AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.10874522 Jeg skal med hånden på hjertet innrømme at jeg synes det er forferdelig at folk spiser katter. Kanskje fordi jeg har katt selv? Vet ikke. Men hvorfor reagerer man mer når det er snakk om å spise katter enn hvis det er snakk om å spise høner (som forresten er ganske intelligente) eller kuer og sauer (som også er ganske intelligente)? For ikke å snakke om griser? (Som sikkert er mer intelligente enn katter!). HVORFOR.. reagerer vi sterkere når det er snakk om katter? Hvorfor kommer det på nyhetene at katter skulle bli mat? (Javel, fordi vi ikke spiser katter i Norge), men hvorfor er det liksom verre enn å spise kylling og svin? For det er jo egentlig ikke det. Griser kan ete kjøtt, likesom katter. Og de er intelligente. Jeg for min del kjente det stakk i hjertet en sensommerdag da jeg stod på rema, og en lastebil med griser, som tittet ut av sprinklene i vinduene, kjørte forbi. Da kjente jeg at jeg vil bli vegetarianer. Det blikket fra grisene.. nei,huff. Anonym poster: 4845f12fc2005f3aec9b7a82dfd86995 3
missdior Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 en katt er jo et "familiemedlem" som man bor sammen med, koser med, gir mat og deler livet sitt med. en gris bor ute i bingen, og har ingen relasjoner sånn sett til familien. jeg ser på katten min som babyen min, så jeg kunne aldri ha spist en "baby".
frøkna Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Jeg liker ikke spise dyr som spiser andre dyr. Dessuten er en katt i mine øyne et kjæledyr, det er ikke ei høne.
Santflows Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Det er nok fordi katter er et husdyr de fleste blir godt knyttet til. Det er nok ikke mulig å bli knyttet så mye til høner, da de ikke viser så mye følelser og kjærlighet. Vi har jo også blitt oppvokst til å kun spise ku, okse, gris, høner osv, og ikke katter nettopp fordi vi har de som husdyr, som et familiemedlem.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Kjøttetere spiser ikke kjøttetere, de spiser planteetere. Alle rovdyr trenger vitaminer ol fra planteriket, og de får dette i seg via å spise plantetere. Det er en grunn for at rovdyr ikke spiser andre rovdyr. Vi er et rovdyr og det er katten også - ergo mennesker er ikke skapt for å spise katter eller hunder. (aldri en regel uten unntak - f.eks sjimpansene er jo tidvis kanibaler). 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Kjøttetere spiser ikke kjøttetere, de spiser planteetere. Alle rovdyr trenger vitaminer ol fra planteriket, og de får dette i seg via å spise plantetere. Det er en grunn for at rovdyr ikke spiser andre rovdyr. Vi er et rovdyr og det er katten også - ergo mennesker er ikke skapt for å spise katter eller hunder. (aldri en regel uten unntak - f.eks sjimpansene er jo tidvis kanibaler). Så du spiser ikke svin, med andre ord? Anonym poster: 4845f12fc2005f3aec9b7a82dfd86995
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Så du spiser ikke svin, med andre ord? Anonym poster: 4845f12fc2005f3aec9b7a82dfd86995 Jo men svin sitt førstevalg på mat, er ikke kjøtt De spiser hovedsakelig rotfrukter ol men spiser også det de får servert. Vanlig grisefor er korn ol. 1
Gjest Blubberella Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Selv om jeg aldri i verden kunne ha spist ei katt (det blir som å spise et familiemedlem), reagerer jeg ikke spesielt sterkt på at noen mennesker i andre land spiser katt på samme måte som vi spiser andre typer kjøtt. Det jeg reagerer på, uansett om det er katt eller andre dyr, er pining og plaging av dyrene før de blir mat. 2
Gjest Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Det er vel rett og slett fordi det er familiemedlem for oss. Litt som at vennina mi ikke spiser sau ettersom hun har vokst opp på en gård med sauer.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Det er vel rett og slett fordi det er familiemedlem for oss. Litt som at vennina mi ikke spiser sau ettersom hun har vokst opp på en gård med sauer. Men jeg spiser hestekjøtt det er godt (flere burde spise dette faktisk, slik at vi kan bygge opp en sunnere hestestamme her i landet). Kaninkjøtt er godt også. Og jeg kjenner folk med sau som kjæledyr og de elsker pinnekjøtt og smalahaue. Man spiser gjerne ikke egne kjæledyr, men artsfrender man ikke kjenner. Katt og hund er for meg totalt uaktuelt å spise, siden de er rovdyr. Føles litt kanibalsk...
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Jeg kunne godt spist katt om det var grunn til det. Man spiser jo alt mulig annet merkelig kjøtt uansett.
kathen Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 det handler vel om hva man blir opplært til at man skal,tenker jeg.
Anglofil Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Det har vel kanskje litt med den nære tilknytningen man får? Jeg har ihvertfall fått nærmere tilknytning til katten min enn hønene på gården redd ved der jeg vokste opp. Jo mer personlig man blir med et dyr, jo vanskeligere er det kanskje? Akkurat som min pappa syntes det var forferdelig da de slaktet grisene på gården da han var liten, for ham var de jo en del av familien. Mvh Yvonne
Gjest Eugene Onegin Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Fordi en av dem er mat ( katt ) og den andre er husdyr ( høne ) eller var det omvent ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå