Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye sminke og hudpleieprodukter går jo ut på dato i løpet av 6/12 måneder. Men er denne datoen kun veiledende?

Jeg har i hvert fall ikke råd til å kjøpe nytt av alt én til to ganger i året. Noen ting er jo greit, for det bruker jeg opp, men har masse som jeg ikke bruker opp på så kort tid.

Hvilke produkter bør man absolutt ikke bruke etter datoen?

Hvordan bør man oppbevare sminken?

Anonym poster: 6e5515c36cbcff55798fe7087ca08147

Skrevet

jeg kaster det ikke. Jeg har mitt på badet inni skapet.

Eneste jeg ikke lenger kan bruke er maskara som drysser etter 6 måneder.

• Liker 1
Skrevet

Datoen på sminke har vel en del med hygiene å gjøre, spesielt øyesminke. Du kan risikere å få øyeinfeksjoner om hygienen er dårlig. Om du er flink å vaske kostene dine med gjevne mellomrom, så tror jeg det skal gå bedre enn om du ikke vasker.

(selv har jeg sminke som er mange år gammelt, bruker ikke så mye sminke at jeg har for vaner å bruke opp på et halvår :sjenert: )

Gjest Tigress
Skrevet

Eg kastar ingenting om det ikkje luktar merkeleg.

Skrevet (endret)

Mascara, øyesminkeprimer og eyeliner hiver jeg når det er maks et halvt år siden jeg åpnet det på grunn av hygienen. Ideell levetid for mascara er vel tre-fire måneder, etter det blir det for mye bakteriebonanza. Renseprodukter, leppestifter, pudder, øyeskygger, primer, tørr foundation og slikt bruker jeg til det er tomt, selv om det har gått ut på dato. Øyeskygge burde jeg nok ikke bruke så lenge, men jeg er flink til å vaske penslene og skumgummiutjevnetingen min. Jeg er ganske sart i øyeområdet, og det har gått bra så langt.

Jeg har inntrykk av at flytende foundation generelt skiller seg i god tid før best før-datoen, men det er ikke noe jeg har brukt mye og det kan være at jeg har hatt uflaks med de få jeg har prøvd. Fuktighetsprodukter klarer jeg vanligvis å bruke opp innen best før-datoen, men jeg bruker det til det er tomt selv om det passerer datoen.

Hvis noe begynner å lukte rart åker det ut, selv om det ikke en gang har gått ut på dato.

Det hender jeg får betennelse i tårekanalene eller sti på øyet. Da hiver jeg mascara, eyeliner og eventuell øyeskygge/primer jeg har brukt de siste dagene før det bryter ut. Det svir å måtte kaste og kjøpe nytt, men en gang lot jeg være og det betalte jeg for med ny, laaaang runde betennelse.

Redigert for å legge til at sminke og kremer bør oppbevares mørkt og ikke for varmt. Veggskapet på badet mitt får duge, men ting jeg bruker sjeldent, som ansiktsmaskekrukker og leppestift hadde kanskje hatt godt av å være i kjøleskap.

Endret av Karmosin
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Min mascara kjöpte jeg for ca 2.5 år siden :sjenert:

Kjöper vel kanskje en mascara hvert 4. eller 5. år

• Liker 2
Skrevet

Kaster det ikke. Hadde gjort det om jeg reagerte, men det har aldri skjedd.

Skrevet

:haar::kvalm:

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg kaster det som har gått ut på dato.

Skrevet

Et tips hvis man ikke klarer å bruke opp sminken (særlig mascaraen) innen utløpsdatoen:

kjøp reisestørrelse - billigere og mer hygienisk :blomst:

Gjest Euforia
Skrevet

Hvor ofte bruker du den? :O Jeg må ha ny mascara i hvert fall hver tredje måned fordi den blir TOM, og jeg bruke bare ett strøk hver dag? *forvirret*

• Liker 3
Gjest Funky Punk
Skrevet

Hvor ofte bruker du den? :O Jeg må ha ny mascara i hvert fall hver tredje måned fordi den blir TOM, og jeg bruke bare ett strøk hver dag? *forvirret*

Kanskje en gang i uken...max.

Sminker meg ikke så mye, ser heller ikke behovet for å ha på mascara til hverdags siden jeg har ganske tykke og svarte öyevipper

Gjest Funky Punk
Skrevet

:haar::kvalm:

Hvorfor?

Det er jo ikke sånn at jeg legger den i doen för jeg bruker den.

• Liker 5
Gjest oreokaka
Skrevet

Kaster det ikke med mindre ekkel lukt eller ekkel konsistens. Mascara er vel det eneste jeg kan finne på å kaste, om den blir "tørr" og drysser, men som oftest får jeg brukt den opp før den tid.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Det er jo ikke sånn at jeg legger den i doen för jeg bruker den.

Kanskje ikke, men du kunne like gjerne gjort det. I gammel mascara finner man både streptokokker, staflykokker og e.coli. Du kan finne masse om dette på nettet. Her er ett eksempel.

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Visste ikke det og har aldri tenkt over det heller.

Jeg er nyvasket når jeg påförer mascara, den blir brukt veldig sjeldent og jeg tar aldri på börsten, så har liksom ikke sett hva det er som er så farlig med det.

Har heller aldri opplevd noe problemer rundt dette heller, og jeg har gjort det på denne måten i alle år

Skrevet

Alt som er fuktig (og mørkt) tiltrekker seg bakterier, uansett hvor hygienisk man måtte være :)

Skrevet

Jeg beholder det meste så fremt at det ikke endrer seg på noen måte. Eneste unntaket er mascara og eyeliner som jeg skifter etter ca. 2-3 mnd.

Skrevet

Jeg kaster det som har gått ut på dato.

Skriver du datoen du åpnet det på etuiet?

Hva om man har sminke liggende som ikke er åpnet, men som man har hatt lenge?

Anonym poster: 6e5515c36cbcff55798fe7087ca08147

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...