Gjest Anne Berit Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg er oppe i et vondt og helt ferskt samlivsbrudd, hvor alt later til at vi ikke klarer å samarbeide. Dere som har vært gjennom samlivsbrudd før, hva må jeg tenke gjennom og gjøre noe i forhold til? Vi har barn og eier hus og bil, og har felles lån. Det jeg hittil har gjort, er å bestille mekling på familievernkontoret og kontakte advokat for å avklare hvorvidt jeg kan ta med meg barna og flytte ut. Hva mer må gjøres?
Løvetanten Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Samværsavtale. Hvorfor skal du ta barna bort fra hjemmet sitt? Er dere enige om barnefordelingen?
Gjest loren Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Dere må som løvetanten sier ha samværsavtale, dette bør dere ha tenkt gjennom sammen før dere drar på meklingsavtalen. Om far ikke vil er det ikke sikkert du får ta med barna bort fra felles hjem. Begge foreldre skal samtykke til flytting. (http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Flytte/Melde-flytting-innen-Norge/Flyttemelding-for-barn-under-18-ar/) Tenk også gjennom om du flytter ut av kommune eller skolekrets av hensyn til evt barnehage og skole. Jeg flyttet ut og noen få kilometer bort og inn i nabokommunen, men barnet har fortsatt adresse hos far av praktiske årsaker. Vi har en 50/50 deling, så det er ingen praktisk forskjell for oss foreldre, men om sønnen hadde byttet adresse med meg hadde vi mistet barnehageplassen på grunn av kommunegrenser. Jeg hadde heller ikke noe ønske om å egentlig hverken forholde meg til eller samarbeide med min eks, men hvis vi skal kunne ha et godt samarbeid i forhold til vårt felles barn som tross alt står midt oppi dette uten å valgt det, så måtte vi. Det er KUN barna det går ut over om ikke dere skjerper dere og oppfører dere som voksne og faktisk prater sammen om ønsker og behov. (Beklager om den hørtes krass ut, men de er faktisk utrolig mange voksne som glemmer dette i et samlivsbrudd.) Mitt tips er også å at begge skriver ned hvordan dere ønsker å ha ting, både i forholdt til barna, men også alt det andre dere deler, da er det lettere å ikke miste fokus i en diskusjon rundt ting. 1
Gjest Anne Berit Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Det er ikke mulig å prate rolig og ordentlig med min eks. Jeg forlater han på grunn av psykisk mishandling, og bør derfor flytte fra han så fort som mulig, nå når han er klar over at vi skal flytte fra hverandre.
Gjest loren Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Om det er tilfelle ville jeg vært veldig forsiktig med å selv melde flytting selv før jeg også fikk meldt flytting på barna (som som du ser via linken jeg la til må skrives under av begge foreldre). Selv om jeg og min eks nå har et greit samarbeide er det nå han som i utgangspunktet bestemmer om barnet vårt skal flytte eller ikke, siden jeg valgte å flytte ut av felles hjem uten han. Jeg har ikke noe problem med at reglene er slik, men det kan virke som at du kan få problemer med det hvis det er en mer komplisert situasjon enn det var rundt mitt brudd. Bare et lite tips fra min side. Ville fortsatt notert ned dine ønsker om hvordan ting skal være, slik at du har dem selv og kan ha med deg når dere skal snakke sammen enten da med familievernkontor eller advokat.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Det er ikke mulig å prate rolig og ordentlig med min eks. Jeg forlater han på grunn av psykisk mishandling, og bør derfor flytte fra han så fort som mulig, nå når han er klar over at vi skal flytte fra hverandre. Krisesenter? Anonym poster: 8eec956c2a69fd182b5ee1ea801c9453
Gjest Lille-pus Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Anbefaler varmt å også ta en snakk med banken. Det kan være sletting av disposisjonsrett til konti som er dine, oversikt over hvilke mulgiheter du vil ha til å anskaffe egen bolig når huset er solgt (ja, jeg leste den andre tråden din og kobler den informasjonen inn her). Oversikt over gjelden på f,eks. hus, og hvorvidt der vil kunne være mulig for deg å kjøpe ham ut (og bli sitternde med huset). Forsikringer o.l. Endret 16. januar 2013 av Lille-pus
Sign Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Har egentlig ikke så mye å bidra med, de overfor har beskrevet det som må gjøres i forhold til familievernkontoret, megling, enighet rundt adresseendring etc. Dersom dere har vanskelig for å samarbeide vil kanskje det meste bli ivaretatt/avgjort av eksterne instanser? Men dersom dere nå eller eventuelt senere er i stand til å gjøre avtaler dere imellom, vil jeg oppfordre deg til å få alt skriftlig. Kan være veldig godt å ha i etterkant. I forbindelse med mitt eget samlivsbrudd som var ganske så "opphetet" i starten på grunn av hans utroskap fikk vi hjelp hos familievernkontoret til å nedfelle en skriftlig samværsavtale. Heldigvis var vi enige rundt både samvær, salg av hus og andre eiendommer slik at det ble ikke konflikt. Men andre ting avtalte vi på egenhånd, for eksempel salg av felles ting, fordeling av ting, avtaler i forbindelse med ungene etc. Jeg insisterte på å få alt av avtaler skriftelig, signert av begge parter. Han ble fornærmet på grunn av dette, men i etterkant er jeg veldig glad for at jeg gjorde det. Det viste seg ved flere tilfeller at når han fikk tenkt seg litt om så..... Min teori er at det var nok andre som tenkte for han! Også alt av mailer, sms'er etc som omhandler bruddet har jeg tatt vare på. Både for å dokumentere hva vi har blitt enige om, men også for å ha dersom det skulle blir konflikt/advokat ut av saker. Han sendte nemlig både sms'er og mail som var svært ufine og injurierende. Greit å ha i tilfelle... Ønsker deg lykke til framover. Et samlivsbrudd er vanskelig uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå