AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har ei veninne som alltid har hatt god økonomi, og hun liker å skøyte litt om det. Hun har jobbet slik som meg da hun var yngre, og ikke hatt større intekt sånn sett, men hun har hatt mamma og pappa i lommen hele tiden, de har sydd puter under armene hennes gjennom hele oppveksten. Hun har aldri slitt med studielån eller å ha rå til noe, eller å finne ett sted å bo, mamma og pappan hennes betalte leie på en flott leilighet gjennom hele studietiden til henne, og om hun manglet noe så ringte hun bare til foreldrene, hun har fått masse pengegaver osv, og hun har alltid reist mye rundt fordi hun kan. Jeg føler meg som en dårlig person når jeg synes det er litt stygt av henne å vise det sånn rundt seg og til meg, jeg har ikke god råd for jeg må betale for alt selv, ingen betaler leie for leilighet til meg under studietid, jeg betaler alt selv. Hun ringer til meg å skrøyter med at hun har bestilt turer til usa og til egypt, hun reiser 2 ganger i året minst til ett eller annet land. Og hun skrøyter over fine ting hun får av mamma og pappa. så om jeg engang ringer til henne og forteller at jeg har det sjipt fordi jeg ikke kan reise hjem til jula pga flybiletter er så dyre, så kommer hun med en liten "javell, det er jo drit da" så babler hun videre om alt det fine hun skal gjøre i jula.. Nå har hun fått seg en utdannelse da, en ganske grei utdannelse, hun skrøyter over lønna hun får, og jeg skulle ønske jeg kunne være glad på hennes vegne, men jeg klarer det ikke, og jeg føler meg såå utrolig dum som ikke klarer det! Hun har seilt igjennom studietiden på ett teppe av gull, slik som hun har gjort hele livet sitt, hun har fått alt hun har pekt på, så er hun så sjapp til å klage på andre venner om de ikke har råd til alt det hun får, eller om de ikke har råd til å være med henne på kino, så blir det fort drittslenging. Er jeg en sjalu liten dritt som ikke klarer å være glad på hennes vegne når jeg selv sitter med gjørma over støvlene og ikke har det like lett som henne? Jeg føler jeg stresser sånn fordi jeg også vil ha råd til å gjøre ting, jeg vurderer å skifte utdannelsen min til noe som gir mer betalt, for jeg føler nesten jeg blir litt sett ned på av henne for hva enn jeg gjør. Jeg vil ikke alltid ha det slik at hun skal misunne meg med ting hun kan gjøre som jeg ikke kan. jeg føler livet mitt er så miserabelt da... Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Den her venninnen din er en stakkar som ikke er i stand til å klare seg selv. 5
Trivia Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Hvis mennesker tilfører deg mer negativ energi enn positiv burde man gjøre opp status og vurdere om vennskapet er verdt å ha. 10
frøkna Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har ingen venner som har det slik, men er student og ser jo at det ikke er akkurat alle studenter som trenger jobb ved siden av for å klare seg. Det er litt irriterende at noen glir lettere gjennom livet enn oss selv, men sånn er det bare! Lær deg å leve med det eller finn ei annen venninne. Du kan jo også ta det opp med henne, eller hinte til henne at du ikke har like mye, og derfor ikke like kult å høre om dyre reiser eller dyre klær hun har. Det er egentlig litt rart, for jeg har venner som har mye mer enn meg, men som da jobber masse. Og da føler jeg jo de fortjener det og blir glad på deres vegne, men når jeg kommer over folk som bare får veien måkt for seg, da takler jeg det ikke.
Gjest O___o Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 hvis man ignorerer helt at du presiserer at hun skryter så ville jeg tolket det som at hun gledet seg over disse tingene. folk legger ut bilder på nett av at de spiser sushi / selv om det de betaler jævla mye for litt rå fisk og en dæsj ris. folk legger ut bilder på nett av at de drikker smoothie / selv om mange synes det er nonsense å bruke 60 spenn på 4 dl. med yoghurt/banan/bær folk legger ut bilder på nett av at de drikker kaffe fra kaffé / selv om den koster like mye som to poser med vanlig kaffe folk legger ut bilder på nett av at de har vært på ferie / selv om andre folk er på arbeid eller ikke hadde fri den tiden de hadde fri. jeg liker å tro at de gjør dette fordi de har det bra - ikke for at de vil at andre skal føle seg dårlig. 22
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 TS her Ja jeg synes de som jobber mye og hardt fortjener hver ei krone, men slik som hun her har fått veiene måkt for seg hele tiden, og hun får hjelp i alt hun trenger, og jeg orker bare ikke høre på det. Hun er ei god veninne, vi kan snakke om alt og ingenting, og vi koser oss i hverandres selskap, men hun har blitt så snobbete den siste tiden, jeg liker bedre om vi kan dele erfaringer og snakke om problemer sammen, slik at man ikke føler seg helt alene og verdiløs, men hun har aldri hatt noe problemer, hun har aldri hatt det slik veldig mange andre har hatt det. Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32
Gjest Bud Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Skryter, kjapp, kjip, kiosk, kjole og kjøttkaker!!! Du er ikke kjip, du er bare en vanlig stilt person med en venninne som klassifiserer til overforbruk.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Har du ingen andre venninner som er i samme (normale) situasjon som deg? Jeg har ei venninne i vennekretsen som har en familie som har et par hundre millioner mer enn våre familier, men det er jo hun som er avvikeren, ikke oss. Hun skryter ikke slik som din da, men vi er ikke spesielt sjalu fordi jeg har en haug med andre venninner som klarer seg selv og som ikke får noe særlig hjelp hjemmefra. Det hadde vært noe annet hvis jeg var den eneste i en vennegjeng uten penger. Jeg hadde bare bedt henne holde munn litt oftere og snakket mer med venninner i samme økonomiske situasjon som meg. Anonym poster: 0ccaec727530c619bf392cfcc3876f41
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tror ikke hun gjør det for at andre skal føle seg dårlig, men hun tenker ikke særlig over det. Hun må gjerne legge ut bilder på facebook om hun vil det, men hun vet hvordan jeg selv har det, at jeg ikke har så mye som hun, men alikevell så klarer hun ikke å dy seg, hun MÅ fortelle om alt det fantastiske som skjer henne i livet og alle pengene hun har... Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Jo jeg har andre venner i ulike situasjoner, men jeg prater ikke så mye med dem, og det hjelper jo litt for meg også å tenke at jeg ikke er alene, det er slemt å si det, men det er godt at andre er i samme situasjon som du som du kan snakke med. Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #11 Skrevet 16. januar 2013 Kjenner meg så godt igjen, har selv en bekjent som er sånn som det der, født med en sølvskje i munnen, men når mamma og pappa ikke er der så kan han jo ingenting. Foreldrene gjør slike mennesker bare en bjørnetjeneste ved og måke veien for dem. De får ikke perspektiv på hva penger faktisk er. Anonym poster: 309775b761458e77ad86e155d662c0fa
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #12 Skrevet 16. januar 2013 Jeg kjenner noen som har endel mer penger enn jeg har og noen ganger kan det stikke litt, men jeg gleder meg på deres vegne som gjør det bra nok i forhold til meg. Det som plager meg mest i så måte er ikke at de har mer penger enn meg og kan kjøpe mer ting, men at jeg må ut med dobbelt så mye penger bare for å kjøpe en plass å bo. En av dem er litt vel påpasselig å si hvor mye penger som kommer innpå kontoen, og da selv om personen vet at jeg ikke har det spesielt bra økonomisk, dette tror jeg ikke er for å "hevde seg" over meg, men jeg er litt overrasket over at vedkommende ikke klarer å tenke såpass langt når man vet at jeg er i den situasjonen som jeg er i at jeg ikke akkurat føler meg så mye bedre. Boligmarkedet tar knekken på meg om det fortsetter slik. Anonym poster: 8b11074e604894c37e6659a6b4506601
Adhara Skrevet 16. januar 2013 #13 Skrevet 16. januar 2013 Hvorfor i alle dager har du en sånn person som vennine? Tilfører hun livet ditt noe positivt i det hele tatt?? Virker ikke sånn. Man kan heldigvis skaffe seg bedre, nye venniner. Gå for den du 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #14 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tror ikke hun gjør det for at andre skal føle seg dårlig, men hun tenker ikke særlig over det. Hun må gjerne legge ut bilder på facebook om hun vil det, men hun vet hvordan jeg selv har det, at jeg ikke har så mye som hun, men alikevell så klarer hun ikke å dy seg, hun MÅ fortelle om alt det fantastiske som skjer henne i livet og alle pengene hun har... Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32 Altså, hun skal helst ikke få lov til å snakke om det fantastiske som skjer i hennes liv, fordi det gjør at du blir sjalu? Da regner jeg med at du tar hensyn andre veien og aldri snakker om hvor dårlig råd du har, for det kan jo hun aldri i livet relatere seg til. Hvis man ikke kan unne andre, eller være sammen med andre, som har det annerledes og til og med lettere enn seg selv, ja da synes jeg faktisk at man bør være så ærlig at man sier det og lar personen finne seg venner som faktisk liker, setter pris på og gleder seg over de gledene personen har i livet sitt. Anonym poster: 2c0e59079316b0215daf6f7adabbce63 11
Gjest O___o Skrevet 16. januar 2013 #15 Skrevet 16. januar 2013 De får ikke perspektiv på hva penger faktisk er. Anonym poster: 309775b761458e77ad86e155d662c0fa Det er en logikk jeg aldri har skjønt. Så hvis du nå har 40.000,- på brukskontoen - og neste måned har 50.000,- på brukskontoen - Har du da mistet 10.000"perspektiv-på-hva-penger-er"-poeng? Hvis du er født med 30. millioner på sparekonto - er du da medfødt mangel-på-økonomisk-sans? 11
Sweet77 Skrevet 16. januar 2013 #16 Skrevet 16. januar 2013 Jeg bare tenker litt her... Om man har mye penger. Mens vennene ikke har. Skal man da, for å beholde vennene, behøve å: - Kjøpe billigere klær - fordi det ellers synes at man har god råd? - Foreta færre reiser - i tilfelle vennene finner ut hvor og hvor mye du drar? - Slutte å ta seg råd til å gå på cafè? - Legge om matvanene? - Ta seg en dårligere betalt jobb ? - Si "nei" til bidraget til leilighet som kom fra foreldrene? Hva slags venner er det, som sier "du må følge samme livsstil som oss om du skal være venner med oss"? Kanskje ikke så rart da, at rike menger seg med rike - må være forferdelig slitsomt, og ensomt, å legge bånd på seg til enhver tid, ikke kunne dele opplevelser fra ferien, ikke kunne uttrykke seg gjennom den klesstil man er vant med, ikke kunne handle det du har lyst til å spise (når du jo har råd), måtte lyve på hvor pengene til leiligheten kom fra, etc etc. "Gloring" er ikke nødvendigvis gloring, som O___o påpeker. Det kan være man enkelt og greit bare lever - ooog at man burde finne seg venner som tåler det. 14
TheHairyToothfairy Skrevet 16. januar 2013 #17 Skrevet 16. januar 2013 alle har venner med mer penger enn en selv. noen har plutselig fått mye penger, og får et litt anstrengt forhold til dette. det kan ofte være vanskelig å få aksept når man har mer penger enn omgangskretsen, eventuelt føle at det er slik. ergo blir vedkommende usikker, og så har du det gående. når en av mine venner har fått mye penger så forventer jeg at de skjemmer seg selv litt bort. de pengene er til for å brukes mens de lever og er unge, de er til for å skape gode minner og et godt liv. og gjerne mer penger. jeg unner dem hver centimeter av den nye bilen, hvert minutt av feriereisen og hvert eneste kvadrat av huset sitt. 2
Gjest LineaAlba Skrevet 16. januar 2013 #18 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tror ikke hun gjør det for at andre skal føle seg dårlig, men hun tenker ikke særlig over det. Hun må gjerne legge ut bilder på facebook om hun vil det, men hun vet hvordan jeg selv har det, at jeg ikke har så mye som hun, men alikevell så klarer hun ikke å dy seg, hun MÅ fortelle om alt det fantastiske som skjer henne i livet og alle pengene hun har... Anonym poster: 71ca6b3c71ab6fc1cbb7512e83b26c32 Men selvfølgelig forteller man venner om ting man gleder seg over. Det gjelder ikke bare penger og reiser og økonomisk frihet, men ting som gjør deg glad og lykkelig generelt. Jeg hadde ikke gått med på å "gjøre meg liten" fordi venninnene mine ikke greide å glede seg på mine vegne. Har hatt noen venninner som ikke tåler at det skjer noe godt i livet mitt fordi de savner disse tingene selv, og det er bare slitsomt. Det kan godt hende at hun er misunnelig på deg også. Jenter blir jo misunnelige for så mange ting. Utseende, hell i kjærlighet, etc. Tror du bare burde bite det i deg og fokusere på noe annet, ellers blir det vanskelig for dere å være venner. Og i HI skriver du at du vurderer å bytte utdannelse pga. dette, fordi du føler at hun ser ned på deg. Er dette kanskje noe som sitter i hodet ditt? Hvis hun var så overfladisk at hun så ned på deg fordi dere er ulikt stilt økonomisk, tror du dere hadde vært venner da? Nei, det tror ikke jeg, hvertfall. Kanskje det ikke hadde vært så dumt å velge en yrkesvei der du vil tjene mer penger. Folk kan si hva de vil, men penger er den sterkeste motivasjonen i arbeidslivet, og den faktoren som betyr mest for trivsel i jobben. Og så slipper du å være så misunnelig. 6
Kelsier Skrevet 16. januar 2013 #19 Skrevet 16. januar 2013 TS, hvordan mener du at venninnen din burde oppføre seg rundt deg, konkret? 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #20 Skrevet 16. januar 2013 Uff, jeg hadde sånne sjalu venninner jeg også, etter at jeg fikk drømmejobben og god råd. De klarer ikke å unne meg den suksessen etter mange års slit. Hadde jeg vært den rike venninnen så hadde jeg droppet deg og spart meg for den dårlige samvittigheten. Kan ikke du finne deg noen venninner med dårlig råd, så du slipper å være sjalu hele tiden? Det kan da ikke være sunt;) Anonym poster: 6f87d7e746484254a8becd91e926b42a 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå