AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Hei. Vi hadde spysjuken i hus rett før jula, snakk om uken før julehelgen. Nå har barnet vårt på halvannet år spydd tre ganger. Er det virkelig spysjuken da? Trodde det var sånn at når man har spysjuken, så danner kroppen antistoffer mot det aktuelle viruset, og at disse antistoffene har en viss levetid. Dvs. at så lenge antistoffene enda er i kroppen så vil de kjenne igjen det samme viruset. Man skulle tross alt tro at antistoffene lever i mer enn under en måned? Kan det evt være et annet spysjuke-virus han er smittet av? Lurer fordi vi også har vært ute og spist i ettermiddag. Da fikk han barnemeny, kjøttkaker. Det så gjennomstekt ut, men..Han kan ikke være matforgiftet? Anonym poster: 1e2119db846ac69bcabcd01ed18b593b
AnonymBruker 42 Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Leste litt om dette herlige noro-viruset sist gang jeg var smittet. Lenge siden nå, men jeg mener å huske at det er flere varianter av noro. Og at de er usikkre på hvor lenge imuniteten varer. Så er slettes ikke uvanelig å få spysjuke , flere ganger i løpet av sesongen
Teriyaki Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Her er noe jeg fant: http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309782
Ciara Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 I fjor vinter, eldstemanns første vinter i barnehagen, fikk vi spysjuka FIRE ganger. Helt grusomt. Poden selv kaster opp én gang, mens faren og jeg lå strødd lenger, men heldigvis ikke samtidig. Hittil i vinter har vi sluppet unna, bank i bordet.
flickan Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Her har eldstemann hatt omgangssyken 3 ganger på 4 uker, så det er hvertfall mulig. Litt lei av spy nå kan man si...
Muscae Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 ... og derfor holder man barna og seg selv hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare.. 9
Pinkee Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Å, man vasker hender, på seg selv, å spes på barn, mange ganger om dag. Å da må det vaskes skikkelig, med såpe og varmt vann, bare skylle er ikke bra nok. Sånn tilbake til saken, ja, det er flere mage-virus i sving hvert år, så man kan få mange magesyker, desverre.
Wonders Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 jeg fikk ca en gang i måneden...til jeg ble kurert. Hver gang vi dro på reise, hver gang noe mat ikke var heeeelt perfekt med bakterier.... Sist jeg var syk lå jeg i 6 uker etter å uheldighvis fått i meg vann fra et land jeg skulle hatt flaskevann. Tenkte meg ikke om å spørre hvilken vann det var når jeg fikk tekoppen servert. SÅ har jeg ikke vært syk siden, og både reist langt og spist over alt.
flickan Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 ... og derfor holder man barna og seg selv hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare.. Enig, denne tror jeg jammen ikke mange følger. Det er utrolig irriterende og dyrt for samfunnet fordi det skaper unødvendig mange sykt barn dager. 5
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2013 #10 Skrevet 19. januar 2013 Dem sier at du er immun 10 dager,så kan du bli smittet igjen av det samme viruset. Derfor barnehagen sier du skal være frisk 48 timer før du kommer tilbake.Eller går det bare rundt og rundt og man blir aldri kvitt det
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2013 #11 Skrevet 19. januar 2013 Dem sier at du er immun 10 dager,så kan du bli smittet igjen av det samme viruset. Derfor barnehagen sier du skal være frisk 48 timer før du kommer tilbake.Eller går det bare rundt og rundt og man blir aldri kvitt det Feil, man er immun lenger enn det. Mot det samme viruset altså.
Teriyaki Skrevet 20. januar 2013 #12 Skrevet 20. januar 2013 Dem sier at du er immun 10 dager,så kan du bli smittet igjen av det samme viruset. Derfor barnehagen sier du skal være frisk 48 timer før du kommer tilbake.Eller går det bare rundt og rundt og man blir aldri kvitt det I linken jeg postet helt øvert står det at man er immun i opp mot seks måneder. Grunnen til at man skal være hjemme 48 timer er fordi det kan ta så lang tid etter siste oppkast/diare før man ikke er smittefarlig lenger. Ergo for å unngå å smitte andre, ikke for å unngå en ond sirkel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå