Adhara Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 På hvilken måte er det lurt å spare opp til egenkapital? BSU, høyrentekonto osv? Hvor lang tid brukte dere på å spare opp 300.000 i egenkapital? Hvordan sparte dere? Jeg er fullstendig dum på dette området, så hadde vært fint med noen tips.
Gjest celebi Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Hvis du sparer til egenkapital er det ingen tvil om hva som er best: BSU. BSU gir bedre rente enn vanlige høyrentekonto, og hvis du har inntekt får du i tillegg skattefradrag. Det er en ekstremt gunstig ordning som du bør unytte maksimalt hvis du er så heldig å ha mulighet. En annen fordel med BSU er at pengene blir låst til boligformål, så det er ingen risiko for at du plutselig bruker pengene på noe annet. Spar så mye du kan på BSU. Når du har fylt opp den årlige kvoten for hvor mye du kan sette inn på BSU-kontoen, bør du spare videre på høyrentekonto. 1
Athene Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Dersom du tjener såpass at du betaler skatt lønner BSU seg, om ikke lønner det seg med høyrente da du kan spare skattefordelen til senere. Jeg sparte i høyrentekonto til etter at jeg hadde kjøpt min første bolig. BSUen har jeg fortsatt, nesten 10 år etter første boligkjøp (må da åpne denne før første boligkjøp), da jeg sparte denne til jeg betalte skatt. 300 000 hadde jeg relativt tidlig, hadde fått penger til dåpen, en del til konfirmasjonen, jobbet hele tenårene og gjennom studiene. Og hadde et bevisst forhold til forbruket. 1
Gjest celebi Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Dersom du tjener såpass at du betaler skatt lønner BSU seg, om ikke lønner det seg med høyrente da du kan spare skattefordelen til senere. Du har rett. Det lønner seg å vente med BSU til du har inntekt og kan utnytte skattefordelen. Men hvis du er 25 år eller eldre bør du begynne å spare i BSU uavhengig av inntekt. Da rekker du akkurat å sette inn 150.000 kr som er maksbeløpet (det er også gode sjanser for at maksbeløpet økes i løpet av de neste årene!) før du når øvre aldersgrense på 33 år. Renten er bedre enn på høyrentekonto, så du tjener på det likevel. Etter at du blir 33 år kan du ikke sette inn mer penger, men pengene kan fremdeles stå på BSU-kontoen og gi god renteavkastning i så mange år du ønsker. Mer om BSU kan du lese om på de ulike bankenes nettsider. Velg gjerne den som tilbyr høyest rente. 1
Zzyzx Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Hvilke krav er det for å få BSU? Så lenge du er over 18 kan du åpne en BSU-konto. 1
Adhara Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2013 Hva med BSU 2.0 da? Hva er forskjellen på det og vanlig BSU?
Zzyzx Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Forskjellen er at du kan spare mer, men du får ikke skattefradraget. Pengene låses likevel til boligformål. 1
Adhara Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 17. januar 2013 Tusen takk for gode råd. Dere er gull verdt! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå