Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble syk på mandag ettermiddag, og er i dag fremdeles utrolig dårlig. I følge legen jeg var hos i dag er jeg neppe i form til å dra på jobb før mandag-tirsdag neste uke. Har fått sykmelding til og med tirsdag - samt 50 prosent ut neste uke, pga nedsatt allmenntilstand.

Da jeg sa til sjefen, før jeg dro til lege i dag, at jeg fremdeles var syk, sa han; men da sees vi helt sikkert på mandag da.

Synes det er dårlig av en sjef å si sånne ting. Er ny i jobben, og har dårlig nok samvittighet fra før. Var også syk pga noe helt annet før jul, og da fikk jeg høre at "hvis det fortsatte sånn, kunne jeg ikke ha den jobben." Sistnevnte er jo ulovlig, så tok meg ikke nær av det, og det er mulig det bare var en slengkommentar, men det gjør det lite hyggelig å være syk.

Så tråden "Hva sier sjefen når du er syk", men lurer vel mer på hva jeg konkret bør gjøre. Tenker å ta det opp med ham. Er vel dessuten ikke lov å mase på en arbeidstaker som har sykmelding?

Anonym poster: 7d7b97b49f958a94dcc4bfc5371eed93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reiser du på jobb og jobber etter beste evne så er du frisk om to uker, holder du deg hjemme er du frisk om 14 dager.

Dra på jobb og vis deg som et stå-på menneske ovenfor sjefen din så du får gode referanser ;)

Skrevet

Du får smitte han ordentlig, så forstår han nok.. Sikkert ikke hatt en skikkelig heftig influensa! :P

Du får holde deg hjemme så lenge legen anbefaler og du trenger for å bli frisk. Sykemelding er sykemelding. Arbeidsmiljøloven sier ikke noe om det er lov å "mase" eller ei, men sykemelding er jo såklart gyldig fravær, og du blir (desverre) ikke raskere frisk av å bli mast på.

Ta det med ro du, og gi beskjed til sjef/resepsjon tidlig på mandagen og evt tirsdagen dersom du fortsatt ikke er i stand til å arbeide. Det er jo rimelig at også arbeidsplassen har anledning til å kalle inn vikar dersom du "kanskje/kanskje ikke" er tilbake mandag eller tirsdag :)

God bedring :)

Gjest winston
Skrevet

Selv om du har sykemelding til tirsdag bør du jo komme på jobb før om du er frist før det. Kanskje det han mente?

Skrevet

Reiser du på jobb og jobber etter beste evne så er du frisk om to uker, holder du deg hjemme er du frisk om 14 dager.

Dra på jobb og vis deg som et stå-på menneske ovenfor sjefen din så du får gode referanser ;)

Reagerer litt på sånne utsagn. En ting er å være helt overfor sjefen, men hva med samvittighet overfor kolleger? Hvis alle tenkte sånn, er det jo ikke rart at sykdom brer seg... Selv kan jeg ikke fordra å være syk, og det er lite som gjør meg så irritert som folk som smitter meg. Derfor holder jeg meg heller hjemme en dag ekstra, og det er en egenskap jeg mener både bedriften og sjefen burde sette pris på.

For øvrig, da jeg ringte sjefen, sa jeg bare at jeg kom til å være syk i morgen, det var før legen sjekket meg.

Har hele livet vært flink pike, men har nå lært at helsen er viktigst, og skulle tro at arbeidsgivere satte pris på folk som mente det. Var forresten på jobb på mandag selv om jeg var dårlig, noe jeg sa til sjefen, og jeg ga beskjed om at jeg dro hjem fordi jeg var syk. Så han har sett at jeg gjorde en innsats...

• Liker 4
Skrevet

Du får smitte han ordentlig, så forstår han nok.. Sikkert ikke hatt en skikkelig heftig influensa! :P

Du får holde deg hjemme så lenge legen anbefaler og du trenger for å bli frisk. Sykemelding er sykemelding. Arbeidsmiljøloven sier ikke noe om det er lov å "mase" eller ei, men sykemelding er jo såklart gyldig fravær, og du blir (desverre) ikke raskere frisk av å bli mast på.

Ta det med ro du, og gi beskjed til sjef/resepsjon tidlig på mandagen og evt tirsdagen dersom du fortsatt ikke er i stand til å arbeide. Det er jo rimelig at også arbeidsplassen har anledning til å kalle inn vikar dersom du "kanskje/kanskje ikke" er tilbake mandag eller tirsdag :)

God bedring :)

Takk, har også en ledende stilling, så det er ikke en stilling man kan hyre en vikar til på kort tid:)

Skrevet

Influensa er smittsomt så uansett hold deg hjemme så lenge du kan smitte kollegaer.

Hadde en kollega med omgangssyke. Ikke kjempedårlig, men i dårlig form, men på jobb skulle hun være. Sjefen ymtet noe frampå at kanskje hun burde gå hjem? Neida, det gikk så fint så.

Lurer på hvem som var mest forbanna når hun klarte å smitte flere kollegaer som ble skikkelig dårlige og var borte fra jobben i mange dager.

Anonym poster: 98b7fa245738050ae5781f89f8da223f

• Liker 1
Skrevet

Kanskje sjefen ikke tenkte over hva han sa, det er ganske vanlig å si "vi sees i morgen", eller "vi sees over helgen", eller "vi sees mandag" osv. Jeg hadde ikke brydd meg om det og tatt den tiden jeg hadde trengt på å blir frisk. ALLE kan få influensa så det er ikke noe man kan miste jobben for, for da burde jo alle vært uføre og kun supermann kunne jobbet :fnise:

God bedring! :blomst:

Anonym poster: c6c1b9f92cace97e7cec7d46301ad561

• Liker 4
Skrevet

Kanskje sjefen ikke tenkte over hva han sa, det er ganske vanlig å si "vi sees i morgen", eller "vi sees over helgen", eller "vi sees mandag" osv. Jeg hadde ikke brydd meg om det og tatt den tiden jeg hadde trengt på å blir frisk. ALLE kan få influensa så det er ikke noe man kan miste jobben for, for da burde jo alle vært uføre og kun supermann kunne jobbet :fnise:

God bedring! :blomst:

Takk:)

Kjenner dessverre fyren og miljøet ganske godt. Da jeg sa at jeg var veldig dårlig sa han bare: "Jaha...", så måtte jeg forklare hvorfor. Før vi la på sa han: Ja, men da sees vi helt sikkert på mandag. Hvordan kan jeg, eller for den del, han, helt sikkert vite det?

Har snakket med et par andre i dag (klienter som har ringt etc.) og samtlige har sagt: "Hører du ikke er helt god, nei."

Ingen big deal, men jeg ble litt satt ut, for jeg trodde at når jeg sa at jeg skulle skaffe sykmelding, så var det noe de fleste aksepterte, og ikke maste mer på. Godt å høre at de fleste i tråden deler min oppfatning iallfall.

Ja, også kom han med en annen rar opplysning: Jeg trengte visst ikke sykmelding før det hadde gått åtte dager. Han sa noe om endrede regler. Såvidt jeg fikk med meg var dette i en begrenset periode, og det gjaldt kun de som hadde svineinfluensa? Jeg har nå uansett sykmelding, for å være på den sikre siden, men bare for å vite det; sånn til en eventuell neste gang, er det sant at man ikke trenger sykmelding før det har gått åtte dager? Trodde man kun hadde anledning til å bruke egenmelding tre dager på rad, for så å skaffe sykmelding dag fire.

Skrevet

Da er dere sikkert en IA-bedrift. Inkluderende Arbeidsliv. Det var forrige jobben min (kommunal), så da jeg en gang var syk i fire dager, trengte jeg ikke sykemelding. Det står sikkert noe om det i personalhåndboken/intranett.

Anonym poster: 52697989c67e5338e3fb2b66fff64069

Skrevet

Sykmelding er en medisinsk vurdering, så da får sjefen din faktisk forholde seg til det tenker jeg.

Anonym poster: d3b16bfa509cc10758ab59e76fda29e2

Skrevet

Dersom bedriften din har inngått IA-avtale, kan du ha egenmelding i 8 dager sammenhengende før krav om sykemelding inntreffer. I tillegg tror jeg det er slik at du kan ha 24 dager egenmelding totalt i året, og de kan være isolerte. Altså 24 enkeltdager.

Anonym poster: 78663093d9ee759b9f6da4a697ef78ab

Skrevet

Sjefen din må bare forholde seg til sykemeldingen, sånn er det bare. Sykemelding MÅ ikke gies etter 3 eller 8 dager (etter om det er IA-bedrift eller ikke), så lenge man har fått en sykemelding så er det den som gjelder, og den kan man få fra første sykedag.

Sa sjefen at du måtte forklare hvordan du er syk, eller bare følte du det slik? Uansett så har ikke arbeidsgiver krav på å få vite hva som feiler deg, uansett om du hadde vært sykemeldt i flere uker eller brukt en egenmelding. Noen sjefer syns at det er naturlig å spørre og de fleste svarer jo, jeg selv svarer som regel selv om jeg vet at sjefen min egentlig ikke kan kreve noe svar. Det er litt ekkelt å si "nei det vil jeg ikke fortelle", iallefall hvis man har en udugelig sjef som er veldig skeptisk. Det kan jo hende at sjefen din var nysgjerrig fordi han kanskje syntes at du ikke hørtes syk ut, eller nok syk til å være hjemme, eller at han bare var nysgjerrig. Men det kan han ikke bry seg om, har du sykemelding så har du det og du kan velge å si INGENTING om hva som feiler deg :) Så hvis du bare følte at du måtte forklare så husk neste gang at du ikke trenger å si noe.

Jeg hadde før selv en sjef som alltid var veldig skeptisk og kritisk når jeg var syk, og jeg er sjeldent syk. En gang jeg ringte for å si at jeg var syk (hadde omgangssyka, dvs feber, diare og spying, og jobbet i innenfor helse, så da er det en selvfølge å holde seg hjemme) så svarte ikke sekretæren så jeg måtte ringe til sjefen og da hørte jeg at hun ble sur og jeg fortalte hva som feilet meg, fordi jeg hørtes helt frisk ut på stemmen. Hun dro på ordene og virket veldig skeptisk "jaaaaaveeeeel", så jeg gadd ikke å holde hemmelig hva som feilet meg fordi da hadde hun jo blitt enda mer skeptisk. Ubehagelig med slike sjefer :(

Skrevet

Sjefen din må bare forholde seg til sykemeldingen, sånn er det bare. Sykemelding MÅ ikke gies etter 3 eller 8 dager (etter om det er IA-bedrift eller ikke), så lenge man har fått en sykemelding så er det den som gjelder, og den kan man få fra første sykedag.

Sa sjefen at du måtte forklare hvordan du er syk, eller bare følte du det slik? Uansett så har ikke arbeidsgiver krav på å få vite hva som feiler deg, uansett om du hadde vært sykemeldt i flere uker eller brukt en egenmelding. Noen sjefer syns at det er naturlig å spørre og de fleste svarer jo, jeg selv svarer som regel selv om jeg vet at sjefen min egentlig ikke kan kreve noe svar. Det er litt ekkelt å si "nei det vil jeg ikke fortelle", iallefall hvis man har en udugelig sjef som er veldig skeptisk. Det kan jo hende at sjefen din var nysgjerrig fordi han kanskje syntes at du ikke hørtes syk ut, eller nok syk til å være hjemme, eller at han bare var nysgjerrig. Men det kan han ikke bry seg om, har du sykemelding så har du det og du kan velge å si INGENTING om hva som feiler deg :) Så hvis du bare følte at du måtte forklare så husk neste gang at du ikke trenger å si noe.

Jeg hadde før selv en sjef som alltid var veldig skeptisk og kritisk når jeg var syk, og jeg er sjeldent syk. En gang jeg ringte for å si at jeg var syk (hadde omgangssyka, dvs feber, diare og spying, og jobbet i innenfor helse, så da er det en selvfølge å holde seg hjemme) så svarte ikke sekretæren så jeg måtte ringe til sjefen og da hørte jeg at hun ble sur og jeg fortalte hva som feilet meg, fordi jeg hørtes helt frisk ut på stemmen. Hun dro på ordene og virket veldig skeptisk "jaaaaaveeeeel", så jeg gadd ikke å holde hemmelig hva som feilet meg fordi da hadde hun jo blitt enda mer skeptisk. Ubehagelig med slike sjefer :(

Det er det jeg også synes, det er ubehagelig, for det virker som om at han ikke mener at jeg er syk nok. Som jeg nevnte i startinnlegget var han også veldig kritisk da jeg var sykemeldt fordi jeg falt om og besvimte før jul. "Oppmuntringen" fra han var: "hvis du skal jobbe her, må du være her hundre prosent." Heldigvis har det gått bedre nå over nyttår, men så kom jo selvfølgelig denne influensaen, og han reagerer med å bli ganske skeptisk og si "Da sees vi garantert på mandag."

Det er veldig tøft arbeidspress fra før, og jeg som leder må yte hundre prosent på jobb hver dag - men jeg er fast bestemt på å ikke la presset gjøre at jeg blir syk. Har ei venninne som fikk kyssesyke av å gå på jobb før hun ble ordentlig frisk, og det vil jeg ikke risikere. Jeg er fremdeles syk, og kommer nok til å sende sjefen en mail med diagnose (influensa) og at jeg har fått sykmelding frem til onsdag i første omgang.

Ikke hyggelig for meg eller ham, men jeg er et menneske, og mennesker blir jo syke. Det er bare veldig ubehagelig å føle at innsatsen man legger ned hver dag forsvinner i det faktum at man blir syk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...