AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Har fått melding fra Nav om at jeg og barnefar fortsatt står på samme adresse. Han påstår naturligt nok at han har skiftet adresse og jeg tror han godt kan ha trodd at han har gjort det. Han sier han har varit inom folkregistret i byn og skiftet det der OG at han har vart inne på nettet og skiftet. Riktigt nok idag når han sjekket var han fortsatt skreven på min adresse. Dette fikk jeg beskjed om av NAV idag i et brev og fikk helt sjokk! Det er snakk om to månaders overgangsstönad som jeg borde ha men som nå kanskje blir et problem. Hvordan loser en slike problemer? Det er jo barnefar som ikke har skiftet adresse og jeg har jo trodd at han har gjort det. Jeg stannade kvar på krisesentret en uke lengre fordi han ikke hadde fått det til 1a gang slik at alt praktisk skulle vare i orden innen jeg flyttet hjem (tl meg selv). Jeg er rett og slett mållös og i fortvivlan nå.... Dette trodde jeg aldrig skulle skje denne gang, når jeg fikk hjelp at komme meg bort, fått advokat og fått hjelp så er det alikevel noe som han lykkes med (uten at han ment det!). Anonym poster: cf7aceead91c21afca8549a0d869ebbb
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Hadde samme problem med min eks.. han nektet helt å skifte adresse. Endte med at jeg måtte trappe opp til nav å gråte meg til å bli trodd. Anonym poster: cf6d538381bf33e86cc5429039e106ed 1
Sulosi Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Hva gjorde jeg den gangen det skjedde meg? Jeg dro ned på folkeregisteret personlig og ga klar beskjed om at den personen skulle slettes fra min husstand, så videre til Nav og da var moren min med og vitnet på at han ikke bodde hos meg. Det ordnet seg etter det. Faktisk var posten den vanskeligste, jeg truet med å hive all hans post om ikke de sendte den et annet sted (jeg hadde hans adresse på en lapp jeg leverte) og fikk beskjed om at det var straffbart. 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 (...)Faktisk var posten den vanskeligste, jeg truet med å hive all hans post om ikke de sendte den et annet sted (jeg hadde hans adresse på en lapp jeg leverte) og fikk beskjed om at det var straffbart. Hva var straffbart? Så det ordnet seg for dere? Var det lenge siden? De blir jo "hardare" med tiden (hvilket er bra i de fleste tillfeller). Anonym poster: cf7aceead91c21afca8549a0d869ebbb
Sulosi Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Hva var straffbart? Så det ordnet seg for dere? Var det lenge siden? De blir jo "hardare" med tiden (hvilket er bra i de fleste tillfeller). Anonym poster: cf7aceead91c21afca8549a0d869ebbb Det er mange år siden nå ja. Det er visst straffbart å bevisst destruere andre personers post. Feks regninger som går til inkasso fordi mottaker aldri får posten sin. Men uansett, jeg gikk i vinkel på posten. At jeg skulle, høygravid og uten bil, gå til hans adresse for å levere posten han selv ikke gadd å omadressere,- nei takk! Jeg satte vrangsia ut der altså. 4
Cho Kon It Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Det er selvfølgelig ulovlig å destruere andres post, men det er ikke ulovlig å ikke gidde å levere den videre. Hvis han vil ha den kan han hente den hos deg selv. TS - hvis mannen leverte adresseendring på nettet skal han ha fått en kvittering, og den kan du vise til NAV hvis det skulle bli problemer ang. hans flyttedato. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Hvis dere er gift og ikke har tatt ut separasjon kan det hende det er derfor. Vet at noe sånt skjedde da ekskona til broren min flyttet fra ham, etter en stund ble det oppdaget at hun ikke hadde fått adresseendring selv om hun så vidt jeg vet hadde ordnet med en del papirer. Eller så er han bare lat, det kommer jo tydelig fram i innlegget ditt at han ikke er helt god... Da håper jeg noen av de andres råd hjelper deg. Anonym poster: 0199d85b1e35715e4f1d2fc2c0aebf64
