AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Dette er sikkert en skikkelig teit problemstilling, men jeg trenger å lufte den litt likevel. Jeg skal snart ut på leiemarkedet for å finne meg en leilighet. Jeg har tidligere leid to steder, og jeg klarte rett og slett ikke å føle meg hjemme noen av stedene, og det var veldig vanskelig for meg. Jeg følte at jeg bodde i noen andres hjem (noe jeg jo også på en måte gjorde), og det at jeg ikke klarte å slå meg til ro i det hele tatt skapte en del problemer for meg. Nå for tiden bor jeg i et studentfellesskap med en del andre studenter, jeg har bare mitt eget rom med bad og deler stue og kjøkken med mange andre. Dette har jo aldri vært tenkt å skulle være et hjem, jeg har hele tiden vært innstilt på at dette bare er en midlertidig bolig mens jeg går på skole. Derfor har jeg ikke problemet med å ikke føle meg hjemme her. Jeg skal søke etter steder å bo i god tid før jeg behøver å flytte, og om det ikke dukker opp noe så har jeg mulighet for å bo et par måneder hos min mor mens jeg fortsetter å lete. Jeg har altså mulighet til å se meg rundt en stund, for å finne noe som jeg tror vil kunne fungere for meg. Jeg ønsker å finne et sted å bo der jeg kan bo en stund, da jeg vil slippe å måtte flytte rundt og rundt flere ganger. Jeg er bare redd for at jeg ikke skal finne et sted der jeg trives og klarer å slappe av, et sted der jeg kan se for meg at jeg skal både bo og fungere. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at ting ville vært mye mer stabile og forutsigbare dersom jeg eide, da jeg kunne ha kontroll på ting i større grad, men det er sikkert bare en tanke jeg har. Er det andre som har lignende erfaringer med tanke på å leie bolig, eller som har noen råd om hvordan jeg burde gå frem for å klare å finne en bolig som jeg vil klare å slappe av i? Jeg kjenner godt til stedet der jeg skal finne bolig. Høres dette forresten veldig absurd ut, er det helt uvanlig å tenke slik med tanke på å leie bolig? I mitt hode høres det så utrolig feil ut, men jeg ser jo at reaksjonene i aller høyeste grad er reelle.. Anonym poster: c511585f998f54e4158daa5801d0efb0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Kjøp i stedet for? Anonym poster: 99179fe2c57662ed671757efe05f133f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Kjøp i stedet for? Anonym poster: 99179fe2c57662ed671757efe05f133f Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg har dessverre ikke råd. TS Anonym poster: c511585f998f54e4158daa5801d0efb0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Det høres helt absurd ut, ja. Litt luksusproblem. Anonym poster: c479ce33e61393898fa76c5da3ffed4b 2
Singha Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Skjønner godt hva TS mener jeg. Følte meg aldri komfortabel i leid bolig. Like lite som jeg gjorde når jeg i en liten periode bodde hjemme i voksen alder. I kollektiv gikk det på en måte greit, for der var det aldri snakk om å gjøre noe til mitt eget. Løsningen min ble å kjøpe noe eget. Det er jo synd at du, TS, ikke har råd til det, men du får begynne å spare!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Tror nordmenn har godt av å skjønne at det er luksus at alle skal eie sin egen bolig. Mange steder i verden leier størsteparten av innbyggerne hele livet og de har det helt greit. Anonym poster: c479ce33e61393898fa76c5da3ffed4b 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Hva er det du ikke føler deg komfortabel med å ikke ha kontroll på? Må jo føles litt godt å slippe vedlikeholdsutgifter som huseier har. Anonym poster: dc57ce78e8178f3d67323582f844c5c4
Pringle Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Skjønner deg, litt. Jeg har blitt sagt opp to ganger, pga hhv salg og oppussing. Men jeg følte meg hjemme inntil det. I Norge er det mest normale at man eier boligen sin. Ironisk nok er det ofte dyrere å leie enn å eie. (Dette ble rotete, tror det er natta for meg nå.)
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Skjønner godt hva TS mener jeg. Følte meg aldri komfortabel i leid bolig. Like lite som jeg gjorde når jeg i en liten periode bodde hjemme i voksen alder. I kollektiv gikk det på en måte greit, for der var det aldri snakk om å gjøre noe til mitt eget. Løsningen min ble å kjøpe noe eget. Det er jo synd at du, TS, ikke har råd til det, men du får begynne å spare! Godt det er noen som forstår hva jeg mener. Det som kanskje er det vanskeligste for meg, er at det å leie føles så ustabilt. Jeg trenger en stabil tilværelse for å klare å fungere, og det er nok denne ustabiliteten som har plaget meg slik tidligere. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal øke sannsynligheten for å finne et sted der jeg kan klare å slappe av og bo, ikke bare.. oppholde meg. Det er nok mange år til det er aktuelt for meg å kjøpe noe, men jeg er allerede i gang med sparingen. Tror nordmenn har godt av å skjønne at det er luksus at alle skal eie sin egen bolig. Mange steder i verden leier størsteparten av innbyggerne hele livet og de har det helt greit. Anonym poster: c479ce33e61393898fa76c5da3ffed4b Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan kjøpe men må leie i flere år fremover, og forventer ikke at jeg med mine økonomiske ressurser skal kunne kjøpe et sted å bo. Dette innlegget er ikke et klageinnlegg over at jeg ikke kan kjøpe mitt eget, jeg lurer mest på hvordan jeg kan øke sannsynligheten for at jeg skal føle det stabilt og komfortabelt å leie - altså gjøre det beste ut av den situasjonen jeg er i. Anonym poster: c511585f998f54e4158daa5801d0efb0
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Så lenge du har tak over hodet kan jeg ikke skjønne hva problemet er? Anonym poster: c479ce33e61393898fa76c5da3ffed4b
Akacia Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 For det det første så er du ikke absurd eller tenker så utrolig uvanlig. De fleste ønsker jo å eie noe selv, så de nettopp kan gjøre akkurat som de vil og bestemme alt selv. Men det er desverre ikke tilfellet ditt og da må du revurdere tankegangen din. Du betaler for å leie et sted. Og så lenge du betaler for å bo der, er jo stedet "ditt". Du må prøve å overbevise hjernen din om at dette faktisk er tilfellet og det finnes jo ting du kan gjøre for at det skal bli lettere. Du har lang tid; det er bra. Ikke hopp på det første, beste og billigste - men let godt og lenge etter en leilighet i din stil. Finn en leilighet du kunne tenkt deg og kjøpt rett og slett. En leilighet du tenker "dette er meg" i. Leiligheten bør være umøblert, så du kan velge 100% hvordan den skal se ut. Møbler den akkurat slik du ønsker, det vil hjelpe på hjemme-følelsen. Et annet viktig punkt er hvem du skal leie av. Du bør ha en god tone med utleier og føle når du snakker med personen at dere kan ha et bra forhold. Sørg for at du faktisk får lov til å henge det du vil oppå veggene, så du føler at du får bestemme selv. Hvis du får lov til å gjøre det du vil i leiligheten (for det meste), så kan du vel tenke at det ikke er så stor forskjell på å betale til en bank eller huseier slik situasjonen er akkurat nå? Sørg også for å spørre om hvor lenge utleier tenker å leie ut. Det er kjipt og slå seg skikkelig til ro, for så å bli "kastet ut" etter et år. Finn et sted du forhåpentligvis kan leie helt til du får råd til å kjøpe. Jeg tror at hvis du finner en leilighet som du virkelig liker, innreder i din stil, du får bo der lenge og faktisk får bestemme det viktigste selv - at du vil trives. Spesielt om du prøver å jobbe litt med psyken din og godta at slik er det faktisk per dags dato. Det er ikke vits å bruke hjernekapasitet på å tenke på hvordan du kunne følt det annerledes om du eide det selv. Tenk i nuet - tenk på hva du ønsker og realistisk kan oppnå akkurat nå. Klarer du og godta dette og følger rådene over, er jeg overbevist om at du vil trives etterhvert. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har alltid hatt det likedan. Leide 9 forskjellige plasser på 4 år, klarte aldri å finne meg en plass jeg trivdes. Det eneste tipset jeg har er at du leier av en utleier som har mange leiligheter, og som driver business med å leie ut. Slik er sjansen for at du får bo der så lenge du vil mye høyere. Hvis du leier leiligheten til noen som har flyttet fra byen, eller kjøpt seg leilighet nr.2, så er sjansen større for at de plutselig finner ut at de skal selge, eller bo der selv. Anonym poster: 614df8e2343b51bc2074ce9daf22e98d 1
Singha Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller hva slags leieforhold du har hatt tidligere, men jeg tolker det slik at du nå går ut i jobb? I så fall vil jeg jo tro at du inngår et leieforhold med lengre horisont enn fra semester til semester slik en gjerne gjør når en går på skole. Kanskje det blir lettere denne gangen? Det er jo ikke ditt, men lovverket i Norge er såpass beskyttende for leietakere at du kan gjøre ganske mye i en leid bolig. Det er jo ikke akkurat mulighet for å kaste deg ut på dagen. Det vil jo aldri bli helt ditt, men du kan jo i alle fall i veldig stor grad sette ditt preg på det.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Hva er det du ikke føler deg komfortabel med å ikke ha kontroll på? Må jo føles litt godt å slippe vedlikeholdsutgifter som huseier har. Det er jo selvsagt en del fordeler ved å leie fremfor å eie, slik som vedlikeholdsutgifter eller dersom det skulle skje noe som vil koste mye penger. Det jeg føler er vanskelig er at det å leie er veldig ustabilt, og at jeg i teorien kan bli kastet ut av en eller annen grunn. Jeg trenger at ting er stabilt. *snip* Tusen takk for mange gode råd! Jeg skal i alle fall finne en leilighet som jeg liker godt, og med en huseier som virker trivelig. Kan det være greit å ta opp dette med at jeg gjerne vil bli boende en stund, ser utleier på det som et pluss kanskje? Jeg tror det vil bli lettere å slå seg til ro dersom jeg får møblere slik jeg vil, og sette mitt eget preg på stedet. Jeg vil leie umøblert, da jeg har en del møbler fra før. Dersom tingene rundt meg føles som mine, så vil kanskje leiligheten også føles mer "meg"? Jeg har alltid hatt det likedan. Leide 9 forskjellige plasser på 4 år, klarte aldri å finne meg en plass jeg trivdes. Det eneste tipset jeg har er at du leier av en utleier som har mange leiligheter, og som driver business med å leie ut. Slik er sjansen for at du får bo der så lenge du vil mye høyere. Hvis du leier leiligheten til noen som har flyttet fra byen, eller kjøpt seg leilighet nr.2, så er sjansen større for at de plutselig finner ut at de skal selge, eller bo der selv. Anonym poster: 614df8e2343b51bc2074ce9daf22e98d Ut i fra hvordan jeg kjenner utleiemarkedet på stedet der jeg skal bosette meg, er det nok mest sannsynlig at jeg kommer til å leie en leilighet tilknyttet en enebolig, der huseier selv bor i huset. Det er i alle fall definitivt flest slike type leiligheter som blir utleid på det aktuelle stedet. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, eller hva slags leieforhold du har hatt tidligere, men jeg tolker det slik at du nå går ut i jobb? I så fall vil jeg jo tro at du inngår et leieforhold med lengre horisont enn fra semester til semester slik en gjerne gjør når en går på skole. Kanskje det blir lettere denne gangen? Det er jo ikke ditt, men lovverket i Norge er såpass beskyttende for leietakere at du kan gjøre ganske mye i en leid bolig. Det er jo ikke akkurat mulighet for å kaste deg ut på dagen. Det vil jo aldri bli helt ditt, men du kan jo i alle fall i veldig stor grad sette ditt preg på det. Jeg er i midten av tyveårene og kommer ikke til å gå ut i jobb akkurat nå. Ønsker ikke å gå i detaljer, men må endre litt på livssituasjonen min pga sykdom og må derfor flytte. De to leieforholdene jeg har hatt fra før har vært korte på grunn av skolegang, og det er kanskje også derfor det har vært vanskelig å slå seg til ro der? Anonym poster: c511585f998f54e4158daa5801d0efb0
Akacia Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 For de fleste utleiere er det et stort pluss at du vil leie lenge (hvis de ikke har spesifikke planer over leiligheten etter så så lang tid, men da blir det som regel oppgitt i annonsen). Det koster jo utleier både tid, penger og krefter på å bli kjent med nye utleiere, så de fleste foretrekker langtidsleie. Og jeg kan garantere deg at når leiligheten er full av dine ting og din stil at du vil føle deg mer hjemme Det siste du skriver om at de siste to leieforholdene var korte har nok definitivt preget deg. Du fikk kanskje ikke tid til å gjøre noen av stedene til "ditt"? Og pga studiene visste du jo hele tiden du bodde der at det var veldig midlertidig. Jeg håper og tror at det blir annerledes for deg når du nå skal slå deg mer til ro. Det hjelper nok på å ikke ha en tidsfrist på hvor lenge du blir boende.
Akacia Skrevet 17. januar 2013 #16 Skrevet 17. januar 2013 Så MÅ jeg bare legge til en ting angående å leie kjeller/sokkel-leilighet. Jeg leide selv en slik leilighet for mange år siden og jeg holdt på å bli gal av hvor lytt det var. En ting var å høre lyder fra tven eller skritt over gulvet. Men jeg ble konstant vekket av at barna de hadde hoppet opp og ned på gulvet over soverommet mitt fra kl. 5 om morgenen av. Så datt de selvsagt i gulvet og begynte å gråte osv osv. Jeg er veldig glad i barn, men det ble faktisk så ille at jeg flyttet etter en stund. En ting er med sine egne barn, eller at det skjer en gang i blant - men å føle man er en flue på veggen i et fremmed småbarnshjem er ikke like kult. Grunnen til at jeg nevner det, er at dette er noe du også bør spør om når du er på leting etter leilighet. Flere eldre eneboliger er dårlig lydisolert. Hadde huseier tvilt litt på lydisolasjonen og spesielt om det var barn i huset så hadde jeg styrt langt unna! Det handler noe om å føle at det er ditt hjem det også. Hører du konstant de over deg hver dag, er det lett å føle at du bor hos noen - ikke for deg selv. 1
Gjest Wei Wei Skrevet 17. januar 2013 #17 Skrevet 17. januar 2013 Så lenge jeg leier umøblert og kan ha mine egne møbler og "planløsning", så føler jeg meg fort hjemme. Leier du møblert? (har ikke lest alle innleggene)
Gjest loren Skrevet 17. januar 2013 #18 Skrevet 17. januar 2013 Jeg kjenner meg nok litt igjen i mye av det du skriver. Selv om man selvfølgelig skal være glad man har tak over hodet er det i Norge et "press" om at man skal eie egen bolig etterhvert. Jeg som 27-åring merker at noen synes det er rart at jeg fortsatt leier. I tillegg hadde det vært rimeligere for meg å eie (i månedlige kostnader, vedlikehold ikke tatt med) men jeg får ikke lån fordi jeg er alene og ikke har høy nok egenkapital. Det forrige stedet vi bodde på sleit jeg med å føle meg hjemme på fordi det var så tydelig både for meg og andre at det var midlertidig. Stedet vi bor på nå er også midlertidig, men også lettere for oss å lage oss et hjem i (vi (mor og sønn) slipper å dele soverom, vi har mer plass osv). Mye går nok på innstiling, men etter min erfaring er det lettere å føle seg hjemme et sted man kan se for seg flere år enn et sted man vet at man av forskjellige hensyn skal flytte innen et par år. I tillegg til dette kommer så klart hvordan leiligheten og utleier er og hvilket forhold man får til utleier Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå