Gå til innhold

Hvorfor "eeeh"-er folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet er generelt og ikke nødvendigvis om denne saken. Men ofte i presse-situasjoner og ofte med polikere så "Eeeeher" de mye.

" Jeg mener det at eeeeeeh norge er supert og at eeh ingenting kan endres. Eeh ellers så har alle det bra og eeeh verden er full av fred".

(Eksempel-setning).

Eksempel:

http://www.vgtv.no/#!/video/60351/statoilsjef-vi-vet-ikke-om-vi-får-alle-våre-hjem

Spol til 06.09 (spørsmålrunde).

Nesten samtlige svar har mange eeeher.

Telte og på et svar hadde han 15 eeehh-er....

Hvorfor? For å hale ut tiden, røre rundt grøten? Er de nervøse? Stammer han?

Anonym poster: 2ec671a5b59f66f68cad8691ce5eb2a2

Videoannonse
Annonse
Gjest Lurifix
Skrevet

noen trenger å lage lyd når de tenker.

Skrevet

For å slippe å ha stillhet mens de tenker?

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Det er også en måte å signalisere at man ikke er ferdig med å snakke, men trenger tid til å formulere seg.

• Liker 6
Skrevet

Dette "fenomenet" har jeg irritert meg over utallige ganger. Som hørselshemmet så blir det enda vanskeligere å høre hva personen egentlig skal frem til, når det kommer utallige "eeeeeh".er i mixen.

Anonym poster: 88de3fbd15dff3e0e498eaf5b3158e8c

Skrevet

Noen har bare unødvendge eeh, uten at de trenger mer tid eller noe. Jeg huker jeg hadde en lærer på høgskolen som gjorde det gjemmom en 2-3 timers forelesning hver gang! Irriterende!

Skrevet

For meg kommer det automatisk som en tenkepause når jeg snakker uten manus, og aldri har hatt et manus å forholde meg til. (Skoleoppgave VS intervju)

Skrevet

noen ganger bruker jeg ehh i steden for hæ.

Skrevet

Synes det er så fælt under presentasjoner, når jeg først legger merke til at folk sier 'eeehh' eller 'emm' mellom annenhvert ord så klarer jeg ikke å fokusere på noe annet!

Gjest Novacane
Skrevet

Synes det er så fælt under presentasjoner, når jeg først legger merke til at folk sier 'eeehh' eller 'emm' mellom annenhvert ord så klarer jeg ikke å fokusere på noe annet!

Helt enig! Hadde en foreleser som var helt ekstrem en gang, det gikk ikke en setning uten et langt Eeeeh eh eh eh eh.. hele tiden, og det var dødsirriterende. Fikk ikke med meg noen ting av hva vedkommende pratet om :P

Skrevet

Husker under en fremføring på videregående. Lærerns favoritt holdt foredrag, og vi i klassen talte "eeh" 52 ganger i løpet av 10 minutter. Mener å huske h*n fikk 5 på fremføringen.

Det ble ikke så godt mottatt fra andre i klassen når det h*n leverte strengt tatt var middelmådig, og h*n i tillegg brukte så mye tid på å si "eeh" (Hvis en "eeeh"-pause tar 3 sekunder, så kastet jo h*n bort 156 sekunder av totalt 600 kun på "eeh" - tillegg til de naturlige pausene).

Tror "eeh" har tre mulige årsaker:

1. For å formidle at man har mer å si, men man må bare tenke seg frem til hvordan man vil si det

2. Usikkerhet (vet ikke hva man skal svare, og tenker hardt for å finne på noe å si)

3. For å hale ut tiden

• Liker 1
Skrevet

Dette er et fenomen jeg har merket meg spesielt hos skiløpere fra østlandet. Tror de må være overrepresentert der. :P

Slitsomt å høre på.

Skrevet

Det er for mange en uvane de her, og det er fint om man klarer å jobbe med å kutte ned på sånne unødvendige fyllord og -lyder. For ja, det kan bli irriterende om det blir mye av det. Samme med overdreven bruk av ordene «atte», «liksom», «da», «på en måte» osv.

Men samtidig er det ganske naturlig at man holder på sånn til en viss grad. Det kan være for å få tid til å tenke mens man prater, eller fordi man er nervøs, usikker eller stresset. Det er ganske vanskelig å ha et helt perfekt muntlig språk, så man kan ikke forvente det samme som man forventer av det skriftlige språket.

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er et typisk norsk fenomen, men en amerikaner jeg studerte med sa at det eneste han "hørte" når han lyttet til folk som snakket norsk var nettopp "eehh". Kan tenke meg at det hørtes omtrent slik ut: "fgsdjklfsjk..ehhh.. fdajkfldlfdklj...eeehh...sdjkdflfjdksl...eeehh, ikke sant? dfsfjkfdjs..ehhh....."

Jeg har begynt å irritere meg grenseløst over "i forhold til" og "når" istedet for "da".

Anonym poster: ad66fc23d8f5b73ef7354754caf2059a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...