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Det er selvfølgelig ulovlig å destruere andres post, men det er ikke ulovlig å ikke gidde å levere den videre. Hvis han vil ha den kan han hente den hos deg selv. TS - hvis mannen leverte adresseendring på nettet skal han ha fått en kvittering, og den kan du vise til NAV hvis det skulle bli problemer ang. hans flyttedato. Han har ikke noen kvittering (har spurt), han hadde jo ikke lykkets med å endre adresse som han trott. Hvordan man nå ikke kan lykkes med det??, jaja........ Mitt siste håp er å grine på NAV, vise papirer fra Advokat og krisesenter og bevise at jeg var borte fra stedet i to uker (hos familie), Da er det "bare" disse 2,5 ukene som gått i år som kan bli problem... Skall dit imorgon, tips på hva som er lurt..? Anonym poster: cf7aceead91c21afca8549a0d869ebbb
Cho Kon It Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Man innser gjerne i det man ikke får kvittering eller annen bekreftelse at endringen ikke er utført.. Hadde ikke trodd veldig mye på at han har gjort det i det hele tatt, jeg. Mitt tips er å være ærlig, og husk på klageadgangen din. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Hvis dere er gift og ikke har tatt ut separasjon kan det hende det er derfor. Vet at noe sånt skjedde da ekskona til broren min flyttet fra ham, etter en stund ble det oppdaget at hun ikke hadde fått adresseendring selv om hun så vidt jeg vet hadde ordnet med en del papirer. Eller så er han bare lat, det kommer jo tydelig fram i innlegget ditt at han ikke er helt god... Da håper jeg noen av de andres råd hjelper deg. Anonym poster: 0199d85b1e35715e4f1d2fc2c0aebf64 Ikke gift, har bare bodd sammen. Men tror han må ha gjort sitt beste i å skifte adresse, fordi pengemessigt så klarer han seg ikke med leiligheten og derfor må jeg ta over. Men kan man vare så lite smart? Fy fader så enkelt det er og han klarer det ikke!! *Så sint og lei seg*. Han ble helt vansinnig på meg når jeg tok det opp i telefon idag. Herregud hva han kallte meg ting.. Uff å uff Så er det jeg som er "gal".... Anonym poster: cf7aceead91c21afca8549a0d869ebbb
Gjest loren Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 (endret) Husker at da jeg skulle flytte fra far til sønnen min måtte jeg levere bekreftelse på at jeg flyttet (kontrakt på nytt sted) fordi det var barn med i bildet. Jeg meldte altså flytting på nett, men det ble ikke registrert før jeg hadde ettersendt dokumentasjon. Kan noe sånt være grunnen til at det ikke er på plass? Edit: det så helt ok ut på nett, så tok det en uke før jeg fikk brev om hva som måtte ettersendes. Endret 17. januar 2013 av loren 1
Herr Langbein Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Har fått melding fra Nav om at jeg og barnefar fortsatt står på samme adresse. Hvis dere ikke er enige om barnefordeling er dette et smart trekk av far. I det øyeblikket han endrer sin adresse sitter mor med alle kortene. 1
Gjest loren Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 Hvis dere ikke er enige om barnefordeling er dette et smart trekk av far. I det øyeblikket han endrer sin adresse sitter mor med alle kortene. Dette er sant, personlig ville jeg aldri meldt adresseendring fra et barn før alt rundt fordeling og samvær var på plass. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2013 #14 Skrevet 18. januar 2013 Min eks påsto også at han hadde skiftet adresse flere ganger, noe han ikke kan ha gjort. Var gift også vi, og det tar tid med separasjon (tar tross alt tid, og får flyttet før det). Fikk ikke ekstra barnetrygd før jeg kunne bevise at han var flyttet. Så det jeg gjorde var å få naboene mine til å skrive under på at han ikke bodde der, og hadde flytten xx.xx.xxxx. Deretter sendte jeg kopi av dette både til NAV og folkeregisteret. Det er faktisk ikke lov å ha folkeregistrert adresse annet sted enn der du bor (bortsett fra enkelte unntak som studenter). Det skal meldes innen 8 dager.
Tibbie Skrevet 18. januar 2013 #15 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har flyttet ca. 17 ganger i mitt 21-årige liv. Jeg skifter adressen hos Folkeregistret hver gang, men det blir skjeldent oppdatert. Jeg tror folkeregistret har meg registret tre adresser tilbake... Det jeg prøver å si er at det er ikke så sikkert eksen din lyver.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2013 #16 Skrevet 18. januar 2013 Ardresseendring er en ting. Endring folkeregister er noe annet. En melder ikke folkeregister eller adresseendring før det er avgjort hvordan barefordelingen er med kontrakt. Flytter en offisielt før den tid kan dette med avtale senere være vanskelig. Angående barnebidrag kan en troppe opp hos NAV ovs.eller si far er flyttet fysisk om har beviser. Når har eb flyttet fysisk uten å melde flytting? Ja når en har tatt med sine saker. Dette er den dato NAV vanligvis bruker ved barnebidrag selv om ikke det er endret ardresse hos posten eller folkeregister. En kan altså være folkeregistert en plass og ha postadresse en annen plass. Her er det ingen sammenheng. En kan også oppholde seg en tredje plass. En trenger ikke fysisk og være flyttet ut selv om har adresse og er folkeregistert en annen plass. Dokumentasjon mot barnebidrag er det en ting opp mot post noe annet. Andre stønader er det andre krav til dokumentasjon. Jeg behandler folk hver dag og det nytter ikke komme med krokodilletårer for å få det en vil. Dette trikset er for dumt. Vil minne om at det er tregheter i systemer som registerer dette. En regnes ikke som flyttet før skatt har fattet vedatket. En skal flytte melde flyttting med en gang en flytter. Alt dette i følge forskrift om folkeregistering kapittel 7.. Det kan gjøre er å anemelde vedkommede til politet etter §11. Skatt selv regner 8 dager etter flytting som fristen for å melde. Melde skatt om flyttingen må han gjøre selv. TS. mulighet er som sagt å anmelde vedkommede. Det er skatt som krever en melder flytting ingen andre. En kan ha adressen der en vil. Hvis denne mannen til TS.ikke har noen adresse og melde flytting eller adresse til? En kan ikke tvinge noen til å ha bosted fysisk. En kan bo på gata eller i skogen. Send innflyttemelding til skatt og se hva du får tilbake når det står ukjent adresse. Skatt må fatte vedtak om hvor du bor før en har flyttet som sagt. Posten plikter sende denne tilbake til avsende om adresse iikke finnes. (Postforkynningsloven). En har gjort sin plikt men bor ingen steder. Når det gjelder posten kan du sende den tilbake til posten men ikke endret postadressen. Du kan ikke destruere posten eller åpne den. Det er nok post du vil slite mest med om han ikke melder postadresse. Har han ingen folkeregistert adresse finner de ikke han. Skatt får ikke gjort annet å sette han opp med ukjent adresse om de etter en tid fatter vedtak etter anmeldelse fra TS.
Cho Kon It Skrevet 18. januar 2013 #17 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har flyttet ca. 17 ganger i mitt 21-årige liv. Jeg skifter adressen hos Folkeregistret hver gang, men det blir skjeldent oppdatert. Jeg tror folkeregistret har meg registret tre adresser tilbake... Det jeg prøver å si er at det er ikke så sikkert eksen din lyver. Jeg har flyttet ca 12 ganger i mitt liv, og adressen min har blitt oppdatert hver eneste gang.. 1
Tibbie Skrevet 19. januar 2013 #18 Skrevet 19. januar 2013 Jeg har flyttet ca 12 ganger i mitt liv, og adressen min har blitt oppdatert hver eneste gang.. Lucky you. Kanskje Folkeregistret i din by er bedre enn i min by?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #19 Skrevet 19. januar 2013 Litt annet tilfelle, men dog: i mitt tilfelle ville ikke moren endre adresse på sønnen min når han flyttet til meg. Jeg måtte gå til både folkeregisteret og NAV med bekreftelser fra naboer (og sønnen min) om at han bodde hos meg og hadde bodd der fast flere måneder. Folkeregisteret informerte om at de i løpet av 6 måneder vill "tvangsflytte" ham til meg dersom ikke moren i mellomtiden klarte å motbevise påstanden min. Da de kontaktet moren og informerte om reglene (man må melde ifra innen 8 dager etter flyttting) inrømmet hun at han hadde flyttet og det var det. Anonym poster: 579f86eb352c6d0316ec5be941b71ec2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #20 Skrevet 19. januar 2013 Typisk. Damer kaster ut mannen for å bli naver og heve trygder.....syyyyyyyyyykt. Anonym poster: c6b78de48432070564c6da5b917adc30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå