Gå til innhold

Jeg er sjalu på det spennende livet til kjæresten min..

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert_87
Skrevet

Hei. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette, men som overskriften sier, så er jeg altså sjalu (evt. misunnelig?) på det livet kjæresten min lever. Sånn til info har vi vært sammen i nesten to år.

Kort sagt, så er typen min veldig ressurssterk, han reiser mye, blir lett kjent med mennesker, han er kreativ og får lett nye ideer, han har alltid noen prosjekter gående, han har tatt på seg flere verv og frivillige jobber, osv. Dette er slik jeg også drømmer om å være, men jeg føler jeg har verken kapastiet eller guts til å gjennomføre det.

Kjæresten min har nylig vært på utveksling og hatt "the time of his life", hvor han har gjort masse erfaringer og blitt kjent med spennende folk fra hele verden. Jeg hadde selv planer om å reise på utveksling for tre år siden, men av flere grunner valgte jeg å droppe det (bla.a. pga min daværende kjæreste, nå eks), og jeg har siden angret bittert på at jeg aldri dro.

Hovedårsaken til at jeg ikke får gjennomført alt det jeg vil, er at jeg går på et svært krevende studie, med mange faste rammer, obligatorisk undervisning og høyt press. Jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde kapasitet til å reise litt, og jobbe med spennende prosjekter og skaffe meg erfaringer i tillegg til studiet, men tiden strekker ikke til! :(

Et eksempel på en nylig kilde til frustrasjon, er at vi hadde planer om å reise et sted iløpet av våren, slik at vi (særlig jeg) kunne ha noe spennende å se fram til dette semesteret. Pga. studiene er den eneste muligheten jeg har for å reise bort i påsken, og nå har typen min ombestemt seg fordi det er for dyrt å reise da. I stedet skal han bruke pengene på to andre turer (en studietur og en langhelg med kompiser), og dette ble jeg svært lei meg for! Hadde sett så fram til å reise et sted med han!

Han får oppleve masse spennende, mens jeg "sitter fast" her hjemme om må jobbe meg ihjel. Føler dette er et mønster som gjentar seg, og det gjør meg så frustrert! JEG vil også oppleve noe som er spennende og givende! Jeg greier heller ikke lenger å glede meg hundre prosent på min kjæres vegne, hver gang han forteller om en ny reise han skal på eller et nytt verv han har fått, så gjør det nesten bare vondt, fordi jeg skulle ønske det istedet var meg som fikk en så spennende mulighet. Dette skammer jeg meg veldig over, jeg innser jo hvor barnslige og egoistiske disse følelsene er. "Du bestemmer jo selv over ditt liv", sier han bare dersom jeg snakker med han om disse problemene. Det vet jeg jo, men å slutte på studiet er ikke noe alternativ.

Noen andre som kan sette seg inn i disse problemene, og har tips eller råd? Føler ikke jeg får realisert meg selv (for å si det på en klisjéfylt måte), og føler bare jeg blir mer og mer frustrert for hver dag som går.

På forhånd takk dersom noen tar seg tid til å lese og svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å planlegge jorden rundt reise neste år med venner ? :) som en belønning for strevet. Og så vil jeg dele en hemmelighet med deg. Nøkkelen er å sette pris på det du har, her og nå. Lev student livet til det fulle, let etter de gode tingene ved stien du har valgt. Slutt å se deg bakover og angre. Dette gjelder uansett hvilket stadie du er på i livet. ;)

• Liker 4
Skrevet

Oi, denne kan jeg skrive under på..

Han har en haug med verv etc, og en mye friere skolehverdag. Men jeg er har timeplan som tillater meg å være max 1 dag vekke fra skolen uten å miste obligatorisk undervisning. I tillegg jobber jeg en del for å klare husleie og spare opp til ferier.

Blir absolutt sjalu når han reiser vekk en helg på kurs, seminarer og kan reise med kamerater, mens jeg enten er hjemme for å jobbe, lese etc.

Vi har planlagt utenlandstur i nesten 1 år nå, men pga min obligatoriske undervisning, har det enda ikke blitt noe til, men heldigvis tar han det bra :)

Vi er ganske flinke til å finne på ting når vi har ferie begge to, og da prioriterer han meg. Vi er heldige, fordi familien hans har en hytte på fjellet som er kjekk å reise til, og da blir det ikke så dyrt at vi ikke får råd til det.

Jeg tok et halvt år fri for å ha anledning til å gjøre litt andre ting, og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde :) Er ganske mett av "andre ting" nå, og det var lettere å komme tilbake i A4-hverdagen med lange skoledager. Dersom du har anledning til det, er det absolutt å anbefale! :)

Et annet godt alternativ, kan være å finne billigere reisemål :) En tur til Trondheim, Bergen eller Stavanger, er en fin måte å komme vekk fra hverdagen, uten at dere må svi av hele sparekontoen :)

Evt leie hytte i påsken, eller lete etter restplasser.

Håper det ordner seg, og at dere får brukt påsken til å finne på noe kjekt sammen!

Skrevet

Du lever bare en gang!

At du føler at du må gjøre sånn og sånn er ikke kjæresten din sitt problem, og jeg er helt enig med han at dette bestemmer du heeeelt selv!

Hva med å ta et friår neste år, spare masse penger å dra på backpacking/interrail eller noe sånt? Bli borte noen måneder eller et helt år om pengene rekker?

Ikke vær en arbeidsbie hele livet, hva får du igjen for det?

• Liker 5
Skrevet

Vel, sånn jeg ser det er det to problemstillinger her:

Du går et kevende studie er mye bundet pga det og han er det ikke og pga det får han til alt det her artige.

Nå aner jeg ikek hva du studerer, men det kan være det blir steikartig for deg med masse spennende prosjekter etterpå. Så akkurat det der med hans "ville studietid", det ville jeg ikke brydd meg om, hvis jeg var deg.

Han prioriterer ikke forholdet og jenker seg ikke etter deg overhodet når han prioriterer tur med kompiser senere på året enn tur med deg i påsken. For my kan skje. Kanskje kommer han over en slump med kroner som gjør til at han får til det også i tillegg til studietur.

• Liker 4
Skrevet

Reis på tur med en venninne i påsken i stedet for!

Anonym poster: e4384ae5823f48069a4267660d6587e0

• Liker 1
Skrevet

Hva med å planlegge jorden rundt reise neste år med venner ? :) som en belønning for strevet. Og så vil jeg dele en hemmelighet med deg. Nøkkelen er å sette pris på det du har, her og nå. Lev student livet til det fulle, let etter de gode tingene ved stien du har valgt. Slutt å se deg bakover og angre. Dette gjelder uansett hvilket stadie du er på i livet. ;)

Her står det mye bra.

Jeg kan kjenne meg igjen i deler av det du skriver om. Jeg og kjæresten er på mange måter på helt forskjellige steder i livet. Han studerer og har "bare seg selv" å ta hensyn til (vi bor ikke sammen), skal snart på utveksling på andre siden av jorda, og er generelt mye friere enn meg. Jeg jobber, studerer, har barn, har en helt annen timeplan enn han i form av at min er mye mer satt enn hans på flere områder.

Men dette var jeg klar over da vi ble sammen, vi har ulike liv, og må bare finne tid til å prioritere hverandre "mellom slagene".

Det er som lillevill skriver, du må sette pris på det du har, gjøre det beste ut av det du har.

Det er sant at du bestemmer selv over ditt liv, du har bestemt deg for å gå et studie som krever en del av deg, dette er kanskje tungt nå, men vil (regner jeg med) gi deg muligheter du ikke hadde før studiet når du er ferdig :)

Skrevet

Takk for innspill, alle sammen! :)

Isbjørnungen, det høres ut som om vi er i en ganske lik situasjon! Greit å høre at det også er andre som føler det slik, jeg har som sagt slitt en del med at jeg føler meg egoistisk og fæl når jeg tenker disse tankene.. Jeg har forresten også en deltidsjobb for å få endene til å strekke til, glemte å nevne det i sted. Dette med å ta en pause for å gjøre andre ting er absolutt noe jeg har tenkt på, vurderer sterkt å ta permisjon til høsten for å reise litt, tror det trengs. Tror rett og slett jeg begynner å bli skikkelig skolelei i en alder av 25 år! :P

lillevill, jeg vet så godt at det du sier er sant! Dette med å sette pris på det som er her og nå tror jeg er nøkkelen til lykke uansett hvilken situasjon man er i, det er bare så innmari vanskelig å praktisere det!

Som flere av dere andre nevnte, så vil jeg helt klart få mye igjen for utdanningen min når jeg blir ferdig med den. Det er et studie som er ganske vanskelig å komme inn på, så jeg bør jo heller prøve å tenke på hvor heldig jeg er som faktisk har kommet inn! Det er bare det at jeg den siste tiden har begynt å tenke på at det kanskje er vel så viktig med erfaringer (utenlandsopphold, deltagelse i prosjekter, frivillig arbeid osv) som med en høy utdannelse og gode karakterer.. Men det går vel ikke an å få både i pose og i sekk.

Takk for gode råd, tror sannelig jeg skal høre om det er noen venninner som har lyst til å reise bort i påska! :) Ble bare ganske lei meg siden vi har snakket lenge om å dra på tur, også prioriterer han plutselig to andre turer i stedet.. Vi tenkte først å reise i høst nemlig, men da hadde jeg ikke noe fri i det hele tatt. Derfor utsatte vi det til våren, for da visste vi jo at jeg i det minste kom til å ha påskeferie. Det svir virkelig når noe jeg har gledet meg så mye til ikke blir noe av.. :/

Anonym poster: 65436d09b418d8695ea8350ae920803a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det var ok av han å ditche deg og heller dra på 2 andre turer...

• Liker 7
Skrevet

HELT UFATTELIG! Ikke er du bare utakknemlig nok når du kan lever parasitisk på en resurssterk og initsiativrik man men du er altså frekk nok til å li missunnelig fordi han benytter seg av de ressursene du sikler på også?

Kan noen virkelig forklare meg nå at kvinner ikke lider av nedarvet og gjerrig HyPERgAMI?!

Anonym poster: 70df55a89f6be169c16a8ee11941c2fc

Skrevet

HELT UFATTELIG! Ikke er du bare utakknemlig nok når du kan lever parasitisk på en resurssterk og initsiativrik man men du er altså frekk nok til å li missunnelig fordi han benytter seg av de ressursene du sikler på også?

Kan noen virkelig forklare meg nå at kvinner ikke lider av nedarvet og gjerrig HyPERgAMI?!

Hvordan er hun en parasitt? Hun jobber med et hardt studie og jobber ved siden av!

Hun er ikke gjerrig eller noe slik jeg oppfatter det! Trenger bare slappe litt av, og ikke ta livet så seriøst :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det var ok av han å ditche deg og heller dra på 2 andre turer...

Enig. Det gav meg inntrykk av at det ikke er noe "oss" der.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er hun en parasitt? Hun jobber med et hardt studie og jobber ved siden av!

Hun er ikke gjerrig eller noe slik jeg oppfatter det! Trenger bare slappe litt av, og ikke ta livet så seriøst :)

Ja hun har sikkert ingenting å hente på denne mannen i form av status og at han tar litt unna for henne økonomisk? Dette er så typisk. Amisiøs, initsiativrik mann som lever livet slik han vil og får seg en motsatt dame som ikke evner det samme, så er hun ikke fornøyd med det han ringer i livet hennes av inspirasjon etc, men faktisk missunnelig og føler at hun har rett på det samme livet hun ikke har gjort noe for å oppnå. Kvinner tror lutselig at om de foreksempel blir sammen med en statusmann har de rett på samme status og respekt selv og samme "selvrealisering" han har funnet ut hvordan han skal få til, som hun ikke har skjønt.

Hadde ts gått rundt å syntes synd på seg selv hvis hun levde samme livsstil singel eller med en mann som ikke hadde samme frihet som han? Nei. Hun tror hun har rett på det samme livet til den hun ligger med. Hun har selv valgt sin vei og sitt liv, får hun pokker ikke gå rundt å klandre han for. Det blir litt som at dama arver en sum og kjæresten hennes sutrer over at det ikke blir noe penger å han. Da hadde pipa fått en annen lyd. Men dere kvinner tror dere har rett på de ressursene den dere ligger med har.

Hvis dette fortsetter ts skal jeg love deg du slipper å bli mer missunnelig på han, fordi han kommer garantert til å dumpe deg å finne seg en dame som klarer å få til det der å egenhånd. Like barn leker best, og sutrete kvinner varer sjeldent lenge.

Skrevet

Ja hun har sikkert ingenting å hente på denne mannen i form av status og at han tar litt unna for henne økonomisk? Dette er så typisk. Amisiøs, initsiativrik mann som lever livet slik han vil og får seg en motsatt dame som ikke evner det .....

Bitter much?? :)

Skrevet

Det er ikke din kjæres feil at du føler at han lever et rikere liv enn deg. Du får bruke ham som inspirasjon til hvordan du vil forme ditt eget liv!

Skrevet

Bitter much?? :)

Nøyaktig like bitter som dere blir når dere innser at dere bare er en puledukke for anledningen istedet for den kommende golddiggerkona :) Kall meg gjerne bitter. Det blir litt sånn som om ei dame smekker til deg og rekker tunge etterpå og føler seg overnpå bare fordi mannen ikke vil slå tilbake. Det blir bare for dumt og barnslig.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva snakkar du om? Vi veit jo ikkje kva dei studerer. Viss ho studerer medisin og han går på kunsthøgskulen eller sosialantropologi så er det ikkje sjølvsagt kven som må forsørge kven om nokre år. Eg trur du skal slutte å uttale deg om ting du ikkje har greie på. Det er ein utruleg lite sjarmerande eigenskap.

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker, kjæresten min tar på ingen måte "unna for meg økonomisk", snarere tvert i mot! Siden han reiser mye og jobber en del frivillig har han ofte dårlig råd, så det har hendt at jeg har betalt litt mer av fellessutgiftene våre. Så jeg vil gjerne slippe å bli kalt parasitt :)

Jeg tror heller på ingen måte at jeg har rett på det samme livet som han, skjønner jo at han tar en del sjanser og valg som jeg ikke kan eller tør ta, og at han derfor har gjort seg fortjent til alle mulighetene. Tror forresten også at sjalusien min ville vært den samme om det hadde vært snakk om en venninne! Ville bare skrive her for å få litt orden på tankene mine, og kanskje få noen gode råd og innspill, slik at jeg snart kan slutte å være en slik "sutrete kvinne".

rockarollawoman, ditt svar var til stor hjelp! Mye bedre å se saken på den måten! :)

• Liker 5
Skrevet

Forresten AB, etter at jeg leste det siste innlegget ditt nå, så angrer jeg på at jeg brukte tid og energi på å svare på det forrige. Kan ikke se at det du skriver er relevant for tråden i det hele tatt.

-TS

• Liker 4
Skrevet

rockarollawoman, ditt svar var til stor hjelp! Mye bedre å se saken på den måten! :)

Det er bra du ser det slik! Virkelig, (positiv) innstilling og å se muligheter heller enn begrensninger er så mye mer givende. :) Lykke til, du får til det du vil - med litt målrettet innsats! Først må du finne ut hva du vil, og så jobbe deg nærmere målet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...