Gå til innhold

Imovane og bivirkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen uker tatt imovane litt av og på, men jeg får utrolig bivirkninger av dem. Brystsmerter og vanvittig tretthet resten av dagen. Jeg ser også litt blek og dårlig ut, jeg tror ikke jeg tåler disse medisinene særlig godt, men trenger hjelp til å sove.

Noen som har hatt lignende erfaringer og har prøvd noe annet med bedre hell?

Anonym poster: 023b6ffd9047c82f9a5061dbad8a5bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Circadin fungerer minst like bra, og er ikke avhengighetsskapende! :)

Anonym poster: 908cdd52458ab861134aeffdcc98c0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innsovningsmedisin eller sovemedisin? Mindre bivirkninger enn imovane altså? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Circadin er ikke det samme i det hele tatt, de fungerer bare om man har for lite melatonin.

Jeg har null effekt av circadin.

Anonym poster: bff2d7d912d9e5a6788aa2644c27a22e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke for lite melatonin i kroppen, det har ingenting med hvorfor jeg ikke sover å gjøre :)

Vurderer om jeg skal prøve vallergan. Har hørt at de gir døsighet første uken, men så blir det bra. Erfaringer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt både imovane og circadin. De kan ikke sammenlignes egentlig. Imovane er jo innsovningstabletter, men circadin er en mild dose med melatonin, som vi uansett har i kroppen. Det er veldig forskjellig om circadin virker eller ikke på folk. For meg virket det fint i noen uker, mens jeg bare kunne øke dosen etterhvert som jeg ble immun. ....og etter det har jeg ingen virkning.

Kan du ikke spørre legen om h*n kan skrive ut så du kan prøve noe annet? Det er jo så mye forskjellig å velge i!!

Vallergan er vel egentlig allergi medisin, som mange blir døsige av og dermed sovner. Hvis du klarer deg bare med det hadde jo det vært helt supert for kroppen og med fare for å bli avhengig av andre medisiner..

Ta en snakk med legen å hør hva h*n anbefaler!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg en vallergan, er jeg i koma i 12 timer. Kraftige saker! Foretrekker Zopiclone. Stilnoct sovner jeg IKKE av.

Anonym poster: 662059d8147c03f2002d1649a5d7a3dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg en vallergan, er jeg i koma i 12 timer. Kraftige saker! Foretrekker Zopiclone. Stilnoct sovner jeg IKKE av.

Zoplikone er det samme som imovane.

Anonym poster: bff2d7d912d9e5a6788aa2644c27a22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både imovane og circadin. De kan ikke sammenlignes egentlig. Imovane er jo innsovningstabletter, men circadin er en mild dose med melatonin, som vi uansett har i kroppen. Det er veldig forskjellig om circadin virker eller ikke på folk. For meg virket det fint i noen uker, mens jeg bare kunne øke dosen etterhvert som jeg ble immun. ....og etter det har jeg ingen virkning.

Kan du ikke spørre legen om h*n kan skrive ut så du kan prøve noe annet? Det er jo så mye forskjellig å velge i!!

Vallergan er vel egentlig allergi medisin, som mange blir døsige av og dermed sovner. Hvis du klarer deg bare med det hadde jo det vært helt supert for kroppen og med fare for å bli avhengig av andre medisiner..

Ta en snakk med legen å hør hva h*n anbefaler!

Lykke til :)

Vallergan er det som er anbefalt siden det ikke er vanedannendede, og at det fungerer mer som en sovemedisin (selv om det ikke er det) enn f.eks imovane som er innsovningstablett. Jeg våkner gjerne om naten, og har løst det med at jeg tar en halv imovane før jeg legger meg, og en når jeg våkner. Det beste er jo såklart å få sove hele natten gjennom :)

Skal selvsagt snakke med lege, vil bare høre andres erfaringer :)

Zopiclon er det samme som Imovane, jeg må finne noe annet. Stilnoct sovner ikke jeg heller av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har tatt både Imovane, Stilnoct og Vallergan. Først fikk jeg resept på Imovane for å få sove, da legen trodde det var innsovingen som var problemet. Det fungerte kjempebra første natten, og jeg sov veldig godt. Neste gang jeg skulle ta den, fikk jeg ikke sove i det hele tatt. Ble trøtt, men fikk ikke sove. Så fikk jeg resept på Stilnoct, som jeg skulle ta for å få sovne, og Vallergan som jeg skulle ta for å få sove natten igjennom. Ettersom Stilnoct er avhengighetsskapende, tar jeg nå kun Vallergan, da det i peroider fungerer veldig bra. Dessverre venner kroppen min seg til den, så jeg må ta pauser.

Ja, det var min erfaring. Siden du spurte :)

Siden Circadin også er nevnt, kan jeg jo også nevne at min samboer får denne på resept da han har for lavt nivå av dette hormonet. Det fungerer ikke på ham i det hele tatt.

Anonym poster: c1235b0fefcaff503b436d5082780cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest idakaroline

Jeg gikk på Imovane en uke eller noe. Helt forferdelig! Jeg var trøtt HELE døgnet, sov og sov og sov. I tillegg var jeg plaget av heftige drømmer. Ikke mareritt, men helt vanlige drømmer med et ekstremt tempo.

Stilnoct derimot fungerte bra! Slutta med Stilnoct i oktober 12, og det var et helvete. Da hadde jeg tatt sovetabletter hver eneste kveld i 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Imovane en uke eller noe. Helt forferdelig! Jeg var trøtt HELE døgnet, sov og sov og sov. I tillegg var jeg plaget av heftige drømmer. Ikke mareritt, men helt vanlige drømmer med et ekstremt tempo.

Stilnoct derimot fungerte bra! Slutta med Stilnoct i oktober 12, og det var et helvete. Da hadde jeg tatt sovetabletter hver eneste kveld i 10 mnd.

Jeg sover ikke mer med imovane, men jeg blir som sagt utrolig dårlig av de. Trøtt hele døgnet, smerter i bryst, tungpustet, hodepine, fordøyelse fra h****v**. Jeg tror jeg prøver meg på Vallergan neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her, tar jeg EN Vallergan er jeg ikke et menneske det neste døgnet! Sover i ca 10-12 timer fordi det blir fysisk umulig å ikke sovne da, og resten av døgnet er jeg veldig trøtt men klarer å holde meg våken. Jeg har prøvd å stå opp før det har gått 10 timer men da sovner jeg i stua, kjøkkenet eller hvor jeg er, og det er skummelt. Så for meg er det faktisk bedre å ikke få sove! (Selv om det ikke er sunt i lengden) Men noen reagerer ikke slik på Vallergan, noen kan ta 2-3 styk og sover bra, da er det en super medisin :) Vallergan er egentlig en allergimedisin som gir bivirkningen at man kan bli trøtt. Ei jeg kjenner fikk Vallergan i pulverform som gjorde at hun kunne ta mindre enn en pille så hun slapp å "havne i koma" men det var litt vanskelig å måle rette dosen syntes hun.

Circadin gjorde at jeg ikke sovnet fortere, jeg våknet mye oftere og ble liggende lengre våken mellom hver søvperiode, og jeg hadde mange mareritt. I tillegg fikk jeg elveblest i ansiktet når jeg gikk på den, har ikke hatt elveblest hverken før eller siden. Det sies at Circadin fungerer bedre etter noen dager men det ble ikke bedre for meg, og ansiktet så ikke ut!!! Men for noen fungerer Circadin supert!

Imovane gjorde i begynnelsen at jeg sovnet fortere og sov dypere men selv om jeg tok maks en pille i uka så sluttet de å fungere etter noen mnd. Jeg måtte da ha en høyere dose og det ønsket jeg ikke, Imovane er skummel sånn sett, lett å bli avhengig. Så nå har jeg ikke tatt en Imovane siden november, tar en pause så jeg kan ha den som en krisemedisin, men ikke ta den ca en gang i uka igjen. Jeg trur at Imovane gir meg litt hodepine, men da hjelper det å drikke mye vann, for meg iallefall. Også fikk jeg litt metallsmak i munnen av den.

Tolvon fungerer supert for mange, ingen effekt på meg og ingen bivirkninger.

Truxal fungerer også supert for noen men ingen effekt på meg, og ga meg heftige blodtrykksfall og rykninger i kroppen. Egentlig blir det feil å si at den ga meg ingen effekt fordi jeg ble stuptrøtt av den, men sovnet ikke fortere eller sov ikke bedre. Det var en ekkel følelse. Den satt ikke like lenge i som Vallergan.

Ellers fungerer Valerina Forte og Valerina Natt litt på meg, den fåes kjøpt reseptfritt på apoteket. Ingen bivirkninger men den smaker og lukter pyton så husk å svelg de fort :) Også syns jeg at de fungerer best hvis jeg tar de mange kvelder på rad men i lengden er det dyrt da en pille ikke er nok.

Vi mennesker er forskjellige og får forskjellige bivirkninger, vi reagerer ikke alle helt likt. Så man må bare prøve seg frem! :)

Anonym poster: f77231a641a63a7f7694c84229daa96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, tar jeg EN Vallergan er jeg ikke et menneske det neste døgnet! Sover i ca 10-12 timer fordi det blir fysisk umulig å ikke sovne da, og resten av døgnet er jeg veldig trøtt men klarer å holde meg våken. Jeg har prøvd å stå opp før det har gått 10 timer men da sovner jeg i stua, kjøkkenet eller hvor jeg er, og det er skummelt. Så for meg er det faktisk bedre å ikke få sove! (Selv om det ikke er sunt i lengden) Men noen reagerer ikke slik på Vallergan, noen kan ta 2-3 styk og sover bra, da er det en super medisin :) Vallergan er egentlig en allergimedisin som gir bivirkningen at man kan bli trøtt. Ei jeg kjenner fikk Vallergan i pulverform som gjorde at hun kunne ta mindre enn en pille så hun slapp å "havne i koma" men det var litt vanskelig å måle rette dosen syntes hun.

Dessuten brukte Vallergan 2-3 timer på å begynne å virke på meg, tungvint siden jeg aldri viste akkurat når den begynte å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten brukte Vallergan 2-3 timer på å begynne å virke på meg, tungvint siden jeg aldri viste akkurat når den begynte å virke.

Men er ikke det standard da, at den skal taes 2 timer før leggetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke det standard da, at den skal taes 2 timer før leggetid?

Jo,det er anbefalt da man tar de for å sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imovane ga meg noen enorme hallusinasjoner. Ble helt skremt av hvordan legemidler kan virke. Gift er det, mener nå jeg.

Prøvde meg litt frem med valerina forte og ulike teer som gjørde meg døsig. Innførte god rutine på når jeg la meg og sto opp. Dette hjalp meg iallefall (skjønner at problemet kan være verre for enkelte) Sliter med søvn med jevne mellomrom men det er perioder som pleier å gå over.

Jeg ser hvor avhengig enkelte har blitt av sovemedisin og ødelagt den naturlige nattesøvnen deres etter flere år på sovemedisin. Synes det er helt sykt at leger skriver ut resept på resept år etter år til en person. De sier det selv; Aldri begynn med sovemedisin, og det skal jeg ikke.

Som sagt; jeg skjønner at noen ganger så må man. Men husk at det bør kun være for en periode og ikke for evig. Tror det er mange som går i fella der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest

Jeg brukte Imovane i flere år og gikk over til Stilnoct som er hundre ganger bedre. Du blir ikke døsig om morgenen heller og de slår inn ca 10 minutter etter inntak.

Har prøvd Circadin. Har null effekt. Du tar de to timer før du legger deg og de gjør deg ikke trøtt. Dette er mest for folk som har lite melantonin (søvn hormon).

Stilnoct er de tablettene jeg får minst problemer med når det gjelder bivirkninger og anbefaler dem på det sterkeste. De er også mindre vanedannende enn Imovane, men de "slår deg i bakken" etter inntak, derfor er det viktig å ta dem når du er i sengen. Vallerina forte virker heller ikke på meg.

Vallergan er forferdelig og virker dårlig på meg, gjør meg kun til en zombie hele dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Slutta med Stilnoct i oktober 12, og det var et helvete. Da hadde jeg tatt sovetabletter hver eneste kveld i 10 mnd.

Jeg syns ikke det er et helvette i det hele tatt. Tatt dem i et par år med lange pauser innemellom. I mitt tilfelle var det bare et par-tre netter med litt pes å sovne, men gikk bra. Ingen abstinenser eller noe.

Som skrevet over, så anbefaler jeg dem. Du får garantert sove siden de kick in som de gjør. Og virkningen går rask ut av systemet, så du går ikke rundt neste dagen som en zombie som Zopliclone og Imovane gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...