Citrus Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har sendt søknad om svangerskapspenger inn i slutt av november, og fått beskjed av NAV at den behandles nå i midten av januar. Har fått sykemelding av lege mens jeg venter, men nå går sykemelding nok en gang ut - og jeg tenker at det er helt unødvendig å få ny sykemelding mens jeg venter?Eller, er det det? Om jeg ikke får sykemelding og ikke har fått vedtak på svangerskapspenger enda, hvordan gjøres dette i forhold til jobb? De må jo registrere fraværet mitt under noe.
Gjest Little princess Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Må du ikke være sykemeldt helt til permisjonen din skal starte da? Altså at sykemeldingperioden blir avløst av permisjonen. Det var slik jeg forstod det, men mulig jeg tar feil. Jeg er jo i samme situasjon som deg. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Du har en udugelig lege hvis helsa di er like dårlig og du ikke får videre sykemelding, klart får du det hvis du ikke kan jobbe Når du har fått innvilget permisjonen så starter den den datoen som er nevnt i vedtaket/svaret, og da går en eventuell sykemelding ut. Dette ordner seg helt sikkert Anonym poster: 8196da9816c670b95d7effd9f2c3aa58
Gjest Clafoutis Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Jeg tror dere misforstår, for svangerskapspenger er noe man får dersom man av helsemessige årsaker ikke kan fortsette i jobb når man et gravid fordi det ikke er mulig å tilrettelegge jobben. Når man først får svangerskapspenger gjelder de helt til foreldrepermisjonen starter. Jeg vet dessverre ikke noe om problemstillingen din TS, men skulle jo tro at du ikke behøver videre sykemelding mens det er under behandling?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Du bør jo ha en sykemelding mens du venter på svar fra Nav på om du får svangerskapspenger. Hva skjer om du får avslag på søknaden din og ikke har vært sykmeldt? Da har du ulovlig fravær fra jobben, og eventuelle sykepenger de har utbetalt til deg må du betale tilbake til jobben. De får ikke refundert dette fra Nav hvis du hverken har vært sykmeldt eller får innvilget sv.penger. Dette er det som kan skje i verste fall, men ingen vits i å stille seg i en slik situasjon som gravid så få legen til å sykmelde deg til du får svar så er du sikret alle veier Anonym poster: a34b92125d9ee2ef4f3804b7b0d2b7e6
Citrus Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 17. januar 2013 Du bør jo ha en sykemelding mens du venter på svar fra Nav på om du får svangerskapspenger. Hva skjer om du får avslag på søknaden din og ikke har vært sykmeldt? Da har du ulovlig fravær fra jobben, og eventuelle sykepenger de har utbetalt til deg må du betale tilbake til jobben. De får ikke refundert dette fra Nav hvis du hverken har vært sykmeldt eller får innvilget sv.penger. Dette er det som kan skje i verste fall, men ingen vits i å stille seg i en slik situasjon som gravid så få legen til å sykmelde deg til du får svar så er du sikret alle veier Anonym poster: a34b92125d9ee2ef4f3804b7b0d2b7e6 Ja, jeg får selvsagt videre sykemelding av legen min, og velger å gjøre det på den måten pga å ikke risikere ugyldig fravær. Men jeg lurer på hvordan dette egentlig skal gjøres, for strengt tatt kan det jo gjerne være feil å få sykemelding når man skal ha svangerskapspenger - eller gjør alle det på denne måten?
Citrus Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2013 Må du ikke være sykemeldt helt til permisjonen din skal starte da? Altså at sykemeldingperioden blir avløst av permisjonen. Det var slik jeg forstod det, men mulig jeg tar feil. Jeg er jo i samme situasjon som deg. Ikke foreldrepenger jeg mener, men svangerskapspenger som jeg har søkt på pga jobben ikke kan tilrettelegge på en slik måte at de ikke blir skadelig for barnet at jeg jobber:)
Gjest Little princess Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Ikke foreldrepenger jeg mener, men svangerskapspenger som jeg har søkt på pga jobben ikke kan tilrettelegge på en slik måte at de ikke blir skadelig for barnet at jeg jobber:) Ah, my bad. Leste feil der gitt Men går det ikke an å få til legen å få en kort sykemelding? Er der ikke slik at sykemeldingen automatisk går ut når søknaden om svangerskapspenger blir innvilget da? Syntes jeg leste det inne på Nav-foreldrepenger på Facebook nettop.
Citrus Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 17. januar 2013 Ja, svangerskapspenger er søkt fra og med november, så regner med det bare blir omgjort - tenker jeg:) Ordner seg med sykemelding, er bare så lei av å ordne ny sykemelding hele tiden - alt er stress når man er dårlig:)
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Kan du ikke ringe legen for å få fornyet sykmeldingen? Det kan jeg med min lege hvertfall Hvis han vet at du er syk så trenger du sikkert ikke å møte opp for å få forlenget Anonym poster: a34b92125d9ee2ef4f3804b7b0d2b7e6
Citrus Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 17. januar 2013 Neida, jeg må ikke møte opp - og det er allerede ordnet. En tlf samtale er for meg noen morgener en stor utfordring bare. Ville bare høre hvordan andre ordner dette, for poenget med svangerskapspenger er jo litt at man ikke skal ha sykemelding fordi man ikke nødvendigvis er syk, så om det er lagt opp til at man må ha sykemelding mens man venter synes jeg det er litt rart.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Du får svangerskapspenger fra den dato det er søkt om, aldri hørt noen som får avslag om du har bekreftelse fra jobb om at de ikke kan tilrettelegge. Er det du som er syk eller er det fare for barnet i forhold til jobb? Kjemikalier el. Ble litt forvirret der. For er du syk skal du jo ha sykemld, men er det fare for barnet skal du ha svangerskapspenger. Anonym poster: c493673c970dfb6c5e52c21f3df2e7eb
Citrus Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 17. januar 2013 Jobbsituasjonen som utgjør en fare for barnet - det er derfor jeg skal ha svangerskapspenger.
Fantorangmamma Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 jeg har aldri måttet ha sykemelding mens jeg ventet på søknaden om svangetskaps penger er godkjent. jobben får jo tilbakebetalt.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 Man kan fort få avslag på sv.penger. Det er ikke alltid nav har samme oppfatning som arbeidsgiver og lege mtp begrunnelsen av at arbeidsforholdene utgjør en fare for fosteret. Det er jo ikke akkurat slik at alle skal få, jeg har kontorjobb og får aldri i verden sv.penger. Anonym poster: a34b92125d9ee2ef4f3804b7b0d2b7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå