Gå til innhold

Feit vs tynn-debatten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest KrissyHart

Overvekt er i 99% av tilfeller psykologisk betinget. Samme med anorektikere. En sykdom.

Ville dere sagt GET A GRIP til en med kreft?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meh...akkurat tykke mennesker irriterer meg ikke. De får nok tyn fra før av.

Du har nok rett i det, men samtidig glemmer du at de fleste mennesker har en eller annen form for mangel på selvkontroll. Det er bare ikke alle du ser det på. Noen spiser for mye, noen ser for mye på TV, noen drikker for mye, noen røyker for mye hasj, mens andre igjen har 1857 innlegg på Kvinneguiden på bare litt over ett år.

Jeg skaffer meg samme antall innlegg på tre uker. Hva er liksom poenget ditt her?

Anonym poster: 0310a4f872b011383bf1f074adeafe7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOLK HAR KOMPLEKSER FOR ALT MULIG RART, OG NEDLATENDE KOMMENTARER SÅRER LIKE MYE UANSETT HVA FAEN DE HANDLER OM. PUNKTUM.

Anonym poster: 4ddb8f28d968ee440980e52846a9fadd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Jeg skaffer meg samme antall innlegg på tre uker. Hva er liksom poenget ditt her?

Poenget mitt er så sette ulike former for mangel på selvkontroll opp mot hverandre. Mangel på selvkontroll manifesterer seg på mange forskjellige måter, fedme er bare en av dem. Dersom du f.eks. presterer mer enn 1857 innlegg på Kvinneguiden i løpet av tre uker, er du mest sannsynlig internet-avhengig. Så vær så god og kast den første stein.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Jeg visste at folk kom til å bli sure for den kommentaren og det er egentlig litt gøy. Men for de av dere som evner å lese så skrev jeg aldri at jeg ser ned på overvektige, jeg skrev at å se ned på overvektige er ikke det samme som å se ned på noen på grunn av hvordan de ser ut. Overvekt symboliserer en livsstil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvekt er i 99% av tilfeller psykologisk betinget. Samme med anorektikere. En sykdom.

Ville dere sagt GET A GRIP til en med kreft?

For noe tull! Hvis du da ikke regner de som ikke bryr seg om det som psykologisk betinget. Uansett vil de fleste kunne klare å redusere vekten hvis de virkelig prøver.

Å sammenligne med kreft blir bare tull. Ingen kan bestemme om de skal få kreft. Alle kan bestemme hva de putter i munnen og hvor mye de skal trene.

Endret av pressplay
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er så sette ulike former for mangel på selvkontroll opp mot hverandre. Mangel på selvkontroll manifesterer seg på mange forskjellige måter, fedme er bare en av dem. Dersom du f.eks. presterer mer enn 1857 innlegg på Kvinneguiden i løpet av tre uker, er du mest sannsynlig internet-avhengig. Så vær så god og kast den første stein.

Og du har (i skrivende stund) 1008 innlegg på under en måned :biggrin:

Anonym poster: f8c294be575dde61024d0c63688455e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

Og du har (i skrivende stund) 1008 innlegg på under en måned :biggrin:

Stemmer det, men så er det heller ikke jeg som sitter her og snakker som om jeg er blottet for mangel på selvkontroll.

Uansett vet jeg med meg selv at om jeg ikke er feit, har jeg fortsatt flust med andre former for mangel på selvkontroll. 1002 innlegg på KG på under en måned sier jo sitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOLK HAR KOMPLEKSER FOR ALT MULIG RART, OG NEDLATENDE KOMMENTARER SÅRER LIKE MYE UANSETT HVA FAEN DE HANDLER OM. PUNKTUM.

Anonym poster: 4ddb8f28d968ee440980e52846a9fadd

Helt klart.

Denne tråden er siktet til endel mennesker som synes tynne har det verst fordi man ikke har "lov" til å si noe til overvektige. Og de som mener forumet her hyller overvekt.

Man kan ganske lett tenke seg frem til at noen som synes fett er direkte ekkelt ikke vil klare å holde seg nøytral i ansiktsuttrykk og lignende. + Alle de som ikke har sosiale antanner og sier det rett ut til dem.

Anonym poster: 39f0a4be36bdf0aa80742cd7b19719bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feit, ikke overvektig. Det siste ordet impliserer jo at det er noen som fasit på hva jeg skulle ha veid. Har ikke dårlig selvkontroll heller, jeg liker mat og jeg liker ikke å trene, det er mitt valg.

Anonym poster: 50fe406f8419a0c2e8e92cc32f5836d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid spennende å lese/høre hvor lite de aller fleste kan om det aller meste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yeah really!

De fleste vil nok se ned på de som drikker for mye. De lukter de også, og er skjemmende for andre. Ref. du til Yellow så har jo han strengt talt vært her lengre 1 år. Hans poster vil heller ikke bli et samfunnproblem.

Anonym poster: e66b8822f88174abd5c00fbe600b6b31

Dummeste jeg har hørt. Jeg har vært borti mange overvektige gjennom mitt liv. Og kun et par stk har luktet vondt, men det er pga. mangel på personlig hygiene. Min bestefar var overvektig, den ene onkelen min er det, den ene tanten min var overvektig før (hun luktet ikke noe vondt den gang), jeg har vært overvektig, min bror har vært overvektig, ingen av oss luktet vondt.

Jeg har derimot møtt ekstremt mange TYNNE som er luktet vondt. Det som kan gjøre er at noen overvektige lukter, er de som undervurderer hvor mye man svetter. Tyngre kroppsvekt, mer krevende å gjøre ting som å gå, jobbe osv. Mer svette - Mer lukt, men overvektige flest er klar over dette, og sørger da for å dusje.

Som sagt, jeg har møtt utrolig mange tynne gjennom årene som har luktet helt forj'*vlig, så ta den du.

Anonym poster: 9fa923cda8f2b5bf660a17e60a5cbecb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det samme. Om du ser ned på lave mennesker eller svarte er det på grunn av hvordan de ser ut.

Nettopp, overvekt vitner om livsstil. (Sykelig fedme er en annen sak, som tydeligere bærer preg av psykiske lidelser.)

Dummeste jeg har hørt. Jeg har vært borti mange overvektige gjennom mitt liv. Og kun et par stk har luktet vondt, men det er pga. mangel på personlig hygiene. Min bestefar var overvektig, den ene onkelen min er det, den ene tanten min var overvektig før (hun luktet ikke noe vondt den gang), jeg har vært overvektig, min bror har vært overvektig, ingen av oss luktet vondt.

Anonym poster: 9fa923cda8f2b5bf660a17e60a5cbecb

Leste du innlegget du siterte? Der stod det "de som drikker for mye", ikke "de som er overvektige" - altså mente nok personen som skrev innlegget, at man kan legge merke til dem som drikker for mye, på grunn av eimen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting mot overvektige så lenge de ikke prøver å feite meg opp. Jobber med en del som er over gjennomsnittet store, og de er veldig glad i søtsaker og kaker/is i pausen. Merker de blir irritert på meg som ikke har lyst til å spise usunt hver dag. Det er irriterende det!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sammenligne med kreft blir bare tull. Ingen kan bestemme om de skal få kreft. Alle kan bestemme hva de putter i munnen og hvor mye de skal trene.

Det er jo mange som røyker, selvom de godt vet at det kan føre til kreft og diverse sykdommer.

Anonym poster: c24dab49565da207406a39ed51718b07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som røyker, selvom de godt vet at det kan føre til kreft og diverse sykdommer.

Anonym poster: c24dab49565da207406a39ed51718b07

Du må lese tråden og se hva jeg svarer på. Vedkommende mente at det ikke gikk an å be overvektige skjerpe seg siden det var sykdom og sammenlignet det med at man ikke ville be en med kreft skjerpe seg.

Det er ingen som kan velge å unngå,kreft. Selv den mest sunne person kan få kreft. Det er ikke gitt at hvis man røyker får man kreft. Overvekt kan man velge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Jeg er feit, ikke overvektig. Det siste ordet impliserer jo at det er noen som fasit på hva jeg skulle ha veid. Har ikke dårlig selvkontroll heller, jeg liker mat og jeg liker ikke å trene, det er mitt valg.

Anonym poster: 50fe406f8419a0c2e8e92cc32f5836d5

Vel, det er jo det. Holder man seg innenfor en viss vekt, har man mye lavere sannsynlighet for å få diverse sykdommer og andre plager, kontra om man er over eller under den vekten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese tråden og se hva jeg svarer på. Vedkommende mente at det ikke gikk an å be overvektige skjerpe seg siden det var sykdom og sammenlignet det med at man ikke ville be en med kreft skjerpe seg. Det er ingen som kan velge å unngå,kreft. Selv den mest sunne person kan få kreft. Det er ikke gitt at hvis man røyker får man kreft. Overvekt kan man velge.

Nei, mange kan ikke velge om man vil være overvektig eller ikke....

1. Har du f.eks. hørt om PCO/PCOS? En diagnose som gjør at man har lettere for å gå opp i vekt og vanskeligere for å gå ned i vekt (jada, det er fullt mulig, men vanskligere enn ellers....). Dette sliter ganske mange kvinner med. For å forklare det veldig enkelt, så er det vanncyster på eggstokkene. Noen har kun noen helt få som "oppfører" seg fint, mens andre har mange som trøbler det veldig til!

2. Psykiske lidelser har, eller kommer 1 av 3 nordmenn til å få...synes du det er få personer? Det er en kjent sak at psykisk helse henger tett sammen med fedme og spiseforstyrrelser.

3. Så har vi arv/miljø-faktoren... Overvektige foreldre har større sjangse for å få overvektige barn. Ergo får desse barna et dårligere utgangspunkt for å bli normalvektige selv. I tillegg kan man jo begynne å se litt på samfunnet rundt oss og det kroppspresset barna og ungdommene våre blir bombandert med... det er ikke rart at de får et forskrudd selvbilde og begynner å misbruke mat (dette gjelder i begge retninger, både anoreksi og overspising (som ja, også er kategorisert som en spiseforstyrrelse) og plutselig har vi barn og unge, òg unge voksne, som har kommet inn under pkt. 2. i mitt innlegg...desverre!

Så nei, overvekt er IKKE et valg for svært, svært mange.... og NEI, det er ikke mangel på selvdisiplin det står på for disse.

-Ka-

Anonym poster: b47df2b1365f8754e5ebbd02ec609439

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...