Gå til innhold

Omplassering av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en litt vanskelig situasjon. I nabolaget går det en katt ute hele tiden. Uansett om det er langt over 20 minus. Den er skrubbsulten og smetter inn så fort vi åpner døra. Da løper den på kjøkkenet og spiser grådig av matskåla.(har 4 katter selv). Eierene vet om dette da vi har bært katten hjem utallige ganger. Den er tynn, sulten og fryser.

Flere ganger har eierene dratt bort på ferie og katten blir sluppet ut og må klare seg selv. Nå orker vi ikke se på dette mer. Katten har det ikke bra, eierene vet om problemet med bryr seg ikke. I julen gikk vi igjen med katten til dem, og sa at den hadde vært hos oss i flere uker. Hver eneste gang vi åpnet døra smatt den inn. Lå på terassen hele døgnet. Fikk da til svar at de hadde hatt den litt inne, noe vi vet ikke stemmer, den er jo her hele tiden. Mjauer og smetter inn. Og vi bærer den ut igjen.

Nå som eierene ikke tar tak i dette etter så lang tid, får vi gjøre det. Stakkars katten har det ikke noe godt. Er det noen som vet om et sted vi kan levere den for omplassering i buskerud? Vi har desverre ingen mulighet for å ta den til oss, og eierene gir blaffen.

Anonym poster: be23608f624cc0f6c09b56f146bc1556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta bilde av den og legg ut på finn. Kanskje du kan ta vare på den bare til den får et bedre hjem? Ta kontakt med FOD, kanskje de kan hjelpe.

Det er dessverre vanskelig å omplassere voksne katter, fint du bryr deg og mater katten i hvert fall!

Kunne ønske folk tenkte seg litt mer om før de skaffet dyr.

Skrevet (endret)

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. Slike eiere er ikke akseptabelt! Tydelig at katta ikke får mat og heller ikke vil være i "hjemmet" sitt. Kan vel evt høre med dyrlegen din om hva du kan/skal gjøre.

http://www.dkoo.no/

Ps: Takk for at du tar tak i problemet og bryr deg!! :)

Endret av RockPaperScissor
Skrevet

Ta kontakt med mattilsynet, de er de eneste som kan "ta" et dyr fra eieren. Dersom du omplasserer katten uten eiers samtykke kan du bli anmeldt. Det er mulig å sende inn bekymringsmelding på hjemmesiden deres.

Dyrebeskyttelsen får ikke gjort veldig mye mer siden slike saker må gå gjennom mattilsynet, men dersom mange sender inn bekymringsmeldinger kan det hende mattilsynet får ut fingern.

Anonym poster: 82d64b3c9b8218ff7e91b8a2866a4563

Skrevet

Dette er dyremishandling, og man er pliktig til å melde ifra om det. Enten til mattilsynet eller dyrevernnemda, som begge har plikt til å sjekke innmeldte saker. Les mer her:

http://www.dyrevern.no/sporsmal_og_svar/dyr_i_nod/jeg_har_mistanke_om_dyremishandling._hva_gjor_jeg

Jeg ville også politianmeldt dem, det er seigpining og rett og slett tortur å tvinge en katt til å være ute flere uker i strekk, slik at den ikke får tilstrekkelig med mat, og i tillegg blir avmagret og har mindre å stå imot kulden med. Slik går du frem:

http://www.dyrevern.no/sporsmal_og_svar/sporsmal_om_lov_og_rett/jeg_vil_politianmelde_en_sak._hvordan_gjor_jeg_det

Selv om saken nok blir henlagt, så kan en tidligere anmeldelse hjelpe en eventuell senere anmeldelse.

Anonym poster: 098326516ca90a409112c019213d3090

Skrevet

Takk for svar. Vi har nå kontaktet mattilsynet.

Stakkars lille pusen. Den har fått være inne i flere dager her nå og fått mat. :)

Hva skjer om mattilsynet griper inn? De har en katt til som er litt her, og en hund. Blir de fratatt alle? Får dw vite hvem som har meldt? Blir dyra omplassert eller avlivet?

Anonym poster: be23608f624cc0f6c09b56f146bc1556

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...