Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar videregående som privatist, av ulike grunner. Har gjennomført VG1 og VG2, og VG3 holder jeg på med nå. Til jul avlyste jeg alle eksamenene jeg hadde satt meg opp på. Har det forferdelig vanskelig, og motivasjonen er så lav, samtidig som jeg virkelig både vil og må klare dette. Altså har jeg ganske mange eksamener å ta til våren.

Spørsmålet er: er det fullstendig urealistisk å klare å lese seg opp på hele VG3-pensum fra nå til mai måned? Jeg MÅ bare klare det nå, hvis ikke vil det aldri gå, er jeg redd. Jeg gjør ingenting om dagene, og har all verdens tid. Kommer til å ha eksamen i gym bl.a., og den ble fra julen 2012 av praktisk, og ikke teoretisk lengre. Den aner jeg ikke hvordan jeg skal forberede meg til, annet enn å lese gym-boken. Norsk vet jeg heller ikke hvordan foregår. Det er vel bokmål skriftlig, bokmål muntlig og sidemålseksamen?

Jeg har liksom så mange spørsmål, men vegrer meg for å ta kontakt med skolen jeg er knyttet til.. Fordi jeg har det så vanskelig, har jeg heller ikke fått toppkarakter i alle fag, som jeg vanligvis ville ha greid(lærer lett, glad i å lære). Jeg har så utrolig lyst til å komme inn på et studium, men snittet er skyhøyt. Akkurat nå føles det som om jeg ikke kommer til å komme meg noe sted. Kommer aldri til å komme inn på den utdanningen jeg vil, og da vet jeg ikke om jeg kommer til å søke meg inn på noe annet heller. Da vil jeg garantert ikke trives. Jeg er så skuffet og bitter over at jeg har havnet i en slik situasjon, men jeg kan ikke gi helt opp heller.

Hva skal jeg gjøre? Er alt bare håpløst? :(

Anonym poster: 1b44673ba6238915d3fdf3fc7e3c1482

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det er ikke noe problem å ta et vgs år på et semester som privatist!

Skrevet

Jeg gjorde det på et halvt år samtidig som jeg jobbet 140 %. Null problem. Fikk 5/6 i alle fag.

Anonym poster: e1e11bcd19b15b42d96184bc7a2892ca

Skrevet

Jeg vet ikke om dette hjelper, men du er ikke alene! Går VG3 selv (riktignok på skole), og er så tappet for motivasjon som det går an å være. Jeg er litt usikker når det kommer til norsk eksamen, men vet at det er obligatorisk med norsk hovedmål eksamen.

Jeg tror det er fult mulig å komme seg gjennom pensum innen eksamen, men det krever mye jobbing, og struktur.. Du burde iallefall prøve, å ikke gi opp :)

Anonym poster: 77e2e5e5dd900ddf6aa46385cc1ebf81

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal gjøre det, med du i hvert fall starte NÅ. Slutt å gruble, jobb iherdig, så har du i hvert fall prøvd om det ikke skulle gå. Ta kontakt med skolens rådgivere og få svar på det du lurer på. Sett opp leseplan og les hver dag fremover.

Anonym poster: 16fd74c2bee7eb744586418ced43cd9a

Skrevet

Du sier du lærer lett. Såklart klarer du det da.

Gjest Sunshine22
Skrevet

Du bør ta kontakt med skolen så raskt som mulig, og få svar på de spørsmål du har:)

Deretter er det smart å lage en lese/studieplan og lese strukturert!

Et lite spm: Har du sjekket at det er mulig å ta alle eksamenene? ( Noen fag kan ha samme eksamensdato)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...