AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Hei! Vi har en treåring som alltid har hatt treg mage. Som baby gikk det to-tre uker mellom hver avføring, og nå ettersom barnet er blitt større har det utviklet seg til store problemer. Vegring mot å gå på do, blant annet. Helsesøster har alltid sagt "det går seg nok til", men jeg vet jammen ikke helt... Malt, svisker etc har liten effekt. Det siste året har barnet gått på laktulose. Vi må opp i ganske stor dose (15 ml to x daglig) for at det skal ha noen effekt. Da blir det mykere og gjør ikke vondt å få det ut, men barnet prøver likevel å holde igjen alt det kan, og det er helt umulig med noen form for dotrening/pottetrening på det området. Barnet har lært å tisse på do for lenge siden, men kan jo ikke slutte med bleier når ikke bæsjinga er under kontroll. Vi skifter bleier minst 5 ganger per dag, pga at det til stadighet kommer bittelitt ut. Jeg føler meg så frustrert..... :-( Har nok gått litt over streken med å mase på barnet om bleieslutt, om å tørre å presse på do, synes det er så veldig leit at det har blitt slik, og aner rett og slett ikke hva vi skal gjøre. Har til og med prøvd å friste med små gaver og godteri, men til ingen nytte. Hvis vi går litt ned på dosen med lactulose, stopper det helt opp og blir vondt og hardt å få ut, og magen til barnet blir stooor og hard etterhvert. Nå med mye lactulose kommer det i allefall ut. Hva kan vi gjøre? Noen andre med erfaringer? Anonym poster: 9c78b5734b252f4b01aff157e670919c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Er hun testet for laktoeintoleranse/melkeallergi? Om hun f eks ikke tåler laktose kan behandling med Laktulose bare gjøre vondt verre. Ikke alle reagerer med løs mage hvis de ikke tåler melk/laktose. Hard mage kan også forekomme, det får bla jeg. Gutten min var også mye plaget med hard mage. Hos han endte det i en skikkelig forstoppelse der han måtte innlegges for å bli tømt. Etter det gikk han på Movicol junior(gjør avføringen løs, men har ingen innvirkning på tarmen) i et par mnd. Og siden det har han vært fin i magen. Sluttet også med bleier rett etter behandlingen med Movicol. Hadde litt "angst" for å bæsje på do til å begynne med. Men han er en som trenger litt tid på å komme over "barrierer". For oss funket det med belønningssystem en periode(skjema med klistremerker og premie han selv hadde sett seg ut). Om dere ikke har vært hos lege med problemet ville jeg tatt en tur så fort som mulig. Anonym poster: 225aa20b774b257e080a9f4784e5eaa8
Miss moneypenny Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Stakkars liten, og stakkars deg som sikkert er kjempefrustrert! Syns det er ganske dårlig av helsesøster å si at "det går seg til", da det som du sier blir veldig vanskelig med potte/dotrening. Har ikke noen konkrete tips i forhold til akkurat det desverre. Regner med at du har prøvd det meste i matveien for å gjøre det bedre, men har du prøvd linfrø og sesamfrø? Fungerte supert på jenta mi ihvertfall, men såklart, alle er jo forskjellige. Syns dere burde få litt bedre hjelp av helsesøster/lege!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Syns absolutt du skal ta med barnet til legen en tur! Anonym poster: ec5cb375937ea29da22105e2f149267a
kalinka85 Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Drikker han godt nok? For at lactulose skal virke optimalt er det viktig med mye drikke. Prøv mat med mye fiber, samt rikelig med aktivitet. Prøv å ikke presse han til å prøve å få ut avføringen, det kan gjøre ham stresset og føre til enda mer redsel og forstoppelse. Kanskje han vil på do men undertrykker det, da går gjerne avføringen tilbake i tykktarmen der det suges opp enda mer vann, som dermed gjør den hardere. Prøv å vær helt avslappet i forhold til dobesøkene. Prøv å kutt ut søt melk og heller gi han syrnede melkeprodukter, det er bedre for magen mtp treg mage. Ta kontakt med legen hvis du har prøvd alle råd uten resultat. Synes det er uansvarlig av helsesøster å bare komne med omkved om at det går seg til. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 TS her! Takk for svar. Vi har vært hos lege, som også har bedt oss se det an. Etter et halvt år med å se det an, tok jeg kontakt igjen, og nå sendte legen henvisning til sykehuset (barneklinikken, mageavd hvor de visstnok har spesialister på dette) . Men vi har ikke hørt fra sykehuset ennå, det er over 1 mnd siden, og jeg klarer ikke slappe av ang dette. Vakler mellom å prøvd å ta det helt med ro mens jeg skifter dagens bleie nr 5 med bittelitt bremsespor, og å gi barnet en lang tale om hvor stort det har blitt nå, og at det må SI FRA til meg når det må bæsje, så kan jeg være med opp på do....... sukk. Barnet nekter også å bade i badekaret, noe jeg er rimelig sikker på har sammenheng med at det ofte resulterer i pressetrang (h*n må ofte bæsje når h*n sitter i badekaret - så kniper h*n sammen med alle krefter h*n har, og jeg må løfte ut av badekaret og ta på bleie, men da har trangen gått over. Og badekosen også.) Er ikke så lett å få barnet til å slutte å holde igjen, ser flere ganger per dag at barnet tripper rundt og gjør merkelige bevegelser, eller setter seg rett ned på gulvet, for å holde igjen. Hjelper ingenting at jeg ber det presse, til og med få det ut i bleia er bedre enn å knipe igjen, men barnet later som det ikke hører. Vi prøver å minimere melkeinntaket. En porsjon havregryn med melk om morgenen er greit, håper vi. Før pleide h*n å få yoghurt om kvelden, det har vi kuttet ut nå (prøvde først å bytte den ut med Biola, men den ville h*n IKKE ha....) Anonym poster: 9c78b5734b252f4b01aff157e670919c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Det store spørsmålet er hvorfor han ikke vil bæsje? Siden dette også pågår når han ikke har avføring så er det kanskje ikke det at han er redd for at det gjør vondt? Det gjør jo vondt å holde igjen over lengre tid også. Drikke er viktig for å holde avføringen myk. Jeg har en sønn som har en litt lik historie som din. Vi startet med do trening når han var tre år og det gikk egentlig fint, med tissingen. Bæsjingen gikk det så som så med 1 av 10 ganger endte kanskje på do. Normalt tenkte jeg, men etter ett år med det samme så måtte jeg sette inn noen tiltak. Vi har prøvd klistremerker, godteri, sang og fortellinger på do (så han skal sitte lenger) uten resultater. Nå er han 6 år og vi har gått mer over til å nekte DS spilling o.l ved bæsjing i trusa. Det har fungert bedre enn noe av det andre. Men nå er han større enn din gutt. Jeg ville ikke ha straffet en 3 åring for å bæsje i trusa/bleia. Vi har kommet frem til etter 3 år med dette at han rett og slett ikke har tid til å gå på do. Det er så mye annet han har lyst til at han holder og holder og holder igjen, kan holde igjen i mange dager, til slutt så går det galt. Men det kommer bare litt og litt av gangen. Avføringen er utrolig seig, men det er jo egentlig ikke rart når han har holdt det igjen i flere dager. Når han var baby så hadde han hard avføring som trillet ut av bleien når man skiftet på han, så ut som en hare hadde bæsjet i bleia. Så noen er vel kanskje sånn. Vi har prøvd Lactulose vi også, uten noen særlig effekt. Drikke og regelmessig avføring er jo det beste, men det er ikke lett å få det til. Har du snakket med han om det? Har han lyst til å begynne med truser? For min sønn så hjalp ikke det, men han ville gjerne, men hadde som sagt ikke tid til å sitte på do for å bæsje. Håper dere finner ut av det, for det er ikke morsomt for noen, spesielt ikke for barnet. Anonym poster: afc139e2cb490e2c83bde2a964318d15
Glorya82 Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Skjønner virkelig at dette er vanskelig og frustrerende, har vært der selv med min lille skatt. Nå er han bare ti mnd, men vi har slitt med samme problem helt fra 5 mnd alder ved intro til fast mat. Det har vært forstoppelse, hyling og skriking når det først kom en hard liten klump med bæsj osv. Vi ga også masse svisker og annen mat/drikke som skulle hjelpe til ingen nytte. HS sa at vi skulle se det ann, men jeg orket ikke og gikk til fastlegen min som tok dette svært alvorlig og sendte oss rett til spesialist. Der ble kumelkallergi nevnt med en gang han hørte symptomene. Da er det svært viktig og holde seg unna alt av kumelk produkter. Det tar ca 14 dager før det er ute av systemet og bedringen kan merkes. Min unge fikk også stikkpiller og krem for å smøre i rumpa pga rifter og sår som følge av hard avføring, dette var også en grunn til at bading gikk dårlig for det sved nok i stumpen stakkars. Vi fikk en helt ny unge og myk og fin avføring daglig i forhold til før med en gang i uka og lengre. Så jeg ville absolutt prøvd ut dette var jeg deg. Masse lykke til og håper dere finner ut av det:) 1
Miss moneypenny Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 Du kan ikke gjøre et nytt forsøk på Biola? Sier ikke at det er en løsning på problemet, men det har også fungert veldig bra her. Ta en tlf til legen og si at han/hun må purre på sykehuset, at dette er noe som haster og skal tas tak i nå. Vær litt streng, dette må du da få hjelp med.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #10 Skrevet 18. januar 2013 Hvor i landet bor du TS? Vi hadde det samme problemet med vår på litt over året. De gangene hun fikk bæsjet skikkelig var det steinhardt, mens ellers sev det bare litt "diarebløtt" gjennom tarmene. Vi var hos fastlegen og fikk beskjed om at dette var helt normalt, og det sikkert kom til å gå seg til. Dette var et svar vi ikke var fornøyd med i det hele tatt, og vi tok turen til barnelege på Volvat. Der fikk vi beskjed om å ta Movicol, halv dose av det som står på pakken, morgen og kveld i 7-10 dager. Det løsnet og nå går det mye bedre. Om jeg var deg, og ikke var altfor langt unna Oslo ville jeg tatt en tur til Volvat. Det er vel Volvat andre steder i landet også, men jeg har bare brukt Oslo. Det er uakseptabelt at ting skal gå så langt tid når barn har plager/problemer med magen. Jeg syns det er en slapp holdning i helsevesenet å si at man bare skal se ting ann. Anonym poster: 7d880b6fc97caa697feda3740b652054 2
La Guapa Skrevet 18. januar 2013 #11 Skrevet 18. januar 2013 Hei. Vi hadda samme problem med vår datter. Her er hva du gjør: Kontakt fastlegen og si at han/hun skal skrive ut Movicol ! En ting har jeg lært: det nytter ikke å blindt stole på fastlege/helsesøster ! Ikke sitt og vent på å høre fra dem. Ta initiativ og les alt du kommer over.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Hei. Vi hadda samme problem med vår datter. Her er hva du gjør: Kontakt fastlegen og si at han/hun skal skrive ut Movicol ! En ting har jeg lært: det nytter ikke å blindt stole på fastlege/helsesøster ! Ikke sitt og vent på å høre fra dem. Ta initiativ og les alt du kommer over. Movicol får du kjøpt utem respet på apoteket Anonym poster: 7d880b6fc97caa697feda3740b652054
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 Da vi ikke ville bæsje, så ble vi satt klyster på (eller - ble vel bare brukt en bit såpe i endetarmen, gjør omtrent samme nytte). Det var så ubehagelig at vi ganske raskt lærte oss at det var bedre å bæsje av oss selv når måtte i stedet for å holde oss. Anonym poster: a2f048029aad72ed6b3fd087c493fd63
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #14 Skrevet 18. januar 2013 TS her igjen, leser alle tilbakemeldinger med stor interesse. Jeg lurer på noe ang Movicol - hvordan virker det forskjellig fra lactulose? En ting at det tømmer magen helt, men hva med etterpå, i dagene og ukene etterpå? Hovedproblemet vårt er nok at barnet holder igjen og ikke tør bæsje. Kniper igjen hver gang det kommer pressetrang og så siver det bittelitt ut likevel, og vi må bytte bleie. Igjen. Og igjen. Men totalt sett er det altså en bitteliten mengde som kommer ut, og magen blir som en ballong. Så må vi øke laktulosedosen så alt kommer ut (dette skjer gjerne om natten, når barnet sover og ikke er så "på vakt" og ikke kniper igjen.) så her bæsjes det altså bare om natta, i senga :-( Ringte sykehuset for å mase idag, men de sa bare at vi står registrert, men ennå ikke har fått noen dato for samtale. De er vel så travelt opptatt. Anonym poster: 9c78b5734b252f4b01aff157e670919c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #15 Skrevet 18. januar 2013 Movicol får du kjøpt utem respet på apoteket Anonym poster: 7d880b6fc97caa697feda3740b652054 Men de færreste apotek har Movicol Junior inne. Det må som oftest bestilles. Anonym poster: 225aa20b774b257e080a9f4784e5eaa8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #16 Skrevet 18. januar 2013 TS her igjen, leser alle tilbakemeldinger med stor interesse. Jeg lurer på noe ang Movicol - hvordan virker det forskjellig fra lactulose? En ting at det tømmer magen helt, men hva med etterpå, i dagene og ukene etterpå? Hovedproblemet vårt er nok at barnet holder igjen og ikke tør bæsje. Kniper igjen hver gang det kommer pressetrang og så siver det bittelitt ut likevel, og vi må bytte bleie. Igjen. Og igjen. Men totalt sett er det altså en bitteliten mengde som kommer ut, og magen blir som en ballong. Så må vi øke laktulosedosen så alt kommer ut (dette skjer gjerne om natten, når barnet sover og ikke er så "på vakt" og ikke kniper igjen.) så her bæsjes det altså bare om natta, i senga :-( Ringte sykehuset for å mase idag, men de sa bare at vi står registrert, men ennå ikke har fått noen dato for samtale. De er vel så travelt opptatt. Anonym poster: 9c78b5734b252f4b01aff157e670919c Gutten min brukte bl a movicol for å komme over frykten for å bæsje(pga hard mage). Fra sykehuset fikk vi beskjed om å bruke 4 poser daglig de første ukene. Men det gikk ikke, for han hadde helt flytende avføring som bleiene ikke klarte å holde på. så vi gikk ned til 2 poser. Da fikk han veldig myk avføring. Denne dosen gikk han på i ca 1 mnd. Så gikk vi ned til 1 dose pr dag. Det gikk også helt fint. 14 dager senere gikk vi ned til 1 pose. annenhver dag. Da var det ikke alltid han bæsjet hver dag lenger, så vi så litt an om han måtte få oftere. Etter nesten 3 mnd på Movicol kuttet vi ut og han har vært helt fin i magen siden. Han fikk forøvig Movicol junior. Den er uten smak, men har litt "seig" konsistens, så vi blandet den i juice eller saft. Han sluttet med bleie like etter at vi kuttet ut movicolen. Hadde litt frykt for å bæsje på do/potte en stund, men det løste seg fint ved å bruke belønningssystem/premiering. Er nå et 1/2 år siden og det har ikke vært noen problemer siden. Anonym poster: 225aa20b774b257e080a9f4784e5eaa8 1
La Guapa Skrevet 19. januar 2013 #17 Skrevet 19. januar 2013 Da vi ikke ville bæsje, så ble vi satt klyster på (eller - ble vel bare brukt en bit såpe i endetarmen, gjør omtrent samme nytte). Det var så ubehagelig at vi ganske raskt lærte oss at det var bedre å bæsje av oss selv når måtte i stedet for å holde oss. Anonym poster: a2f048029aad72ed6b3fd087c493fd63 Såpe i endetarmen er et gammelt og farlig kjerringråd til små barn med vegring og forstoppeler. Det gjør at tarmen trekker seg kraftig sammen av irritasjonen, men har ingen smøremidler. Tarmen/ endetarmsåpningen kan få store rifter og dette kan føre til mye smerter når tarmen tømmes. Dette fører igjen til enda mere vegring. Ingen barn vegrer seg for å gå på do for å være slemme!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2013 #18 Skrevet 19. januar 2013 Har et vennepar som har hatt samme problem med sin datter. I 3-års alderen ble det ordentlig ille, hun hadde bittelitt avføring flere ganger om dagen og foreldrene trodde derfor det kom "nok" ut. Til slutt tok de turen til legen ettersom de var lei av stadige bleieskift med bare litt i hver gang. Endte opp med sykehusinnleggelse i en uke, faste og og "full spyling" av hele tarmsystemet både "underifra og ovenfra". Hvis jeg har forstått det de fortalte riktig sa legen at hun hadde hatt kronisk forstoppelse over lang tid, og det lille som har kommet ut bare har sneket seg forbi uten at forstoppelsen er blitt borte. I etterkant av sykehusinnleggelsen fikk hun behandling med laktulose pluss at de måtte være veldig nøye med kostholdet i lang tid. Nå er hun seks år og alt har gått seg til, men det var mye styr mens det sto på. Nå ser jeg du skriver at han bæsjer på natten så det kan jo tyde på at det ikke er fullt så ille, men jeg hadde ikke nøyd meg med svaret fra sykehuset og mast meg til en avtale der. Vi har forøvrig to jenter som begge blir harde i magen av melkeprodukter, så her er det ingen søtmelk (kokt går faktisk greit, så dersom det er i varmebehandlet mat går det greit). Storesøster kan spise litt yoghurt (hun er 5), men lillesøster på 2 tåler foreløpig ikke det. Virker som om storesøster er i ferd med å vokse det av seg, nå tåler hun fløteis og kan drikke litt kakao i ny og ne uten at det blir for ille. Lykke til! Anonym poster: d38ac945919ad7b2f730ed4ac0ef61f0
Gjest Pia Skrevet 19. januar 2013 #19 Skrevet 19. januar 2013 Jenta mi har og slitt siden hun var baby. Vi har hatt lengre perioder med lactulose, men dette fungerte ikke for oss, siden lactulose har motsatt effekt om en ikke klarer å drikke nok. Vi har brukt renset parafin lenge, dette fungerer på et vis, men vi klarte ikke å finne rett dose, så det ble lekkasjer eller lang tid uten avføring. Nå prøver vi noe som heter Belly Med, og foreløpig fungerer det godt. Når dere finner noe som fungerer må dere bruke det så lenge at vegringen for å bæsje går bort. (iallefall 6 mnd) Jenta mi hadde også skrekk for å bæsje. Anbefaler ikje klyster, det skapte mer skrekk her. Ikke så mye melk, banan og blåbær, men mye frukt og biola kan gjøre ting litt bedre, selv om hun kunne spise og drikke flere glass med sviskesaft/mos uten effekt. Kontakt lege iallefall. Lykke til, det er svært vondt å være mamma når barna sliter med dette.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2013 #20 Skrevet 25. januar 2013 Er barnet testet for cøliaki? Vår datter på 11 har hatt kronisk forstoppelse i over 7 år.. Ble bedre da ho kom på glutenfritt kosthold. Men nå de siste to årene har ho fått skikkelig tilbakefall med forstoppelsen.. Så nå er vi inn og ut av barneavdelingen på sykehuset.. Coloskopi og gastroskopi og all verdens biopsier er tatt uten at de finner ut noe mer... Melkefritt har vi også prøvd uten hell. Movicol gjør bare vondt værre grunnet bivirkninger som gass i magen. Er et evig slit dette! Derfor håper jeg at dere finner ut av det fort slik at ungen slipper å gå med så mye vondt som vår datter. :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå