AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Den avdøde hadde for mye gjeld til at vi tok dødsboet. Det er nå 3 år siden personen døde og det står fortsatt penger på kontoen hans. Hvorfor tar ikke staten pengene? Kan jeg få tak i dem? Er avdødes barn. Anonym poster: 76e72c272ebed4399150a70a684bd1a8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Du kan ikke velge og vrake arv, ta verdier, men ikke gjeld. Nei, du får ikke pengene. Anonym poster: 8af2ac3cf3f6b59789e669d277555774 2
Blå Trombone Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Dere sa fra dere arven pga gjeld? Da kan dere ikke komme etterpå og kreve noe, så vidt jeg vet. Jeg vet at arvinger som har sagt fra seg arven har fått lov til å ta med seg ting uten verdi fra dødsboet, men ikke penger.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 De sender meg brev hvert år om saldoen til avdøde. Kan de ikke bare ta pengene og slutte å sende meg det? Jeg fikk brev om at gjelden hans er slettet. Jeg trodde de da hadde tatt alle pengene, men nei. Hvorfor ikke? Ts. Anonym poster: 76e72c272ebed4399150a70a684bd1a8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Den avdøde hadde for mye gjeld til at vi tok dødsboet. Det er nå 3 år siden personen døde og det står fortsatt penger på kontoen hans. Hvorfor tar ikke staten pengene? Kan jeg få tak i dem? Er avdødes barn. Anonym poster: 76e72c272ebed4399150a70a684bd1a8 Selv om avdøde har mye gjeld, så er det ofte kaotisk til barna ved dødsfall. Du må ikke bestemme deg der og da, om du tar over dødsboet. En har 6 uker på seg. Forstår det slik at det er offentlig skifte, men at det står penger på kontoen fortsatt. Penger-verdier i boet, skal først og fremst dekke gravferd osv. Stein skal betales osv. Siden gjelden er slettet,og boet oppgjort, så ta kontakt med skifteretten. Det er de som har styrt boet. Det er ikke slik at de tar alt som er. De som han skyldte penger har avskrevet gjelden. Staten skal ikke ha restene. Anonym poster: 6f4e7e31fa7fe43c6dc50a566151f7e7
Gjest lehmkuhl Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 (endret) slettet Endret 16. januar 2013 av lehmkuhl
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Har du kort til kontoen? Gå å hev dem.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Ta kontakt med skifteretten og få oppklart om hva som skal gjøres med pengene på kontoen. Anonym poster: a12e7e434858884ca3bfed5b320c9f13
Testosteron Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Den avdøde hadde for mye gjeld til at vi tok dødsboet. Det er nå 3 år siden personen døde og det står fortsatt penger på kontoen hans. Hvorfor tar ikke staten pengene? Kan jeg få tak i dem? Er avdødes barn. Staten kan ikke ta penger som ikke tilhører den. Pengene tilhører kreditorene og arvingene i den rekkefølgen. Du kan få tak i pengene på to måter. Den vanligste er at du fyller ut et skjema hvor du skriver under på at du tar på deg ansvaret for forpliktelsene til den døde. Når du sender skjemaet til tingretten, så får du en skifteattest tilbake, som legitimerer deg til å gå i banken og ta ut pengene. Den andre måten er å be tingretten åpne offentlig skifte. Det vil si at tingretten setter i gang å fordele verdiene til den avdøde, men gjelden betales først. Nettoen blir utbetalt til arvingene.
Testosteron Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 Dere sa fra dere arven pga gjeld? Da kan dere ikke komme etterpå og kreve noe, så vidt jeg vet. Jeg vet at arvinger som har sagt fra seg arven har fått lov til å ta med seg ting uten verdi fra dødsboet, men ikke penger. Nei. Han sa ikke fra seg gjelden. Han har bare forholdt seg passiv, så han har fortsatt rett til arven.
Testosteron Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 De sender meg brev hvert år om saldoen til avdøde. Kan de ikke bare ta pengene og slutte å sende meg det? Jeg fikk brev om at gjelden hans er slettet. Jeg trodde de da hadde tatt alle pengene, men nei. Hvorfor ikke? Ts. Banken kan ikke ta pengene. Jeg tror det må gå 30 år eller noe sånt for de kan gjøre det, men først må de varsle arvingene. Gjeld foreldes. Den alminnelige foreldelsesfristen er tre år.
Testosteron Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Forstår det slik at det er offentlig skifte, men at det står penger på kontoen fortsatt. Penger-verdier i boet, skal først og fremst dekke gravferd osv. Stein skal betales osv. Siden gjelden er slettet,og boet oppgjort, så ta kontakt med skifteretten. Det er de som har styrt boet. Det er ikke slik at de tar alt som er. De som han skyldte penger har avskrevet gjelden. Staten skal ikke ha restene. Hvor har du det fra at det er offentlig skifte? Han skriver ikke det. Det virker heller som ting bare har vært status quo uten at noe har skjedd, men gjelden foreldes jo etter tre år mens pengene forblir på kontoen i 30.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #13 Skrevet 18. januar 2013 Selv ved offentlig skifte får jo arvingene det som evt. er igjen etter at alt er oppgjort, så dersom alle kreditorer enten har fått sitt eller har slettet gjelden skulle man jo tro at arvingene får det som står på kontoen. Uansett må du kontakte skifteretten (?) og sjekke at alt er oppgjort og ferdig. Anonym poster: faeb6900b081458cebd6f96099196da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå