@shygirl@ Skrevet 15. mars 2004 #1 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg skrev tidligere at vi hadde lyst til å pusse opp badet, men ikke visste helt hva vi ville gjøre.... Nå har vi fått priser fra snekker og rørlegger, mangler bare fra elektriker. Vi skal ta vekk veggen mellom vaskerommet og badet slik at vi får et større bad, vi skal flytte en lettvegg ca. 40cm, belegg på gulvet, aquatiles på veggene, fliser på veggen over badekaret, legge panel i taket og nye lister, baderomsmøbler og ny baderomsdør... Tror det var alt.. Prisen vi har fått er 52 000 kroner på alt fra rørleggeren og 80 000 kroner på alt fra snekker innen belegg og snekring. Vi mangler som sagt pris fra elektriker for eventuelle varmekabel-legging, et par nye kurser fra sikringskapet og inn på badet, ledninger og annet lys. Hva synes dere om denne prisen....? Jeg er ikke sikker på hvor stort badet er/blir, men jeg tror det vil bli mellom 6 og 9 kvadrat. Ble meget usikker når vi fikk prisen fra snekkeren, synes det hørtes mye ut men jeg har jo egentlig ikke noe peiling på slikt så nå trenger jeg litt hjelp til å finne ut om det var brukbart eller ikke.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #2 Del Skrevet 15. mars 2004 Får kanskje legge til at vi bor i leilighet i borettslag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. mars 2004 #3 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg synes det høres veldig mye ut. Noen jeg kjenner pusset opp et 6-7 kvm bad, de la fliser på gulv og vegger, ny dusj, vask og toalett. Alt ble gjort av fagfolk, og det kostet ca 40 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 15. mars 2004 Synes også det høres mye ut... :-? Det er jo så vanskelig å finne ut hva som er vanlige priser... 150 000 :o for å pusse opp et bad i en leilighet synes jeg nesten er litt vel mye.... Da blir det nok ikke aktuelt likevel... :cry: Er det noe man kan gjøre selv for å få det litt billigere....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birgitte Skrevet 15. mars 2004 #5 Del Skrevet 15. mars 2004 Har jeg forstått det riktig at du har fått èn pris fra snekker, èn fra rørlegger, og venter èn pris fra elektriker? Da synes jeg du skal forsøke å gå inn i en vvs-forhandler og få en pakke der de dekker alt, hvis ikke kan du fort få deg overraskelser. Dessuten må du være klar over at prisene fagfolk opererer med ofte er før moms. Bad er forferdelig dyrt, mer er det ikke å si om den saken. Og irriterende vanskelig å klare på egen hånd, dessuten er kostnadene ved slurv på bad ofte VELDIG store. L Lykke til...uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 15. mars 2004 #6 Del Skrevet 15. mars 2004 Det vanlige er å si at det koster 10.000kr per kvadratmeter når det gjelder bad. Bad er dyrest og kjøkken nest-dyrest å pusse opp i en bolig. Dersom det er mye som må gjøres på badet utenom normalen (typ bryte opp gammelt gulv, legge ny membran, omlegging av det elektriske, flytting av vann og sånt), vil kvadratmeterprisen bli høyere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 15. mars 2004 Der sier du noe, birgitte.. Vi gikk nemlig til comfort for å få en pris på hele badet ferdig, men det viser seg å være vanskelig. Jeg skjønner ikke at de kan reklamere med at de tar hele jobben til avtalt tid og pris.. De gjør jo ikke det! Jeg har hele veien vært imot å stykke det opp slik, men det ser jo ikke ut til at man har noe valg... I tillegg føler jeg at hvis det er et firma som har gjort jobben, så vet man veldig godt hvem man skal kontakte hvis noe er galt... Skal det virkelig være så vanskelig å få gjort noe, så blir jeg litt stressa og har mest lyst til å gi opp med en gang... Nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre... *sukk* En ting er iallefall sikkert... Jeg skal sende en mail til ledelsen i comfort-kjeden og fortelle dem noen ord.... Reklamene deres er jo så villedende som det kan bli... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@shygirl@ Skrevet 15. mars 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 15. mars 2004 Nå har jeg vært innom og kikket på sidene deres, men de har selvsagt ikke klart å trykke ut av seg noen e-post adresse eller telefonnummer annet enn til den enkelte butikk..... På sidene deres står det også følgende: Vi gjør hele jobben til avtalt tid og pris! Sett oss på jobben - så er jobben gjort! Vi tar nemlig ansvar for hele prosjektet fra først til sist: Vi planlegger sammen med deg. Vi tegner badet ditt på data. Vi koordinerer alle håndverkerne som må til. Kort sagt: Vi ordner hele jobben, så slipper du å være prosjektleder for en jobb du ikke kan noe om. Tryggere, raskere og langt mer beroligende. Comfort gjør hele jobben til avtalt tid og pris! I over 25 år har vi jobbet for at du skal møte en litt enklere hverdag. Hos oss får trygghet på at prosjektet blir som vi har avtalt,vi koordinerer alle håndverkerne og sørger forat det faktisk blir ferdig til avtalt tid. Og sist men ikke minst: Enten du kjøper varer eller tjenester av oss, så vet du at kvaliteten er kompromissløs og godkjent av rørleggere. De gjør jo slettes ikke det her hvor vi bor, de har en nokså stor filial og er også den eneste rørleggerbedriften med butikk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. mars 2004 #9 Del Skrevet 15. mars 2004 Prøv å ta kontakt med et mindre rørleggerfirma. Alle håndverkere har innkjøpsavtaler, så det trenger ikke å være et firma med butikk. Moren min skal nå pusse opp to bad og et kjøkken. Hun kontaktet et lite rørleggerfirma (det skal sies at hun har brukt dette firmaet til andre arbeider før, og at de er raske, dyktige og rimelige) og fortalte hva som skulle gjøres. De skaffet snekker og elektriker, og har påtatt seg hovedansvaret for arbeidet som skal utføres. Og prisen? Mye rimeligere enn en kjede kunne tilby, og minst like bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 15. mars 2004 #10 Del Skrevet 15. mars 2004 Finnes garantert firma som tar hele jobben. Siden Comfort svarer så unnvikende vil de kanskje ikke ha jobben i det hele tatt ?? Kontakt andre firma - du bør jo uansett ha tilbud fra flere. Finnes en side på nett over firma som er godkjente VVS firma - ring til noen av de. Er det noe som skal brytes opp ? Dvs. skal fliser tas ned fra vegger - skal nytt gulv og sluk legges - eller bare varmekalbler rett oppå det andre ? Hvis det er noe jobb der så koster jo det en del. Synes snekker jobben hørtes dyr ut - men er den innkludert flislegging ? Det er jo en rørlegge/flislegger jobb vel .... Bad er definitivt dyrt og definitivt dyrere enn 10 000 kr/kvm. Størrelsen har jo egentlig ikke så mye å si mener jeg - da skal man jo bare ha litt mer fliser og utstyr og bruke litt lenger tid på å legge det - ellers er jo jobben ganske lik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Birgitte Skrevet 15. mars 2004 #11 Del Skrevet 15. mars 2004 Det med å få et firma til å stå for hele oppussingen er forresten ikke nødvendigvis en prismessig fordel - det kan vel heller bli litt dyrere. Men det å koordinere snekker, elektriker og rørlegger kan jo være litt av en jobb, og ikke minst tar det tid. Tingene skal jo gjøres i en bestemt rekkefølge, og det å få snekkeren innom for å gjøre en liten ting før trikkeren kan gjøre seg ferdig med sitt - ja da flyr tid og penger fort. Har du ett firma å forholde deg til, så er prisen som fastsatt på forhånd uansett hvor mange ganger trikkeren må inn i huset ditt. I tillegg kommer dette med garantien. Vi pusset opp vårt bad via ett vvs-firma, og de gir oss 20 års våtromsgaranti. At det var strengt, skjønte vi jo først da de skulle sette inn møblementet. Det var rørleggeren og ingen andre sin jobb , enda det var jo det eneste selv jeg kunne klart. Den ene skapdøra ble hengslet i feil side, og til og med å hengsle om den måtte gjøres av rørleggeren. De er livredde for garantien, og det er jo til kundens fordel. Men jeg skjønner jo problemet ditt når det bare finnes en vvs-forhandler i nærheten. Blir mye kommers, dette her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 15. mars 2004 #12 Del Skrevet 15. mars 2004 Vi hadde mange firmaer på befaring, og fikk følgelig mange prisforslag på hva det vlle koste å totalrenovere badet vårt. Vi havnet på Bravida av flere grunner, de fremsto som de mest seriøse på befaringen, samt at det skriftlige tilbudet var svært bra. Det var også blant de billigste. (Det sto mellom Comfort og Bravida) Vi fikk prisantydninger som varierte mellom 110 000- 150 000. (Dette inkluderte: flytting av rør, membran på alle vegger, flislegging på tak og gulv, varmekabler, støping av gulv, ny do, ny dusj og selvsagt ny baderomsinnredning, bortkjøring av søppel...og sikkert noe mer jeg ikke husker i farten) Vi var glad vi valgte Bravida. Alle fagfolkene kom når de skulle, og badet var ferdigere noen dager før de hadde estimert. :-) Jeg ville så absolutt ha brukt firmaer som tar seg av hele jobben, tror det ville tatt laaaang tid å samordne alt selv. Elektriker'n må gjerne feks komme tidlig i arbeidet, og også til slutt for å koble til varmekabler. Sånn er det med rørleggeren også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 15. mars 2004 #13 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har pusset opp/bygd om gammelt hus i 8 år, inkl. div kjøkken, to bad, vaskerom etc. Noen tips: Bruk ett firma som tar hele jobben som totalentreprise! Vær så snill! Det høres ut som om du er ganske urutinert som byggeleder (ingen fornærmelse, men hvis du ikke er sikker på om badet blir 6 eller 9 kvm - da er du sannsynligvis litt fersk ?) Hvis du kan svare på følgende spørsmål, skal du få lov av meg til å være prosjektleder selv: Hvilken dimensjon har soilen? Må den flyttes? Hvilken rekkefølge skal følgende operasjoner ha: hønsenetting - støp -sveisemembran - finstøp - elektrikerens kabelrør for trekking av strøm til varmekabel - primer - gummimembran - silikon - fugemasse - fliselim - fliser - montering av sluk - plassering av vannrør...... Hvilken kurs skal du ha til vaskemaskinen? Må gulvet støpes på nytt når lettveggen flyttes? Hvordan vil du sikre deg at de følger våtromsnormen? Vet du hvor du skal ha lamper og stikkontakter? Hva er IP44? Ok, dette er bare begynnelsen. Poenget mitt er at det er uhyre vanskelig å holde styr på håndverkere, og du kan risikere at snekkeren monterer ferdig alt veggpanel uten å sjekke om elektrikeren har trukket ferdig rørene. Da får du synlige ledninger. Ikke pent, og helt unødvendig. Du skal ha uhyre flaks hvis du får håndverkere som tar hensyn til dette - som regel vil de gjøre sin del av jobben og gi blaffen i resten Unnskyld, dere som er håndverkere, men de som ikke skal leve med resultatet har en lei tendens til å gi blaffen. DU MÅ FÅ TOTALENTREPRISE!!!!!! For det neste som skjer, er nemlig at noe ikke funker som det skulle. Jeg kan love deg at de ulike håndverkerne kommer til å skylde på hverandre. Og hvis noe må plukkes opp igjen, ender du med å betale. Og prisen.....? Ja, det er dyrt. Grunnarbeidet koster, alt som skal flyttes/rives/bygges opp igjen tar mange timer, og en håndverkertime koster ca 450 + moms, dvs 560 kroner. Alt utstyret koster selvfølgelig. Flistene kan være nesten så dyre de vil, for det er grunnarbeidet, membraner etc som koster. Det igjen betyr at en dag, med både snekker, elektriker og rørlegger i huset på full tid koster deg 14.000 kroner. EN DAG! Vi bygde om et bad på 8 kvm for 8 år siden. Det var mye ombygging, nytt bjelkelag i gulv etc. Det kostet 130.000 - og det vi kan se (fliser, do, vask, lamper etc) tilsvarte ca 25.000. Har akkurat bygd et bad på 4 kvm. Har gjort alt selv, unntatt rørl. og elektrikerting. Tror rørl. regninga kommer på ca 25.000, elektrikeren vet jeg ikke, minst 10.000. Og da har jeg kjøpt skap, vask og lamper på IKEA i tillegg. Sorry, det er dyrt. Men du lønner deg på å gjøre det skikkelig, både for din egen del og med tanke på salgsverdi senere. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 15. mars 2004 #14 Del Skrevet 15. mars 2004 Hos oss må alt gjøres, badet vårt er knøtlite (maks 3 kvm) og vi har fått prisoverslag på ca 100 000 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #15 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg bor også i borettslagsleilighet og vi har nettopp pusset opp alle badene felles i borettslaget. Badet vårt er knøttlite, mindre enn 4 kvadratmeter. Likevel har fellesgjelden vår nå økt med 135.000 kroner. I tillegg kom utgifter til baderomsinnredningen - for vår del omtrent 8.000 kroner. Bad koster mye penger!! :o Hvis dere bor i borettslag, må dere for all del ikke pusse opp en eneste centimeter av badet uten å først undersøke med styret om det er planer om noen felles prosjekter. Hos oss måtte alle pusse opp uansett om de hadde nye flotte bad eller gamle slitte bad. Ikke gøy for dem som måtte rive opp fine, nye fliser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #16 Del Skrevet 16. mars 2004 Noen som har brukt Bademiljø til oppussing av bad? www.bademiljo.no Vurderer enten Comfort eller Bademiljø, men trenger å høre om noen har erfaringer med disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå