Gå til innhold

Frokost (den evige utfordringen)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har blitt veldig dårlig på å spise frokost (fordi jeg har gluten- og laktose intoleranse) og jeg tenkte noen kunne gi meg litt inspirasjon.

Jeg er rett og slett lei av frokostmaten. Jeg har mest lyst å raske med meg en brødskive om morgenen for jeg har ikke tid eller ork til å lage mye fancy på morgenen, men det går da ikke, særlig siden jeg ikke liker det glutenfrie brødet. Jeg har prøvd riskaker (aldri ordentlig mett), egg (godt, men man blir lei...), glutenfri havregrøt med forskjellige ting (man blir lei) og frokostblanding (like lei... og de flakene er ikke så gode i lengden)

Noen tips? Gjerne fra dere som har samme utfordring :)

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smoothie? :) Du kan jo ha i litt (glutenfrie) havregryn for å bli litt mer mett? Det smaker nesten ikke forskjell heller. :)

• Liker 1
Skrevet

Har ikke samme utfordring, siden jeg hverken er glad i frokost har laktose/gluten intoleranse.

Tar meg friheten til å svare alikevel...

Glute og melkefie knekkebrød? Jeg synes hverfall de er gode :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Smoothie? :) Du kan jo ha i litt (glutenfrie) havregryn for å bli litt mer mett? Det smaker nesten ikke forskjell heller. :)

Det er en god idé. Og man kan ha oppi havregryn? Det skal jeg prøve ut i morgen!

Glute og melkefie knekkebrød? Jeg synes hverfall de er gode :)

Jeg syns ingen av de knekkebrødene er gode - altfor harde, og den ene glutenfrie smaker som papp :fnise: Jeg føler heller ikke at jeg blir så mett på knekkebrød. Og da ender jeg opp med å bli kvalm etter en times tid :jepp: Men er det en spesiell type du kjøper?

Endret av ninuska_
Skrevet

Smooite er godt tips! Og den kan godt få litt havregryn eller nøtter i seg (men jeg synes det blir guffen og grøtete med for mye). Oppkuttet frukt og nøtter et annet tips. Jeg spiser ofte frukt,nøtter og youghurt naturell, men min min tante dropper yoghurten. Rosiner kan være godt i en sånn blanding og jeg har hørt at soyayoghurt er ganske bra så det er kanskje noe å teste ut?

denne bloggen finner du kanskje noen oppskrifter til innpsirasjon. Hjemmelaget brød? Pannekaker?

Skrevet

Fruktsalat. Proteinbar. Muffins. Pannekaker. Middagsrester.

Skrevet

Hei,

jeg har akkurat samme utfordring som deg, og erfarer også at frokosten kan være et ork til tider. Jeg har funnet noen oppskrifter på brød og knekkebrød som ofte er min redning:

Knekkebrød: http://lavkarbodagboka.blogspot.no/2011/05/nannas-supergode-knekkebrd.html

Brød: http://www.helsejentene.no/2011/09/16/supergodt-lavkarbobrød/

(jeg bytter ut creme fraiche med soyayoghurt naturell og kruskalkli med hirseflak)

Jeg pleier å ha en dag hvor jeg setter av et par timer til uka, hvor jeg baker opp likt ulikt slik at jeg vet jeg vil klare meg den kommende uka.

De dagene hvor jeg spiser alternativt pleier jeg å feks lage eggerøre med en avocado ved siden av, ulike flak- og frøgrøter, omelett o.l.

:)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle tips. Har kjøpt inn frosset frukt og havregryn til i morgen. Håper det er mettende :jepp:

Jeg lagde knekkebrød en periode før, men jeg ble litt lei av det også - men kanskje jeg skal prøve igjen!

Endret av ninuska_
Gjest Borghild
Skrevet (endret)

Har du prøvd de glutenfrie ciabattaene fra Schär? De er kjempegode og jeg liker heller ikke vanlig glutenfritt brød. Wasa sitt gluten og laktosefrie knekkebrød er også kjempegodt. Kommer i grønn pakke. Spiser masse av det.

Endret av Borghild
Skrevet

Har du prøvd de glutenfrie ciabattaene fra Schär? De er kjempegode og jeg liker heller ikke vanlig glutenfritt brød. Wasa sitt gluten og laktosefrie knekkebrød er også kjempegodt. Kommer i grønn pakke. Spiser masse av det.

Jeg har prøvd en type rundstykker fra Schär, men de likte jeg ikke. Eller, de var spiselige, men de var litt tørre og knudrete. Det er kanskje ikke det samme som ciabatta? Jeg høres jo kjempekresen ut i matveiene - men jeg er egentlig ikke det... jeg bare... liker ikke konsistensen på alt glutenfritt :sukk:

Jeg skal prøve dette gluten- og laktosefrie knekkebrødet. Akkurat nå holder jeg meg gående på noen fantastiske "maiskaker" (veldig mettende og gode) som jeg smuglet med meg i pakkevis fra Italia :fnise:

Gjest Borghild
Skrevet

Jeg har prøvd en type rundstykker fra Schär, men de likte jeg ikke. Eller, de var spiselige, men de var litt tørre og knudrete. Det er kanskje ikke det samme som ciabatta? Jeg høres jo kjempekresen ut i matveiene - men jeg er egentlig ikke det... jeg bare... liker ikke konsistensen på alt glutenfritt :sukk:

Jeg skal prøve dette gluten- og laktosefrie knekkebrødet. Akkurat nå holder jeg meg gående på noen fantastiske "maiskaker" (veldig mettende og gode) som jeg smuglet med meg i pakkevis fra Italia :fnise:

Ciabatta er noe annet, ja. Disse er firkantede og ikke tørre og ekle. Har heller ikke sånn gummigeleaktig konsistens. Smaker ikke viskelær heller som enkelte glutenfrie ting gjør.De er halvstekte da, så må stekes. Det glutenfrie knekkebrødet er supergodt! Elsker det!

Ellers var jeg på la baguette igår og spiste glutenfri baguette, den var kjempegod! Smakte akkurat som den med mel i, så var nesten litt redd de hadde gitt meg feil, men de hadde ikke det. Men man kan ikke akkurat dra dit hver dag heller.

Hehe, tenk å smugle maiskaker. :fnise: Håper de er bedre enn de maiskakene som får kjøpt i gjennomsiktige pakker her i Norge, de smaker papp.

Skrevet (endret)

Ciabatta er noe annet, ja. Disse er firkantede og ikke tørre og ekle. Har heller ikke sånn gummigeleaktig konsistens. Smaker ikke viskelær heller som enkelte glutenfrie ting gjør.De er halvstekte da, så må stekes. Det glutenfrie knekkebrødet er supergodt! Elsker det!

Ellers var jeg på la baguette igår og spiste glutenfri baguette, den var kjempegod! Smakte akkurat som den med mel i, så var nesten litt redd de hadde gitt meg feil, men de hadde ikke det. Men man kan ikke akkurat dra dit hver dag heller.

Hehe, tenk å smugle maiskaker. :fnise: Håper de er bedre enn de maiskakene som får kjøpt i gjennomsiktige pakker her i Norge, de smaker papp.

Å, de har glutenfrie baguetter? Jeg blir alltid så glad når jeg ser glutenfrie kaker ute på café, og at de kan lage kaffe med laktosefri melk.

Jeg hadde samme opplevelse i Italia - alt smakte så utrolig godt, og når kjæresten min på et tidspunkt ikke klarte å skille mellom glutenfri og vanlig pasta, da fikk jeg hjertet litt i halsen - men de visste hva de gjorde der nede :jepp:

Og disse maiskakene er fantastiske. Jeg skulle kjøpt med en koffert bare for å frakte med alle godsakene de har der nede.. :sukk:

Da skal jeg prøve ciabattaene! Litt håp igjen etter tipsene dere har gitt :blomst:

Endret av ninuska_
Gjest Borghild
Skrevet

Å, de har glutenfrie baguetter? Jeg blir alltid så glad når jeg ser glutenfrie kaker ute på café, og at de kan lage kaffe med laktosefri melk.

Jeg hadde samme opplevelse i Italia - alt smakte så utrolig godt, og når kjæresten min på et tidspunkt ikke klarte å skille mellom glutenfri og vanlig pasta, da fikk jeg hjertet litt i halsen - men de visste hva de gjorde der nede :jepp:

Og disse maiskakene er fantastiske. Jeg skulle kjøpt med en koffert bare for å frakte med alle godsakene de har der nede.. :sukk:

Da skal jeg prøve ciabattaene! Litt håp igjen etter tipsene dere har gitt :blomst:

Jepp, det har de! Den var grisegod! Jeg blir også helt fra meg av lykke når jeg ser glutenfrie kaker på café. :) Jeg tåler lett og skummetmelk da, men ikke helmelk, fløte osv, så det jeg ikke tåler er melkefettet. Så de hadde laktosefri melk i kjøleskapet ved kaffemaskinen.

Og jeg som trodde det knapt fantes glutenfritt i Italia! Feil kan man ta. :) Har ikke vært der siden før jeg fikk glutenallergi. Er bare 3-4 år siden jeg fikk det.

Jepp, prøv ciabattaene. Håper du liker dem. Fins både som fine og grove. Noe annet som er kjempegodt er crostinis fra Semper! Er vel egentlig krutonger badet i olje og basilikum. Ikke så sunt kanskje, men kjempegodt med creme cherie på! Sikkert god med en eller annen laktosefri smøreost også.

Skrevet

Jepp, det har de! Den var grisegod! Jeg blir også helt fra meg av lykke når jeg ser glutenfrie kaker på café. :) Jeg tåler lett og skummetmelk da, men ikke helmelk, fløte osv, så det jeg ikke tåler er melkefettet. Så de hadde laktosefri melk i kjøleskapet ved kaffemaskinen.

Og jeg som trodde det knapt fantes glutenfritt i Italia! Feil kan man ta. :) Har ikke vært der siden før jeg fikk glutenallergi. Er bare 3-4 år siden jeg fikk det.

Jepp, prøv ciabattaene. Håper du liker dem. Fins både som fine og grove. Noe annet som er kjempegodt er crostinis fra Semper! Er vel egentlig krutonger badet i olje og basilikum. Ikke så sunt kanskje, men kjempegodt med creme cherie på! Sikkert god med en eller annen laktosefri smøreost også.

Roma er kjempeenkelt å spise glutenfritt i. Pizza, pasta, crossaint. Jeg hadde mest lyst å bli der! :jepp:

Crostinis. Er det en slags kjeks? Siden den kan smøres på. Aldri hørt om. Så mye jeg ikke har hørt om og jeg som henger i hylla for oss "spesielle" hele tiden :ler:

Gjest Borghild
Skrevet

Roma er kjempeenkelt å spise glutenfritt i. Pizza, pasta, crossaint. Jeg hadde mest lyst å bli der! :jepp:

Crostinis. Er det en slags kjeks? Siden den kan smøres på. Aldri hørt om. Så mye jeg ikke har hørt om og jeg som henger i hylla for oss "spesielle" hele tiden :ler:

Så bra! Viiiil til Roma! Nå! Glutenfrie croissanter har jeg aldri sett i Norge før og gud hvor hardt det er å takke nei til gratis croissant hver gang jeg tar morrakaffen på Bit.

Er noen slags krutonger egentlig bare at de er såpass "store" at de kan smøres på. Er ca halvparten av den ringen du får om du legger tommelnegl og pekefingernegl inntil hverandre og lager en ring. Fin forklaring jeg vet. :fnise:

Skrevet

Da har jeg forsøkt å måle :fnise: og jeg skal se etter dem. Noen spesiell butikk som har dem? Eller en hvilken som helst litt større?

Gleder meg til å prøve smoothie med havregryn i morgen! :jepp:

Gjest Borghild
Skrevet

De fins ikke i større. Meny har ihvertfall. Kiwi hadde, men ikke nå mer.

Skrevet

Yummy! Takk takk! :)

Gjest Borghild
Skrevet (endret)

Bare hyggelig. :) Æsj, at frakta er på 149 kr. Så jo så billig ut med 15 kr pakken, men må jo kjøpe minst 10 pakker for at det skal lønne seg. :fnise: Koster 32 på Meny og litt mindre i Sverige. Så hamstrer når jeg er på harrytur en sjelden gang.

Endret av Borghild
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...