Gå til innhold

Sibirkatt og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har katteallergi, men har fryktelig lyst på katt. Lurer på om det er noen allergikere her med sibirkatt? Eller noen som kan fortelle litt om rasen? Noe litt mer "personlig" enn faktaopplysningene som fins på nettet :)

Jeg planlegger å besøke noen med sibirkatt for å teste om jeg tåler dem, men jeg er utålmodig :fnise

Anonym poster: 493e7497323a94878aa9c3480c1389a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lille jeg vet om sibirkatter er at de er en av de største huskattrasene, omtrent på størrelse med Maine Coon og kan også i enkelte tilfeller bli større. De flasser ikke like mye som "vanlige" huskatter, og det er derfor de blir regnet som allergivennlige. Har du tenkt å skaffe deg sibirkatt på grunnlag av at den er allergivennlig, bør du forsikre deg om at oppdretteren er seriøs og ikke driver jukseoppdrett med blanding av raser.

Har hørt at de noen ganger kan få noe problemer med ledd og hjerte pga størrelsen, men det kan være tilfeldig informasjon jeg har plukket opp på feil sted.

Jeg har dessverre ingen personlig erfaring med dem, da jeg ikke har hatt gleden av å møte en noen gang.

Skrevet

Hvis du skal ha sibirkatt, så bør du gå til oppdrettere som er godkjent av Sibirkattens venner. Jeg vil også gjøre oppmerksom på at du kan være allergisk mot denne rasen, så det er veldig lurt å gjøre som du har planlagt, altså tilbringe tid sammen med en katt av rasen du tenker deg i forkant. I tillegg får du en gyllen mulighet til å forelske deg ytterligere i de fantastiske kattene :laugh: Jeg har selv hatt Norsk Skogskatt i mange år, og etter min erfaring er de to rasene relativt like, bortsett fra at sibirkatten er større og skal ha litt andre utseendekvaliteter enn skogskatten (særlig hodet og pelsen - du ser lett forskjell på de to rasene selv om de har sine likheter), samt at sibirkatten går for å være allergivennlig. Dette er robuste, tøffe katter, som passer svært godt til familier, og som helst bør ha en del uteplass å boltre seg på - dette er ikke innekatter (men det regner jeg med at du allerede vet). De er som oftest veldig godlynnet, rolige og avbalanserte, og liker (som de fleste andre katter) kos og oppmerksomhet.

:catmilk:

Vær imidlertid klar over at med katteraser med såpass mye pels kreves daglig stell for at de ikke skal få floker. Flokene kan filtre seg, henge seg fast i buskas osv., og det er vondt for katten. Men de fleste langhårskatter liker godt å bli børstet, for da får de av løse hår, skitt, og de blir 'klødd' av børsten - husker min kjære rullet seg i fornøyelse på gulvet, strakk seg til alle kanter og purret høyt, det var jo sååååå godt å bli børstet! :laugh::rodmer:

På nettsidene til Sibirkattens venner har de liste over oppdrettere som er tilknyttet klubben - det er hvertfall et godt sted å begynne. Dersom noen av oppdretterne holder til såpass nær deg at du kan ta turen, så er jo det en mulighet også (send dem en mail f.eks.) - seriøse oppdrettere krever alltid besøk av potensiell kjøper på forhånd, da de ikke selger kattene sine til hvem som helst (som jo er et tegn på at de virkelig bryr seg om dyrene sine), og de er også veldig innstilt på å hjelpe deg, svare på spørsmål osv. (:

Åååå, jeg har også lyst på! :laugh:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to sibirkatter, og de er nydelige.

Jeg er veldig allergisk mot katter, og var veldig skeptisk før vi dro på besøk til besøkshjem.

Men regerte ikke i det hele tatt! Men jeg reagerer litt på ene hannkatten vi har nå. Men hokatten kjenner jeg ingenting på.

Generelt for dyra er at de er veldig familiekjære og veldig selvstendige. Glade i kos men klarer seg fint alene også. Det er litt vilt igjen i dem, så de må ha litt plass å være på, gjerne mulighet til å være ute.

Pelsen til hannkatter kan ofte være litt striere enn hokattene, men disse kattene krever uansett pelsstell. De har MYE pels!

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg forguder disse kattene!

Skrevet

Jeg har hatt sibirkatten vår på utlån til allergikere mange ganger, og har mange allergikere i familien.

Han er definitivt ikke allergivennlig. :glare:

Ikke mer enn en hvilken som helst annen semilanghåret katt med samme proteinsammensetning. Noen har til og med reagert mye mer på han enn andre katter.

Det er proteinene hos sibirkatten man påstår sånn jevnt over innen rasen er annerledes enn hos mange andre raser. Det allergikere vanligvis reagerer mot er fel d1, men det kan like gjerne være fel d2, feld3 eller alle sammen. Så det er litt komplisert, og et sjansespill om man får en katt man tåler tålelig greit.

Har ikke lest gjennom denne artikkelen, men rekner med det som står der er et greit sammendrag;

http://felineproteine.webs.com/feld1.htm

Jeg reagerer mest på en viss type korthårete katter virker det som. Tror det kommer av at jeg er oppvokst med siameser og utviklet allergi mot den.

Ellers er hannkatter mer allergifremkallende enn hunnkatter. Og fertile mer enn kastrater.

Katter generelt er et dårlig trekk å få i hus for en katteallergiker. Mye mer enn en hund er for en hundeallergiker. "Støv" partiklene de sprer rundt seg er mye mindre, og er luftbårne mye lenger fordi de er så små. Du kan ikke begrense tilgangen til katten til deler av huset, de er over alt høyt og lavt. Og allergener fra katt er rett og slett veldig aggressive.

Jeg har vurdert å omplassere vår det siste året. utsatt og utsatt det. Men jeg må bare innse at jeg ikke kommer til å bli gammel med katt i huset, jeg tåler han mindre og mindre. Vi har hatt han i 6 år. :(

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg vurderer også å få meg sibirkatt i fremtiden, mest fordi det er en "sunn" katterase uten avlsproblematikk.

Men som andre sier, TS burde oppsøke noen med sibirkatt og spørre om å klappe dem/være i samme rom som dem en stund, for å se hvor mye hun evt reagerer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderer også å få meg sibirkatt i fremtiden, mest fordi det er en "sunn" katterase uten avlsproblematikk.

Men som andre sier, TS burde oppsøke noen med sibirkatt og spørre om å klappe dem/være i samme rom som dem en stund, for å se hvor mye hun evt reagerer.

Enig i at det ikke er verre enn at man besøker oppdretter et par ganger. Men da må man sitte der noen timer for å få en god pekepinn. Det er hvertfall mye lurere å oppsøke et sibirkatthjem enn å ha katt på hjemlån. Låner man katt kan man fort bli lurt, for konsentrasjonen av allergener blir så mye mindre.

Men jeg anbefaler virkelig rasen Kevlar, allergi eller ikke! (Helst ikke må jeg si). Som rasekatter flest kan de være mer utsatt for uvi mens de er unge, særlig hannkattene, men ellers en utrolig robust rase. Og suverent temperament på dem, akkurat passe krevende. Vanvittig gode jegere er de også, og bør få være ute hver dag. Heldigvis er det fler og fler som holder dem som utekatter nå.

Jeg har katt fra Siberikos. Et veldig anerkjent oppdrett som importerer nytt blod fra Russland stadig vekk. Sibirkatter i verdensklasse, med kanontemperament.

Skrevet (endret)

Jeg ville anbefalt å møte et individ, eller flere, og se om du tåler katten framfor en rase (ja, jeg vet om flere som har valgt en allergivennlig rase som reagerer på dem).

Jeg har en vanlig huskatt - og det er ingen som har reagert på han. Jeg bor med en som er allergisk, og kjæresten hennes er hyperallergisk mot katter og de har ingen problemer med han. :jepp:

Endret av ninuska_
Gjest Elissima
Skrevet

Så koselig at du har tenkt å skaffe deg sibirkatt :) Jeg har en grå sibirkatt på 3 år (jente). Hun er så utrolig sosial og kosete, nesten som en hund. Følger etter meg overalt og sover sammen med meg hver natt. Jeg er selv veldig allergisk mot katter, men denne rasen tåler jeg. Kan anbefale besøkshjem, pass på at du har nesa godt nedi pelsen. Nyser du da så burde du droppe det.

Min er ikke glad i å være ute bortsett fra om sommeren. Men elsker å sitte i vinduet og titte ut. Nesten som en vaktbikkje.

Disse kattene er veldig sosiale, og snakker mye. De trenger å bli lekt med og aktivisert som andre katter.

Viktig at oppdretteren er seriøs, min er kjøpt fra en oppdretter i Sverige. Når det gjelder sykdommer så har min aldri vært syk. Men kan lønne seg å ha dyreforsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...