Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem er det? Vil det automatisk være nærmeste slektning, eller kan jeg velge selv?

Isåfall, la oss si at jeg velger en person til å være nærmest pårørende og oppgir det overfor sykehuset. Hva hvis jeg så kommer ut for en ulykke og ikke kan gjøre rede for meg, hvem blir kontaktet - nærmeste slektning eller den jeg tidligere har oppgitt som nærmeste pårørende? Hvordan blir dette med tanke på personopplysninger, evt dødsfall etc? Kan jeg velge hvem som helst til nærmeste pårørende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har oppgitt det konkret, vil det være samboer, ektefelle, foreldre og/eller barn. Dette er jo hvis de ikke kjenner deg og har kun personalia å gå utifra.

Når du blir operert, i Forsvaret eller i andre sammenhenger, så oppgir man nærmeste pårørende selv. Da skal dine ønsker følges.

Gjest Anonymous
Skrevet

Så det KAN oppgis konkret, uavhengig av familiære bånd?

Men vil da den personen "gå foran" nærmeste kjødelige familie mht opplysninger, rett til å ta livsviktige avgjørelser som f. eks slå av respiratoren etc?

Skrevet

Hvis den instans som skal ha tak i dine pårørende vet hvem som er dine pårørende fordi du har fortalt dem det, så tror jeg det ja.

Man kan jo ha fullt brudd med kjødelig familie for eksempel, eller at man er separert og eksen får en telefon fremfor din nåværende samboer...?

Men ulykker så har du jo ikke sagt noe, så sant du ikke har et kort i lommeboken fx eller bilen.

Men om dette er juridisk eller folkeskikk vet jeg faktisk ikke. Men jeg ville tro at du bestemmer, ja.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva ville dere si hvis f eks en venninne spurte om lov til å oppgi deg som nærmeste pårørende? Er det litt for påtrengende?

Er det forresten noen som vet mer rundt det rent juridiske?

Skrevet

Jeg trodde det enten var foreldre eller ektefelle som er nærmeste pårørende.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg trodde det enten var foreldre eller ektefelle som er nærmeste pårørende.

Ja,det er det, men jeg lurer altså på om dette kan endres på hvis jeg vil det.

Skrevet

Da jeg var samboer lurte jeg på dette, og ringte til nærmeste sykehus for å spørre.

Der sa de at samboer ikke er nærmeste pårørende, men foreldre og søsken. Er du gift, er det ektefellen som er den nærmeste.

En kunne legge inn beskjed om at samboer skulle være den nærmeste, men ellers er de det ikke.

Om dette alltid stemmer vet jeg ikke.

Skrevet
Der sa de at samboer ikke er nærmeste pårørende, men foreldre og søsken. Er du gift, er det ektefellen som er den nærmeste.

En kunne legge inn beskjed om at samboer skulle være den nærmeste, men ellers er de det ikke.

Har alltid stått som nærmeste pårørende for mannen min mens vi var samboere, men tror du jammen meg ikke at jeg ikke fikk vite noe om han likevel da jeg ringte etter en operasjon - idiotkjerringa i andre enden sa at jeg ikke var nærmeste pårørende - til tross for at det sto i papirene :evil: Så praksisen er tydeligvis forskjellig. Her godtar sykehuset ikke andre pårørende enn slektninger (så fremt det er noen i live)

Skrevet

Jeg er oppført som min samboers nærmeste pårørende. Og jeg vet at sykehuset ikke gir ut opplysninger til andre enn meg. Det gjelder også for hans barn og hans foreldre. Er det noe de lurer på får de beskjed om å ta kontakt med meg :-)

Gjest Fighter
Skrevet

Du kan bestemme det selv, men dersom du ikke sier noe er det ektefelle eller nærmeste slektning som er pårørende.

Gjest Poirot
Skrevet
Hva ville dere si hvis f eks en venninne spurte om lov til å oppgi deg som nærmeste pårørende? Er det litt for påtrengende?

Pasientrettighetloven §1-3:

pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge;

• 4 år senere...
Gjest isabell-marie michaelsen
Skrevet
Pasientrettighetloven §1-3:

pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge;

blir jeg pårørende så sant jeg er forlova med en som betrakter meg som en av hans nærmeste? besøkstidene er jo syke når typen ligger der og har godt av å se meg og prate med meg

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde tatt det som et kompliment, men satt som betingelse at vi hadde en lang samtale om hva h'n ønsket i de merkeligeste situasjoner. Dette hadde jeg også villet ta opp igjen med jevne mellomrom, og fortrinnsvis også hatt skriftlig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg oppga samboeren min som nærmeste pårørende. Vi bor 80mil fra foreldrene mine og søsken da. Men jeg ville nok satt han som nærmeste uansett, siden vi bor sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er i en sånn situasjon at jeg må oppgi nærmeste pårørende.

Ikke har jeg samboer, foreldre eller søsken. Kun to barn hvor en ikke er myndig.

Jeg har satt opp det eldste barnet som pårørende, men har også satt opp en god venninne. Jeg spurte henne først. Dersom noe skulle gå galt så ville jeg syntes det var ille at eldstemann på knappe 20 år skulle håndtere det, derfor er venninnen min satt opp som den første kontaktpersonen. Hun kjenner begge ungene mine og kan ta ting videre med de.

Skrevet

Du kan velge din nærmeste pårørende, som også vil være ansvarlig for å sørge for din gravferd dersom du skulle omkomme. Vedkommende får ikke arverett, men skal ha dekket sine utgifter av boet.

Det er enklest å ta kontakt med en advokat for å ordne dette, siden det er et dokument med ganske strenge formkrav.

Skrevet

Men hvordan gjør man det, hvis man vil oppgi en nærmeste pårørende? Jeg har aldri vært i kontakt med sykehus eller lignende på den måten (bank i bordet!!), og har derfor aldri oppgitt min samboer som nærmeste pårørende. Hvordan gjør de det hvis de får inn en person som er stygt skadet i en ulykke? Hvem ringer de? Sjekker de folkeregisteret for å se om h*n er gift? Og hvis ikke blir foreldre kontaktet? Og kan de der se at jeg har samboer?

Jeg har donorkort i lommeboka, og der står det jo nærmeste pårørende med min underskrift. Sjekker de lommeboka for slike ting?

Gjest Evine
Skrevet

På jobben min har jeg oppgitt min mann som nærmeste pårørende. Hvis jeg ikke hadde vært gift så hadde jeg oppgitt min eldste sønn som nærmeste pårørende.

Da min sønn havnet på sykehuset og ikke kunne gjøre rede for seg så gikk politiet gjennom telefonen hans og ringte til min mann som stod under navnet, "Pappa" .. De ringte og spurte om han har en sønn som heter "..."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...