Gå til innhold

Jeg synes det er litt vanskelig med kosthold....Noen som vil hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ganske mange kilo som må av nå... Jeg klarer ikke holde en streng diett over tid, så jeg vil heller ta det saktere, men forhåpentligvis klare å holde vekta når jeg når målet. Er dette ok tro?

Frokost: Enten havregryn m/bringebær, eller to knekkebrød med makrell i tomat eller kokt egg.

Lunsj: Blandet salat. Pleier å ta mest mulig grønnsaker som brokkoli og blomkål, tar også bønner, kikerter, agurk, mais... Supplerer med ett egg.

Middag: Vanskelig. Spiser "normal" middag, dvs kylling eller fisk, erstatter tilbehør som pasta og ris med grønnsaker. Eller, supplerer, tar litt. Lite/ingen saus.

Kveldsmat: Knekkebrød eller cottage cheese med bringebær eller blåbær.

Spiser ett par mellommåltider i løpet av dagen på jobb og, vanligvis en skyr og en pakke med wasa sandwich.

Skeier ut litt i helgen med en god middag og kanskje litt vin, men ikke voldsomme mengder...

Er det sjans for å gå ned på dette kostholdet? Jeg klarer ikke gå og "sulte" meg, da blir jeg bare grinete og desperat og sprekker.... :glare:

Blir veldig glad om noen har tips til meg! :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man lever forholdsvis sunt, er nedgang i vekt en flott bonus. Det viktigste er å gå ned i kcal, uavhengig om aktivitetsnivået er høyt eller lavt. Og dette holder seg absolutt på en mengde til å gå ned av. Bare husk å variere, det kjedelige med dietter er den samme maten om og om igjen....

Skrevet

Synes det ser bra ut, men jeg hadde sultet av kylling med grønnsaker til middag. Få inn en knytteneve ferdigkokt byggris/villris etc.

Har du tenkt å kombinere med trening?

Skrevet

Synes det ser bra ut, men jeg hadde sultet av kylling med grønnsaker til middag. Få inn en knytteneve ferdigkokt byggris/villris etc.

Har du tenkt å kombinere med trening?

Takk for svar! Det er kanskje lurt med litt ekstra som du sier, og byggris er jo veldig godt :) Jada, jeg trener 3-4 ganger i uka, kondisjon og styrke....

Skrevet

Så lenge man lever forholdsvis sunt, er nedgang i vekt en flott bonus. Det viktigste er å gå ned i kcal, uavhengig om aktivitetsnivået er høyt eller lavt. Og dette holder seg absolutt på en mengde til å gå ned av. Bare husk å variere, det kjedelige med dietter er den samme maten om og om igjen....

Takk for svar! Ja, det er veldig kjedelig....Akkurat frokost og lunsj kan jeg leve med at er kjedelig, men det er middager som er den største utfordringen synes jeg....Enten blir det forferdelig kjedelig, eller veldig usunt. Men det er nok jeg som er lite kreativ :fnise:

Skrevet (endret)

Takk for svar! Det er kanskje lurt med litt ekstra som du sier, og byggris er jo veldig godt :) Jada, jeg trener 3-4 ganger i uka, kondisjon og styrke....

For med trening er det ekstra viktig at du får i deg nok næring selv om du skal ned i vekt :) Byggris og villris gir godt med energi. Viktig at middagen er et måltid med alle tingene kroppen trenger:en fin balanse mellom protein, karbs og grønt :)

Om du vil friske det opp med saus så er kokosmelk light med litt buljong og pepper en deilig god og mager saus. I santa Maria sin er det kun 200 kalorier i hele boksen. Jeg pleier å fylle halve boksen med vann og tilsettes sausen og sausen kan deles over flere middager da :) Også godt å steke inn kyllingfilet og ris i panne med sausen, da får du en digg risotto :)

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Skrevet

Som deg har jeg også MANGE kilo som skal bort etter 11 år med sykdom, dårlige kostvaner og skikkelig sukkeravhengighet. Jeg startet på 130 kilo i sommer (4. juli) og ligger nå på 110 kilo. Rundt magen er 31 cm borte og jeg har måttet gi bort/hevet klærne jeg aldri har trivdes i. Plager som vondt kne (det er ødelagt, men er ihvertfall mindre vondt nå) begynner sakte og forsiktig å forsvinne/minske, og jeg har det bedre fysisk enn på lenge. Jeg valgte lavkarbo som min metode og anbefaler den så absolutt. Mitt kosthold ser bare litt annerledes ut enn ditt.

Jeg lager knekkebrødene mine selv (tåler ikke gluten, og det er så mye dritt i ferdigkjøpte - ENKEL oppskrift), spiser de også med makrell i tomat og majones. Spiser sjeldent lunsj (er sykemeldt og under opptrening både psykisk og fysisk, så er lite i bevegelse, har ikke behov for lunsj), men tar gjerne et par nøtter bare for smaken (valnøtter, NAM). Til middag spiser jeg veldig ofte taco-variasjon (ELSKER taco, ELSKER!) salat med guacamole, eller kylling/fisk, masse grønnsaker til og en god, fet saus (bernaise, rømmesaus, beurre blanc). Så hiver jeg i meg litt nøtter til kvelds, ost eller noe godt snacks hvis jeg føler for å lage det. Går aldri sulten, går nedover og nedover i vekt/minsker rundt magen og spiser så mye godt mat at det skulle vært ulovlig.

Du spiser det nesten allerede, så det er jo en mulighet for deg :) Lykke til i hvert fall! Uansett så må du unne deg en god saus til middag. God mat er meningen med livet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...