Gjest Anne Berit Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg står midt oppe i et tøft samlivsbrudd, der det ikke ser ut til at vi vil bli enige om noen ting. Vi eier hus sammen, som vi har lån på, og en av oss er nødt til å flytte ut og leie et eller annet, i tiden fram til vi skal selge. Spørsmålet er da bare hvordan vi skal fordele utgiftene? Hvis vi fordeler utgiftene til huset 50-50, så vil det jo bli urettferdig for den som flytter ut og må betale leie av en leilighet i tillegg. Hva har dere andre gjort i denne situasjonen? Jeg må legge til at det antakelig vil ta litt tid før vi får solgt huset. Håper på noen gode tips! -Og, ja, jeg har avtalt time hos advokat, men tenker å være litt forberedt...
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Jeg flyttet ut fra felles bolig og betalte min del av lånet inntil jeg flyttet ut. Min eks valgte å bli boende i leiligheten, men jeg hadde ikke betalt lenger enn den tiden jeg fysisk hadde bodd i leiligheten uansett. Anonym poster: 61e37332f3cb7f13f691a11bf1ddbc20
FantasDick Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Vi ble enige om at han skulle beholde leiligheten og jeg flyttet ut. Han tok over hele lånet og betalte tinglysinga, jeg flyttet andelen over på han. Han betaler alt i forhold til leiligheten siden han eier den alene nå. Skulle jeg betalt halvparten av alle utgiftene skulle huset blitt lagt ut på markedet fort som fy. Jeg har ikke tjent noe på "salget" enda fordi han fremdeles bor der, og har dårlig økonomi, så vi har en avtale om at han skal gi meg halvparten av overskuddet enten ved salg eller når han får bedre økonomi.
Løvetanten Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 (endret) Det juridisk korrekte er at den som blir boende på felles eiendom betaler markedsleie til den som flytter ut. Det vil si at det holder ikke å bare betale halvparten av lånet. Eksempel: Gjengs husleie i deres område er 10 000 kr. Da skal du betale halvparten (eller eierbrøken) av denne til den som flytter ut. I tillegg skal du betale halvparten av avdrag og renter, innboforsikring pluss alle utgifter som strøm, kabel, enkelt vedlikehold som f.eks sikringer, lyspærer etc. Den som flytter skal betale sin halvpart av lån og avdrag samt halvparten av forsikringen på eiendommen, men ikke innbo (med mindre det er felles). Ekteskapsloven § 68 "Den ektefellen som eier boligen, kan kreve vanlig markedsleie. Er boligen sameie mellom ektefellene, nedsettes leien forholdsmessig. Leien løper fra det tidspunktet det blir satt fram krav om det." http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/mange-flytter-uten-avtale-om-utgifter/#betalingavhusleie http://www.jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1913/2366 Endret 16. januar 2013 av Løvetanten 2
Gjest Anne Berit Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Det juridisk korrekte er at den som blir boende på felles eiendom betaler markedsleie til den som flytter ut. Det vil si at det holder ikke å bare betale halvparten av lånet. Eksempel: Gjengs husleie i deres område er 10 000 kr. Da skal du betale halvparten (eller eierbrøken) av denne til den som flytter ut. I tillegg skal du betale halvparten av avdrag og renter, innboforsikring pluss alle utgifter som strøm, kabel, enkelt vedlikehold som f.eks sikringer, lyspærer etc. Den som flytter skal betale sin halvpart av lån og avdrag samt halvparten av forsikringen på eiendommen, men ikke innbo (med mindre det er felles). Ekteskapsloven § 68 "Den ektefellen som eier boligen, kan kreve vanlig markedsleie. Er boligen sameie mellom ektefellene, nedsettes leien forholdsmessig. Leien løper fra det tidspunktet det blir satt fram krav om det." http://www.advokaten...talingavhusleie http://www.jusinfo.n.../1870/1913/2366 Takk for svar, gjelder dette også for samboere?
Løvetanten Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Det gjelder såvidt jeg vet for alle som eier bolig sammen, men det må du nesten sjekke nærmere. Er ikke jurist
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Er det ikke bare å sette igang salgsprosessen så raskt som mulig, da? De aller fleste voksne mennesker kan fint bo i samme hus i noen måneder etter at de ikke vil være partnere lenger (da forutsetter jeg at det ikke er fysisk eller psykisk misbruk inne i bildet). Anonym poster: 8862742a116f14616c53f5d12c169bd8 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 (Boliglån + andre faste utgifter på boligen) + (Leiepris leilighet + andre faste utgifter på leiebolig) : 2 = Hva den enkelte skal betale i boligutgifter. Anonym poster: 8862742a116f14616c53f5d12c169bd8
Gjest Anne Berit Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Er det ikke bare å sette igang salgsprosessen så raskt som mulig, da? De aller fleste voksne mennesker kan fint bo i samme hus i noen måneder etter at de ikke vil være partnere lenger (da forutsetter jeg at det ikke er fysisk eller psykisk misbruk inne i bildet). Anonym poster: 8862742a116f14616c53f5d12c169bd8 Vi kan ikke bo sammen fram til huset blir solgt, uten at jeg vil gå nærmere inn på årsaken til det i dette innlegget.
Montefalco Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Den som blir boende betaler markedsleie, mens den som flytter betaler sin del av alle kostnader ved huset. Dette er jussen. Så kommer man til det praktiske. Etter det jeg forstår vil det ta tid å selge huset. Dersom dette medfører at en av dere må ha bokostnader som er vesentlig høyere enn det dere ville ha hatt ved et raskt salg, mener jeg det rettferdige er å dele totale boutgifter på to. Man må være litt smidig i en slik situasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå