Gå til innhold

Leieforhold - si opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en leilighet hvor vi har 2 mnders oppsigelsesfrist. Vi betaler husleie fra 15.-15. hver måned. Kan vi si opp og flytte ut den 1. i en måned? eller må det være den 15.? Usikker, står ingenting i kontrakt om dette..

Anonym poster: 6325d055a3bee77d532c56bad5351514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er fra den 1. per måneden (fikk jeg opp da jeg Googla)

• Liker 1
Skrevet

Du kan vel egentlig flytte ut når som helst, du skal bare betale husleie for de to månedene. Oppsigelsen er dato til dato, noe annet ville vært ulogisk siden du skal betale full leie.

Anonym poster: 0b14ebec51afd3833bd01f16dc37a474

• Liker 1
Skrevet

Du kan vel egentlig flytte ut når som helst, du skal bare betale husleie for de to månedene. Oppsigelsen er dato til dato, noe annet ville vært ulogisk siden du skal betale full leie.

Anonym poster: 0b14ebec51afd3833bd01f16dc37a474

Så hvis jeg vil flytte ut 1.mai, så kan jeg det? Vi betaler leie fra 15.-15. i hver måned. Vil derfor betale halv husleie.?

Skrevet

Jeg tipper at leien du betaler den 15. er for hele måneden. Altså litt på forskudd og litt på etterskudd.

Du må si opp før den første. Oppsigelsestiden gjelder fra den 1. og to måneder framover.

Er du i tvil så les kontrakten din.

Anonym poster: 7049be8a1632c34a738514f64b0062e2

Gjest barista
Skrevet

Ser her at mange påstår at oppsigelsen gjelder fra den første i hver måned, det er ikke riktig!

Ofte står det spesifisert i kontrakten at det gjelder fra den første i hver mnd, eller hvis en ikke har kontrakt gjelder det.

Hvis ikke, gjelder det 2 mnd på dagen. Dvs. i teorien kan du si opp 20 februar, også flytte ut 20 april.

Skrevet

Er oppsigelsesfristens lengde ikke avtalt, gjelder lovens frist. Fristen begynner å løpe når oppsigelsen kommer fram. Oppsigelsesfristen er som hovedregel 3 måneder ved utløpet av en kalendermåned. Oppsigelsen ender alltid på den siste dagen i måneden. Hvis oppsigelsesfristen begynner å løpe 12 juni, løper ikke fristen ut 12 september, men den 31 september.

Anonym poster: 33b14ec0f9b5f1b97cf3173246ef4bbc

• Liker 3
Skrevet

ts her. oppsigelsesfristen er 2 måneder. men vi betaler fra 15.-15. hver måned, altså forskuddsleie. Men står at fraflytting skal skje i utløpet av måned. (eller noe sånt). ingenting som tilsier at vi må bo til midten av en mnd.

Skrevet

Har dere et dårlig forhold med utleier siden dere ikke bare kan spørre?

Da jeg leide sist var jeg usikker på om det gikk fra dato til dato eller om det var hele mnder som gjaldt, så jeg spurte utleier. Hun hadde ingen preferanser, så vi ble enige om dato til dato (og skrev begge to under på en oppsigelse som bekreftet dette), da det var enklest for oss begge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...