Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er avgangselev ved videregående skole, og vet ikke hva jeg vil gjøre neste år. Derfor tenker jeg å ta et årsstudium i engelsk ved et universitet i Norge. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Er det lurt å ta et årsstudium dersom man ikke vet hva man vil? Jeg tenker ang. lån osv. Jeg har også vurdert å ta et jobbeår, men tenker at det vil være meget deprimerende å se venner flytte og entre et nytt stadium i livet...

2. Hvor god må man være for å gjennomføre dette studiet med en god karakter? Jeg fikk karakter fem i engelsk i første klasse vgs, og føler jeg mestrer både muntlig og skriftlig engelsk greit. Er dette nok? Bør man ha sekser i engelsk/være halvt engelsk/bodd i et engelsktalende land for å mestre dette studiet?

3. Har noen studert dette/kjenner noen som har? Vil dere anbefale det?

Hjelp! Trenger alle tips og råd, spytt ut alt dere vet selv om det ikke er kjemperelevant med tanke på spørsmålene mine!! :)

Anonym poster: e8c4040de1e1352f83aaa257736d51da

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Tja, det kan være det. Med årsstudium i engelsk så kan du jo gå videre til en bachelor om du ønsker det. Eventuelt så er det jo også slik at mange bachelorgrader også tar inn årstudiumet det siste året av bacheloren, hvis du eventuelt studerer noe annet. Men det er forskjellig fra studium til studium. Selv fikk jeg innpasset et årsstudium (som jeg tok gjennom lærerhøgskolen) i samfunnsfag og naturfag i min engelsk bachelor.

2. Jeg vil si det absolutt er godt nok. Selv hadde jeg for det mesteparten firere i engelsk på videregående, siste halvår gikk jeg opp til en femmer. Det som er viktig er at man har interesse for faget og er villig til å jobbe. Når jeg er ute på reiser til London er det mange engelskmenn som tror jeg er engelsk. Men det handler igjen om at jeg fikk mye av min språklige tyngde på videregående som jeg bygget videre. Min interesse for engelsk har i stor grad vært fordi jeg har trent veldig mye, ved å se filmer og serier uten tekst/engelsk tekst, lese engelske bøker, reise mye til engelsktalende land osv. Jo mer interessen min har økt desto flinkere har jeg også blitt. Fra å hate engelsk på barneskolen elsker jeg nå språket. De færreste jeg har studert med har faktisk seksere fra videregående, og de færreste har bodd/kommer fra et engelsktalende land. Det er en fordel, men overhodet ikke et must.

3. Jeg tok som sagt bacheloren, førsteåret her jeg går er ganske likt årsstudiumet i engelsk. Jeg elsker det, og jeg tar nå en master i engelsk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Tusen takk for svar, Yvonne! Det var interessant ;) Kan du utdype litt dette?

Eventuelt så er det jo også slik at mange bachelorgrader også tar inn årstudiumet det siste året av bacheloren, hvis du eventuelt studerer noe annet. Men det er forskjellig fra studium til studium. Selv fikk jeg innpasset et årsstudium (som jeg tok gjennom lærerhøgskolen) i samfunnsfag og naturfag i min engelsk bachelor.

Hva mener du egentlig med at bachelorgrader tar inn årstudiumet i det siste året av bacheloren? Gjelder det bare dersom jeg tar en bachelor i engelsk?

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar, Yvonne! Det var interessant ;) Kan du utdype litt dette?

Hva mener du egentlig med at bachelorgrader tar inn årstudiumet i det siste året av bacheloren? Gjelder det bare dersom jeg tar en bachelor i engelsk?

Mange bachelorgrader har det slik at man kan velge et fritt fag det siste året. Dette varierer selvsagt fra utdanningsinstitusjon til utdanningsinstitusjon og fra studie til studie. Ta f.eks pedagogikk bachelor her jeg går. De to første årene er det emner/fag som er obligatoriske, eventuelt så får man kanskje seks emner og må velge tre av dem. Det siste og tredje året derimot kan man velge et valgfritt årsstudium. Hvis du da allerede har fullført et årsstudium, f.eks et i engelsk, kan du få dette godkjent som ditt tredje år av bacheloren.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

ÅÅååja, da forstår jeg! Takk:D

Skrevet

Jeg syns du skal vurdere muligheten for å jobbe ett år eller to. Da har du fortsatt alle rettigheter når det gjelder studielån, og du har tjent deg opp litt penger og rettigheter i trygdesystemet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å bruke universitetet som tidsfordriv, og når de til slutt finner ut hva de vil bli har de ofte ikke nok rettigheter igjen hos lånekassen til å gjøre studiet (men det skjer ikke etter ett år altså), og så sitter de der med en ubrukelig bachelor i media eller noe i den dur. Husk også på at man tar seg opp lån som må tilbakebetales, så det er jo også en grunn til å spare det til man vet hva man vil.

Du kan jo såklart ta årssudiet og så jobbe litt om du fortsatt ikke har bestemt deg etter det.

Anonym poster: e7db292a0fd0186505957c7295d889fc

Skrevet

Jeg syns du skal vurdere muligheten for å jobbe ett år eller to. Da har du fortsatt alle rettigheter når det gjelder studielån, og du har tjent deg opp litt penger og rettigheter i trygdesystemet. Jeg kjenner flere som har brent seg på å bruke universitetet som tidsfordriv, og når de til slutt finner ut hva de vil bli har de ofte ikke nok rettigheter igjen hos lånekassen til å gjøre studiet (men det skjer ikke etter ett år altså), og så sitter de der med en ubrukelig bachelor i media eller noe i den dur. Husk også på at man tar seg opp lån som må tilbakebetales, så det er jo også en grunn til å spare det til man vet hva man vil.

Du kan jo såklart ta årssudiet og så jobbe litt om du fortsatt ikke har bestemt deg etter det.

Å ja, ok. Hmm.. Men kan man ikke studere i hele åtte år med støtte fra lånekassen da? Tviler på at jeg kommer til å studere mer enn 5-6 år, så det ville trolig gått bra. Men takk for innspill uansett, tar alt innover meg :) Ja, har vurdert å ta et jobbeår, men er litt redd for at jeg kommer til å kjede meg noe fryktelig. Alle vennene mine flytter jo vekk for å studere osv. Åhh, hvorfor må det være så vanskelig å ta et valg?

Skrevet

Å ja, ok. Hmm.. Men kan man ikke studere i hele åtte år med støtte fra lånekassen da? Tviler på at jeg kommer til å studere mer enn 5-6 år, så det ville trolig gått bra. Men takk for innspill uansett, tar alt innover meg :) Ja, har vurdert å ta et jobbeår, men er litt redd for at jeg kommer til å kjede meg noe fryktelig. Alle vennene mine flytter jo vekk for å studere osv. Åhh, hvorfor må det være så vanskelig å ta et valg?

Jo, det er nok 8 år tror jeg, så ett år ekstra har nok ikke så masse å si. Bare du passer på at det ikke baller på seg så går jo det bra. Jeg skjønner jo at du er ivrig på å komme i gang slik som vennene dine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...