Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2004 #1 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har en vannskilpadde som er syk om dagen. Han er blitt bitt av en av de andre i halsen og fikk en stor byll som måtte tømmes. Nå er han blitt satt på antibioitka-kur fordi immunforsvaret er så lavt (de har nettopp våknet fra vinter-tiden sin, de går i "hi" som bjørnene). Greit nok, jeg steller med såret hver dag, renser og skyller. Men, han må få to sprøyter i rompa med antibiotika! Og disse setter jeg selv, noe som har gått fint inntil nå... Det er blitt så kaldt ute og jeg får ikke satt sprøytene! Jeg kommer ikke igjennom huden! Min teori er at siden det er så kaldt, så blir huden hard for beskyttelse, og da kommer jeg ikke inn med sprøytespissen. Uff, jeg ble helt kvalm istad da jeg skulle prøve, for han ble helt satt ut da jeg stakk 4 ganger uten å komme inn!! Jeg orker ikke sette de i dag.. Kan han få et opphold med kuren? Kan jeg drite i hele greia? Han har gått en uke nå med dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ROLFERN Skrevet 15. mars 2004 #2 Del Skrevet 15. mars 2004 Jeg har en vannskilpadde som er syk om dagen. Han er blitt bitt av en av de andre i halsen og fikk en stor byll som måtte tømmes. Nå er han blitt satt på antibioitka-kur fordi immunforsvaret er så lavt (de har nettopp våknet fra vinter-tiden sin, de går i "hi" som bjørnene). Greit nok, jeg steller med såret hver dag, renser og skyller. Men, han må få to sprøyter i rompa med antibiotika! Og disse setter jeg selv, noe som har gått fint inntil nå... Det er blitt så kaldt ute og jeg får ikke satt sprøytene! Jeg kommer ikke igjennom huden! Min teori er at siden det er så kaldt, så blir huden hard for beskyttelse, og da kommer jeg ikke inn med sprøytespissen. Uff, jeg ble helt kvalm istad da jeg skulle prøve, for han ble helt satt ut da jeg stakk 4 ganger uten å komme inn!! Jeg orker ikke sette de i dag.. Kan han få et opphold med kuren? Kan jeg drite i hele greia? Han har gått en uke nå med dette... Sånn går det når man skal absolutt ha disse stakkars eksotiske dyra i fangenskap Skam deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 15. mars 2004 #3 Del Skrevet 15. mars 2004 Det er blitt så kaldt ute og jeg får ikke satt sprøytene! Jeg kommer ikke igjennom huden! Min teori er at siden det er så kaldt, så blir huden hard for beskyttelse, og da kommer jeg ikke inn med sprøytespissen. Uff, jeg ble helt kvalm istad da jeg skulle prøve, for han ble helt satt ut da jeg stakk 4 ganger uten å komme inn!! Skilpadder skal ALLTID ha varme!! Ikke rart om de blir syke om du oppbevarer dem i romtemperatur og lar dem utsettes for temperatursvingninger i takt med utetemperaturen - eller har du dem UTE!? :o Skilpadder skal ha mulighet for å "sole seg" under varmelamper el. for å få kroppstemperaturen opp. I tillegg skal vannskilpadder ha en vanntemperatur som ligger godt over vanlig romtemperatur - omtrent 25 grader pleier å være passe, avhenger av rase. Jeg orker ikke sette de i dag.. Kan han få et opphold med kuren? Kan jeg drite i hele greia? Han har gått en uke nå med dette... Jada, om det ikke gjør deg noe at dyret dør så kan du selvfølgelig "drite i hele greia".. Du virker ikke som er særlig seriøs dyreeier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ROLFERN Skrevet 15. mars 2004 #4 Del Skrevet 15. mars 2004 Skilpadder skal ALLTID ha varme!! Ikke rart om de blir syke om du oppbevarer dem i romtemperatur og lar dem utsettes for temperatursvingninger i takt med utetemperaturen - eller har du dem UTE!? :o Skilpadder skal ha mulighet for å "sole seg" under varmelamper el. for å få kroppstemperaturen opp. I tillegg skal vannskilpadder ha en vanntemperatur som ligger godt over vanlig romtemperatur - omtrent 25 grader pleier å være passe, avhenger av rase. Jada, om det ikke gjør deg noe at dyret dør så kan du selvfølgelig "drite i hele greia".. Du virker ikke som er særlig seriøs dyreeier. Enig med deg!!!At det går ann å bry seg så lite! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2004 #5 Del Skrevet 16. mars 2004 Hei alle sammen. Det er jeg som har skilpadden Vil bare legge til at for det første så bor jeg i Syd-Spania, og når jeg sier at det er "kaldt" så mener jeg at det blåser kaldt og regner og er ca 16 grader. For det andre så er det ikke min skilpadde, men min onkel sin som er ute og reiser. For det tredje så har jeg reddet denne skilpadden fra noen som nesten drepte den. Den lå i et glassbur i mange år og fikk nesten ikke mat.. Jeg vil ikke ha noe av kritiseringer, for det er mye dere ikke vet om situasjonen til skilpaddene. Jeg vil gjerne har litt synspunkter på dette her, og dere er ikke til mye hjelp. :evil: I dag er han litt kvikkere. Jeg valgte å ikke gi han sprøytene i går. Nå er han ikke så "laber" som han har vært i det siste mens han har vært på sprøytene. Han har heller ikke spist når han har fått medisinen, så jeg tror at han har følt seg sykere. Men med reptiler tar det over dobbelt så lang tid for at noe skal leges, for de har "kaldt" blod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 16. mars 2004 #6 Del Skrevet 16. mars 2004 Du må jo snakke med dyrlegen (eller noen som har greie på skilpadder)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 16. mars 2004 #7 Del Skrevet 16. mars 2004 Vil bare legge til at for det første så bor jeg i Syd-Spania, og når jeg sier at det er "kaldt" så mener jeg at det blåser kaldt og regner og er ca 16 grader. Vel, 16 grader er også ALTFOR kaldt for en skilpadde, og om du ikke skaffer den varme kommer den til å få lungebetennelse (om den da ikke alt har det). Ehm, når du mener vi ikke vet noe om situasjonen - hvordan mener du da at vi kan hjelpe deg? Da blir det jo vill tipping. Jeg svarte utifra det du skrev; at dyret var veldig kaldt og at du ikke orket å gi det medisin. Vil du ha bedre svar så må du gi bedre opplysninger. Jeg oppfattet det slik at du ønsket synspunkter på om det var greit å droppe medisinen en dag, og mitt syn på det var at det ikke var greit. Men du ville kanskje bare ha svar på dem som syntes det var helt i orden at du ikke gadd å ta vare på dyret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå