Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #1 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har en søster på 17 år som ble tatt i å stjele mat i matbutikken for en liten stund siden. Jeg har ikke visst om det før nå, da jeg kom over en innkallelse til politiet til min mor. Lillesøster vet ikke at jeg vet det og det skal jeg fortsette med. Hun ba min mor på sine knær om å ikke si noe til meg. Greit nok, hun er sikkert flau og angrer. Men, jeg kan ikke fatte at hun gjorde det! Hun hadde ikke penger og var sulten og ville ha mat. Hvorfor kunne hun ikke bare spørre mor eller far om å få litt penger istedet? Vi er da ikke fattige!???? Jeg er helt satt ut av dette her, min lille søster er jo oppdratt til bedre enn det!! Hva skjer nå? Får hun prikk på rullebladet? Hun ble jo anmeldt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. mars 2004 #2 Del Skrevet 15. mars 2004 Be henne høre med butikken om de kan ta det via konfliktrådet slik at hun kan gjøre opp for seg. Naskeri er ikke alvorlig, og vil bli borte fra de fleste rulleblad om noen år om hun blir dømt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 15. mars 2004 #3 Del Skrevet 15. mars 2004 Hun er over den kriminelle lavalder (15) saken er anmeldt og er dermed en straffesak. Det er opp til politijuristen å vurdere om saken egner seg i konfliktrådet (noe den sannsynligvis gjør). Ordinær politibehandling tilsier bot (ev. henleggelse) og det blir stående på rullebladet. Hvis hun får mulighet til konfliktrådsmegling, kan hun gå inn på en avtale hvor hun gjør opp for seg. Da slettes saken hos politiet, og hun vil kunne få en "ren" politiattest. Slike saker er tøffe og vonde for familien. Det kan hende det er nyttig hvis dere kan snakke om det. HVis hun får mulighet til megling, kan hun ha med seg foreldre eller f.eks. en søster. Vil du vite mer, kan du kontakte konfliktrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #4 Del Skrevet 15. mars 2004 Det er ikke vanlig å møte til konfliktråd i naskerisaker. I allefall ikke i Oslo. Sjefene på H&M o.l. ville jo ikke gjort annet enn å sitte i mekling da. Sannsynlig reaksjon er at hun blir ilagt et forelegg på fra 1000 kroner og oppover. Dette vil stå på rullebladet et par år hvis hun vedtar. Hvis ikke kan jo saken ende i retten, men det er vel ikke så mange naskerisaker som ender der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 15. mars 2004 #5 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg kjenner ihvertfall folk fra Bærum som har vært i konfliktrådet for naskeri. Men det kommer nok ann på naskerens alder og innstillingen til sjefen i butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 15. mars 2004 #6 Del Skrevet 15. mars 2004 Det er ikke vanlig å møte til konfliktråd i naskerisaker. Det er avhengig av mange faktorer. Og så er det helt sikkert lokale variasjoner. Her jeg bor er det svært vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå