Gå til innhold

Trenger litt hjelp ang. valg av linje. Helse og oppvekstfag - 3. år påbygging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter som ønsker å gå helse og oppvekstfag etter ungdomsskolen. Hun ønsker å gå påbygging 3. året for å generell studiekompetanse.

Det jeg lurer på (har sjekket inne på flere skoler, men finner ikke svar.) er om det går ann å ta noen av påbyggingsfagene i løpet av de 2 første årene. Har hørt noen si det er mulig, og noen har snakket om kurs på sommertid.

Er det noen som vet noe om dette, og kan forklare litt rundt dette? Litt engstlig for at 3. året blir veldig tøft, og at det kunne vært greit å gjort unna noe på de to første årene.

Tilbudene varierer sikkert fra skole til skole også, finner ikke noe inf. om det heller...

Anonym poster: 822e0026559166099f75b7834c903d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og min venninne gikk helse og sosialfag på vgs. (har det forresten endret navn til oppvekstfag?) Vi var fra første år bestemt på å ta påbygging til generell studiekompetanse, men på vår skole, var det helt umulig å ta noen av de andre fagene i tillegg. De sa at da måtte de samle sammen nok elever til at det ville være gunstig, noe som selvfølgelig ikke skjedde, så vi gikk påbygg i sin helhet i ett år. Det var tøft, men fullt mulig! Det er dessuten en fin pekepinn på hvordan det blir på uni/høgskole :)

Det varierer nok veldig fra skole til skole, men det er kanskje mulig å kontakte den skolen det gjelder og høre med dem? De på administrasjonen vet sikkert noe om det :)

Skrevet

Vær obs på at påbygging kuttes kraftig i flere fylker de nærmeste årene, noe som vil medføre at man må ha gode karakterer fra yrkesfag for å komme inn - og kanskje også måtte flytte på seg. Aner ikke hvordan dette er der du bor (vet jo ikke hvor du bor ;) ), men i fylket jeg jobber i har vi varslet elevene om at dette blir en vanskeligere løsning fra neste år.

Skrevet

Vær obs på at påbygging kuttes kraftig i flere fylker de nærmeste årene, noe som vil medføre at man må ha gode karakterer fra yrkesfag for å komme inn - og kanskje også måtte flytte på seg. Aner ikke hvordan dette er der du bor (vet jo ikke hvor du bor ;) ), men i fylket jeg jobber i har vi varslet elevene om at dette blir en vanskeligere løsning fra neste år.

Skrevet

TS: Tusen takk fra svar fra dere begge. Det med at det kuttes kraftig på påbyggingsfag var litt skremmende. Det har vi ikke fått noe informasjon om. Vi bor i Buskerud fylke, nærheten av Drammen, vet du om det gjelder her?

Skrevet

Vet ikke hvilken skole hun skal gå på, men jeg gikk på Åssiden. Der tok jeg også påbygg. Vi ble hele tiden advart om at vi måtte ha gode karakterer for å komme inn (også fordi vi tok treårig utdanning først, og påbygg som et fjerde år) fordi de hadde så mange søkere. Jeg har ikke hørt noe om at det skal kuttes noe på den skolen iallefall. Kjenner en som går påbygg der nå.

Skrevet

Vet ikke hvilken skole hun skal gå på, men jeg gikk på Åssiden. Der tok jeg også påbygg. Vi ble hele tiden advart om at vi måtte ha gode karakterer for å komme inn (også fordi vi tok treårig utdanning først, og påbygg som et fjerde år) fordi de hadde så mange søkere. Jeg har ikke hørt noe om at det skal kuttes noe på den skolen iallefall. Kjenner en som går påbygg der nå.

Åssiden er blant ett av valgene hennes. Hun har tenkt å gå to år på helse og oppvekstfag (som før het helse og sosial). Er det forskjell på kravet for å komme inn på påbygg etter 2 og 3 år med utdanning først? Vet du ca snitt for å komme inn på påbygg?

Blir litt bekymret for om jeg heller burde anbefale datteren min å gå tre år på Studiespesialiserende, hvis påbygg kan forsvinne, være veldig vanskelig å komme inn på, eller være fryktelig hardt. (Veldig trist om hun stryker)

Har forstått det slik at om hun stryker, mister hun muligheten til å komme videre med førstegangsvitnemål... (for det gjelder vist kun akkurat det året du har gått ut med studiespes/påbygging?)

Skrevet

Jeg ville ikke anbefalt noen å gå helsefag hvis de allerede i 10.klasse ønsker å ta studiekompetanse.

Jeg synes du skal råde henne til å gå vanlig allmenn / studiespesialiserende.

Yrkedsfaglinjene er gjerne lagt opp slik at de to årene tilsvarer ett år for vanlig allmenn.

Påbyggingen skal derfor kompensere for de to resterende årene

Hun vil nok ha mer nytte av de valgfagene hun kan velge på allmenn enn programfagene hun må ha på yrkedsfag - ved senere utdanning.

Det er lettere å fortsette på tredje året i samme klasse - med samme lærere - hvor alle har vært igjennom det samme - hvor lærerne vet hva dere har vært igjennom

kontra det å måtte starte helt ny i en ny klasse / kanskje på en ny skole / med ny lærer hvor av alle elevene har en ulik bakgrunn og lærerne ikke helt vet hva du allerede har vært igjennom.

Skrevet

Åssiden er blant ett av valgene hennes. Hun har tenkt å gå to år på helse og oppvekstfag (som før het helse og sosial). Er det forskjell på kravet for å komme inn på påbygg etter 2 og 3 år med utdanning først? Vet du ca snitt for å komme inn på påbygg?

Blir litt bekymret for om jeg heller burde anbefale datteren min å gå tre år på Studiespesialiserende, hvis påbygg kan forsvinne, være veldig vanskelig å komme inn på, eller være fryktelig hardt. (Veldig trist om hun stryker)

Har forstått det slik at om hun stryker, mister hun muligheten til å komme videre med førstegangsvitnemål... (for det gjelder vist kun akkurat det året du har gått ut med studiespes/påbygging?)

Er ikke helt sikker altså, men jeg og min venninne fikk vite at vi måtte ha et høyere snitt for å komme inn, fordi vi tok det som et fjerde år. De som tar det som et tredje år ville bli prioritert foran oss. Men nå er det jo ganske få som tar påbygg som fjerde år da. Av miljøkoordinatoren fikk vi vite at snittet lå på rundt 4,5 men det varierer jo også :)

Er litt enig med personen over her at det kan være lurt å ta vanlig allmenn eller studiespesialiserende, med mindre hun har en klar retning på hva hun vil bli da! :) Jeg mener, man får jo et fint grunnlag på helse og oppvekstfag når det gjelder sykdomslære og kommunikasjon/samhandling. Nå vet jeg ikke hvordan det er nå, men tidligere var det iallefall sånn at i de fleste retningene innen helse og sosialfag krevde et par år ute i praksis for at man skulle få fagbrev. Ser egentlig ikke helt vitsen med å gå helse og oppvekst, om man ikke skal ta fagbrev, men gå allmenn påbygg istedet om du skjønner hva jeg mener :)

Det er neimen ikke enkelt å velge, men når jeg ser tilbake vet jeg at jeg ikke hadde taklet tre år vgs med realfag. Selv om jeg ikke - uheldigvis - kan bruke den utdannelsen jeg tok på vgs nå, angrer jeg ikke på at jeg gikk den veien :)

Skrevet

Jeg er vel enig med dere to siste, men jenta mi syntes det er tungt å ta fatt på 3 år med studiespes. nå, og hun vil ha studiekompetanse. Derfor har hun vurdert denne veien. Jeg tenker at de to første årene er ganske lette (på helse og oppvekst), men at det 3.dje påbyggingsåret vil bli veldig hardt. Vanskelig å velge for henne, og vanskelig for meg som mor å prøve å veilede. (Jeg vil jo ikke påvirke så sterkt at hun velger feil pga mine holdninger heller. Det er jo livet hennes det gjelder.)

Skrevet

Jeg var TS i svaret over her....

Skrevet

Skjønner datteren din veldig godt! Da jeg var ferdig på ungdomsskolen var jeg så lei at jeg ikke hadde orket de tre årene med stud.spes. Vi var vel 30 stk. i klassen på påbygg og de aller aller fleste stod :)Det var vel bare et par - tre - kanskje fire som jeg vet om, som strøk i et fag eller flere, men disse var ikke så innstilt på å klare det heller. Om hun har greie karakterer fra ungdomsskolen er det sannsynlig at det skal gå bra :) Jeg hadde helt greie karakterer da jeg begynte, men de steg etter hvert på vgs.

Skrevet

Jeg er vel enig med dere to siste, men jenta mi syntes det er tungt å ta fatt på 3 år med studiespes. nå, og hun vil ha studiekompetanse. Derfor har hun vurdert denne veien. Jeg tenker at de to første årene er ganske lette (på helse og oppvekst), men at det 3.dje påbyggingsåret vil bli veldig hardt. Vanskelig å velge for henne, og vanskelig for meg som mor å prøve å veilede. (Jeg vil jo ikke påvirke så sterkt at hun velger feil pga mine holdninger heller. Det er jo livet hennes det gjelder.)

Jenter i den alderen blir ofte veldig påvirket av hva andre synes / tror / mener / gjør.

Kjenner du f.eks noen hun ser litt opp til som går / har gått vanlig allmenn?

Har hun noen venninner som selv vil søke allmenn?

(Eller en eller annen fin blogger hun liker?)

Hva med valgfag - er det noe der hun kan finne som gir litt driv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...