeg spiser godt og har energi i lange baner. Jeg blir derimot veldig glad av å se overvektige folk på trening som virkelig prøver Jeg synes det er leit at "normalvekten" har lagt på seg såpass mye som den har, spesiellt i rike land som Norge, UK og USA. Jeg tror ikke dette er sunt. Jeg tror mye skyldes dårlig kunnskap og generellt liten interesse for å skaffe seg kunnskap om hva man faktisk spiser når man kjøper seg "sunne" ferdigretter osv. Mye overvekt i dag skyldes nok at folk ikke vet hvor usunne de faktisk er. Endret 1. februar 2013 av Madison_00 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #54 Del Skrevet 1. februar 2013 http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.10893891 "Dette er på mange måter en stor og flott studie, og resultatene tyder på at risikoen ved å være overvektig tidligere er blitt overvurdert. Men kategorier «normalvekt», «overvekt» og «fedme» er temmelig grove, og etter min mening er det tvilsomt om de kan brukes til å si noe meningsfullt om generell helse og gjennomsnittlig levealder, sier han." "Man kan ikke konkludere at overvekt er den sunneste vekten. Det er nok mer rimelig å konkludere at en KMI i den lave enden av normalområdet er mer risikabelt enn det å være overvektig, sier han." "Man vet for eksempel at fett på hofte, bakdel og lår har en beskyttende virkning mot hjerte/kar-sykdom. Fett på magen øker risikoen, forklarer Køster-Rasmussen." Hva tenker dere om det? På tide å slutte med nedsettende ord og kritikk til de med store rumper og lår fordi det er så usunt, (og uvanlig for noen tiår siden som jeg ser stadig blir dratt frem)? Legg for all del ikke kritikkens øynes på slanke mennesker noe som neppe kommer til å skje uansett, men overvektige som ser tærne sine får nok litt vel mye ubegrunnet tyn. Og roses bare når de løper rundt i treningstøy. Anonym poster: 39f0a4be36bdf0aa80742cd7b19719bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 1. februar 2013 #55 Del Skrevet 1. februar 2013 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men det trengs vel strengt tatt ikke gjøres heller.. HVORFOR kan ikke folk DRITE i andres vekt og andres helse, og heller ta vare på seg selv?!? Dette gjelder begge veier. Dritfeite som kommenterer syltynne, og vice versa. Jeg mener, COME ON FOLKENS! Har dere ikke bedre å gjøre på?? Hvorfor bryr det deg at Kari på jobben er 120 kg? Er det ditt problem at Lise bruker barnestørrelser når hun er 30 år gammel? *U guys has made the Rusk really really angry* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockarollawoman Skrevet 1. februar 2013 #56 Del Skrevet 1. februar 2013 Hva tenker dere om det? På tide å slutte med nedsettende ord og kritikk til de med store rumper og lår fordi det er så usunt, (og uvanlig for noen tiår siden som jeg ser stadig blir dratt frem)? Anonym poster: 39f0a4be36bdf0aa80742cd7b19719bb Er det så mange som påstår at store rumper og lår er usunt, da? De fleste har vel fulgt såpass med i timen at de bekymrer seg mer for fettet som legger seg rundt mage/midje eller i større grad på overkropp enn underkropp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #57 Del Skrevet 1. februar 2013 Mange av dere her i denne tråden kunne hatt godt av å se dokumentaren "sannheten om fedme" (den ligger på nrk nett-tv). Den dokumentaren viser at fedme er ikke så enkelt at normalvektige bare tar bedre vare på seg selv enn overvektige. Kroppens hormoner, gener og hjernens reflekser (kommer ikke på det ordet jeg egentlig lette etter), har mye å si for hvem det er som legger på seg og hvem som ikke gjør det. Det er ikke kun viljestyrke som styrer. For noen har de en mye tøffere kamp mot kroppen enn andre har. Anonym poster: 81bd1a2bc5eb60343cc068bfbeb4ef7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #58 Del Skrevet 1. februar 2013 Skjønner ikke hvorfor dette skal være så relevant å debattere for... Finnes verken feite eller tynne mennesker, bare usunne mennesker. Hvorfor i helvete det skal være så vanskelig for enkelte å forholde seg sunn?!?! Det hadde fått folk til å holde kjeft. Anonym poster: 4285cfdc9655769d2c3dfde37be84cfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rockarollawoman Skrevet 1. februar 2013 #59 Del Skrevet 1. februar 2013 Mange av dere her i denne tråden kunne hatt godt av å se dokumentaren "sannheten om fedme" (den ligger på nrk nett-tv). Den dokumentaren viser at fedme er ikke så enkelt at normalvektige bare tar bedre vare på seg selv enn overvektige. Kroppens hormoner, gener og hjernens reflekser (kommer ikke på det ordet jeg egentlig lette etter), har mye å si for hvem det er som legger på seg og hvem som ikke gjør det. Det er ikke kun viljestyrke som styrer. For noen har de en mye tøffere kamp mot kroppen enn andre har. Anonym poster: 81bd1a2bc5eb60343cc068bfbeb4ef7c Hvis det er det du fikk ut av den dokumentaren, anbefaler jeg at du ser den en gang til. Den belyser det "negative" både ved normal appetittregulering, som kulestøteren som hadde problemer med å komme seg opp i vekt, og mennesker hvor hormonene er på ville veier i strake motsatt retning. Slik jeg ser det, er konklusjonen at selv om man har noen hindringer på cellenivå, så er det vårt ansvar å holde oss oppdatert på menneskekroppen - vår egen kropp - og overstyre irrasjonelle signaler fra kroppen, når vi vet at det er feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå