Gå til innhold

Kan det være noe galt med datteren min, tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på fire år spiser utrolig lite hjemme. Veldig ofte spiser hun bare et par-tre munnfuller og så sier hun at hun er mett. Dette skjer selv om hun har gitt uttrykk for å være skikkelig sulten på forhånd, og nesten uansett hva vi serverer. Det er riktignok ikke så mange typer mat hun liker, men det hun liker inkluderer alt fra fisk, grønnsaker og rent kjøtt, til pølser og pannekaker. Men hun spiser like lite uansett om vi serverer fisk eller pannekaker.

I barnehagen spiser hun ca like mye som de andre barna. Det vil altså si at hun spiser ikke mer der for å ta igjen for det hun ikke spiser hjemme.

Dermed skulle man jo tro at hun var ganske tynn, ikke sant? Men hun er faktisk ganske så lubben, blant de rundeste i barnehagen. Og det er derfor jeg har begynt å lure på om det kan være noe galt med stoffskiftet hennes eller noe slik, for hvordan kan hun være såpass rund når hun spiser såpass lite?

Riktignok får hun ikke utelukkende supersunn mat hverken hjemme eller i barnehagen (de har f.eks. mye pølser og kakao når de er på tur), så hun får nok i seg en del mer kalorier enn jeg tenker over. Men det gjør jo de andre barna også, og de er allikevel mye tynnere? Og jeg vil ikke tro at hun får sånne usunne ting ofte nok til å veie opp for at hun nesten ikke spiser til to av dagens fire måltider i hverdagene, og nesten ikke noe i det hele tatt i helger og ferier.

Hun sover mer enn før også - da hun var yngre hadde hun langt mindre søvbehov enn andre barn, men nå kan hun sove 13 timer om natta og allikevel være trøtt på morgenen!

Hun virker frisk ellers, men hun er mindre aktiv nå enn hun var før. Vil helst sitte stille og se på TV, og er vanskelig å få med seg ut på tur eller andre aktiviteter. Når vi endelig har fått henne med på noe, sier hun at hun er sliten nesten med det samme. Men jeg mistenker at det er en god del latskap og "gidder ikke"-holdning som ligger bak det, og ikke reell utmattelse.

Barnehagen har ikke gitt uttrykk for at hun er spesielt rolig der, men jeg synes de voksne på akkurat den avdelingen virker litt late selv, så kanskje de ikke tenker så mye over det fordi det egentlig er litt deilig med de barna som ikke er så veldig aktive?

Hva synes dere, hadde dere bekymret dere noe over dette om det var deres barn?

Anonym poster: 101d0124f9f6d8042ab58daa3b35e4d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til legen og luftet alle de tankene der, og kanskje fått tatt en blodprøve. Det er bedre å bare sjekke det ut, enn å gå å bekymre seg.

Skrevet

Ja, hadde kanskje bekymret meg litt, ja (men jeg bekymrer meg for alt mulig rart, da...).

Kanskje hun får bedre apetitt hvis hun er mer fysisk aktiv - kanskje det finnes noen turne/danseaktiviteter for barn der dere bor? Da får man jo beveget seg litt, og hatt det gøy samtidig.

Hvis det går an å få svar på noe relevant (stoffskifte?) med en blodprøve, er det jo absolutt verdt å prøve det.

Anonym poster: ec9f01d1b3cdd02113be4c507f09b022

Gjest pellepirat
Skrevet

Ville nok ikke vært direkte bekymret, men skjønner du tenker igjennom det.

Den "jeg blir sliten"-holdningen er nok ganske vanlig. Er verken farlig el. usunt å bli sliten uansett, så det har man bare godt av. Har ei datter på 5 selv, og hun kan være lat når vi er på tur, mens på neste tur labber hun avgårde på ski, uten å klage i det hele tatt. Så det går nok på vilje ofte.

Når det gjelder barn generelt så er det jo en tommelfingerregel at de spiser det de trenger, noen mye, andre lite, så ville nok ikke vært fryktelig bekymret.

Men du sier hun er litt smålubben, og begynner å bli trøttere, og mindre aktiv, det er jo kanskje tegn på at det er forandring, i f.eks stoffskifte.

Så lenge dere spiser normalt sunn mat, prøver å begrense usunn mat mest mulig til helg, og dere er litt aktive så gjør dere det dere kan syns jeg. Og i bhg. bruker de å ha kontroll, og så lenge hun fungerer bra der, så er det jo positivt. Er jo mange som er sliten på ettermiddag kveld etter jobb/skole, bhg er intet unntak :).

Ville nok tatt henne med til en legetime, for å få noen profesjonelle til å undersøke. Er det stoffskifte så finner de nok ut av det, men tror ikke du skal bekymre deg for noe alvorlige greier.

Skrevet

Ville ikke vært bekymret i det hele tatt. Du ser på ungen om hun er syk...

Men luft det gjerne med helsesøster.

Skrevet

Barn blir jo desuten roligere med alderen, det er jo nødvendigvis forskjel på en treåring og en fireåring. Det hadde vært værre med en fireåring som føk rundt som en spinnvill to-treåring?

Nei, slapp av...

Skrevet

Synes det høres rart ut at et barn i voksealder spiser så lite og likevel er lubben.

Ikke rart hun er slapp og sover mye

Jeg ville definitivt skaffet henne en skikkelig legeundersøkelse.

Anonym poster: 3734d1f6cc4f09b95b09347e04f3aa29

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis du selv er bekymret, og det virker slik siden du skriver her - ville jeg tatt en tur til legen. Det er mye bedre for det å få avkreftet at det er noe - istdenfor å gå rundt å bekymre seg.

Mine første tanke er at hun kanskje får i seg mer enn du "tror/tenker på". Venninnen til ei av mine jenter var veldig småspist i vanlige matsituasjoner, men hun var ikke tynn fordet. Jeg la merke til at hun drakk mye saft, spiste mye kjeks, "snoka" i seg litt når mamma`n laget mat osv. Det er ikke mye småspising som skal til for å føle seg mett under neste måltid. (Tenk igjennom dagen. Får hun noe å spise når dere er innom butikken? Er hun innom en snill nabo, som stikker til henne en liten godbit? Drikker hun mye "god" drikke som f.eks juice, saft...?)

Hvis aktivitetsnivået har gått ned, vil jo dette også føre til vektoppgang - hvis hun spiser ca det samme som før. Det at hun er roligere, kan jo ha helt naturlig årsak i at hun blir eldre. Noen barn er helt propeller, andre er roligere. Rolige barn, som sover mye og som generellt er litt "late" (ikke negativt ment, men som liker rolige aktiviteter) blir jo mer passive.

Mye søvn kan ha noe med mørketiden å gjøre, eller at hun rett og slett trenger mye søvn. Det opplever jeg med mine.

Endret av Myrthel
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du er bekymret bestiller du en time hos legen. Få tatt en topp til tå-sjekk inkludert blodprøver for å sjekke bl.a. stoffskifte, blodsukker (diabetes), blodprosent, vitaminmangel og eventuelle intoleranser/allergier. Lurt å ta med en urinprøve også.

Så slipper du å gå og bekymre deg :klem:

I mellomtiden kan du prøve å skrive ned absolutt alt hun har i seg i løpet av noen dager, både av mat og drikke. Kan være greit både for deg og legen å få en full oversikt over inntaket hennes. Det er dessuten en fin bevisstgjøring i forhold til småspising som kanskje ikke merkes i hverdagen.

Skrevet

Unger er jo forskjellige, men kan være greit å sjekke at det ikke er noe å bekymre seg over. Hvordan var du og din mann som barn? Mye går jo i arv.

Snuppa mi er av typen Myrthel beskriver, snoker til seg litt her og der, og spiser i tillegg de vanlige måltidene hjemme, men hun er tynn likevel. Hun er ganske aktiv, og har nok "slanke gener" i tillegg (både jeg og min mor var tynne som barn, og er fortsatt normalt slanke), det hjelper jo.

Skrevet (endret)

Beklager, feil tråd.

Endret av Marcia
Skrevet

Hvordan er det hjemme hos dere da? Deg og mannen? Jeg reagerer på at hun spiser og beveger seg som de andre barna i barnehagen, men ikke når hun kommer hjem.

Ellers ville jeg definitivt tatt henne med til legen. Synes ikke det høres normalt ut med en fireåring som ikke vil røre på seg, og har vondt for å tro at hun skal være så "lat". La i hvertfall tvilen komme henne til gode, før hun får den merkeappen på seg.

Anonym poster: acaa2e6e104baf5e420fab5a7bde6241

Skrevet

Har du undersøkt halsen hennes? Det kan være at hun har forstørrede mandler, som gjør vondt når hun spiser! Det var tilfellet med sønnen min på 5, etter at mandlene var fjernet , og halsen grodde så har han spist mer enn før hjemme:) (han er forøvrig høy og tynn):) og vi får se om noen dager når datteren min som tok mandlene i forrige uke får bedre apetitt !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...