Gå til innhold

Vondt i ankel/akilles etter jogging

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag måtte jeg avbryte jogginga mi fordi jeg fikk vondt, jeg tror det må være i akillesen. Det er på "Innsiden" den siden hvor man har stortåa, inni den lille "gropa" ved ankelkulen..hvis dere skjønner :P

Fikk akkurat samme smerte på begge føtter.

Smerten gjorde ikke at jeg har noe prolemer med å gå ellerno, men når jeg bøyer foten innover så gjorde det veldig vondt. Det gikk over ganske fort etter at jeg stoppa jogginga og fikk myka opp foten litt.

Problemet er at jeg aldri har kjent dette før, og jeg har jogget et stund. Håper virkelig ikke det er noe som er på vei til å bli en skade ellernoe.

Noen som har opplevd lignende?

Anonym poster: 524ea7de61c6cbe31e453acd90430718

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat hatt akilles betennelse. Kan du ta tåhev uten smerter på en og en fot? "Knaser" det når du beveger fotleddet opp og ned?

Om det er akillesen så burde du være sikker på at du har rette sko til ditt tråkk og være flink å ta forebyggende øvelser som holder det i sjakk.

Skrevet

Knaser ikke, og gjør ikke vondt. Det var bare når jeg jogget..eller etter at jeg hadde jogget en liten stund. Gikk over med en gang jeg slutta..

Skrevet

Knaser ikke, og gjør ikke vondt. Det var bare når jeg jogget..eller etter at jeg hadde jogget en liten stund. Gikk over med en gang jeg slutta..

Da er det påbegynnende akillesbetennelse. Har du riktige sko til tråkket ditt? Om du fortsetter å jogge så kan det raskt utvikle seg til en betennelse. Anbefaler at du tar deg en tur til Løplabbet og får skikkelig sko og kjøper hælkappe som demper støt mot akilles og starter å ta øvelser som skal hjelpe mot akilles betennelse.

Skrevet

Da er det påbegynnende akillesbetennelse. Har du riktige sko til tråkket ditt? Om du fortsetter å jogge så kan det raskt utvikle seg til en betennelse. Anbefaler at du tar deg en tur til Løplabbet og får skikkelig sko og kjøper hælkappe som demper støt mot akilles og starter å ta øvelser som skal hjelpe mot akilles betennelse.

Nå har jeg sittet en stund og merka at anklene var litt stive. Gjør ikke vondt å gå på tå. Mer ømt/stivt..

Hva kan jeg gjøre av øvelser for å forhindre betennelse? Hvor lenge må jeg ha joggestopp? :(:(

Skrevet

Håper bare det er fordi jeg har vært litt for ivrig i det siste :P

Skrevet (endret)

Nå har jeg sittet en stund og merka at anklene var litt stive. Gjør ikke vondt å gå på tå. Mer ømt/stivt..

Hva kan jeg gjøre av øvelser for å forhindre betennelse? Hvor lenge må jeg ha joggestopp? :(:(

Det ALLER viktigste er at du har sko som er tilpasset tråkket ditt. Har du ikke det vil det komme tilbake kjapt.

Eksentrisk trening er viktig. 3* 15 hver morgen og kveld i 3 mnd.

Viktig at leggen tøyes godt. Leggene bør også masseres flere ganger i uka da muskelknuter i leggen forverrer problemet.

Nå du skal jogge så burde du ha i hælkappe http://www.loplabbet.no/tulis.html som avlaster akillesen.(1mnd)

Endret av *Maja*
Skrevet

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan løpe igjen da?

Skrevet

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan løpe igjen da?

Med rette sko og hælkappen så kan du prøve forsiktig, men med minste antydning så må du stoppe og vente og prøve igjen.

Skrevet

I tillegg til de rådene du har fått, vil jeg gjerne be deg vurdere å variere underlaget du løper på, samt trene opp styrke og balanse for leddene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...