AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 I går var jeg vitne til at BV var og hentet to barn her jeg bor. De ble tatt med tvang og det var mye hyling og skriking. Har ikke barn selv men sjøl for meg ble det en sterk opplevelse. Har venta lenge på at det skulle skje. Håpe bare det går bra med barna. Dramatisk for meg men lurer på hva som som surra i hodet på barna. Anonym poster: 72f0701a54383422f38faadfe0c9c3b5
Gjest Magdalene Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Med tanke på at du har ventet på at dette skulle skje, kam jeg tenke meg at barna ikke har hatt det så bra. Det som er med barn er jo at de ikke vet eget beste, og at lojaliteten til egne foreldre er stor, selv der de har blitt misbrukt. De har det nok fryktelig tøft akkurat nå, men forhåpentligvis blir det bedre snart. Man hører jo ofte om de barna som har blitt hentet av BV som lurer på hvorfor det ikke skjedde før... 1
Pusemamma Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Med tanke på at du har ventet på at dette skulle skje, kam jeg tenke meg at barna ikke har hatt det så bra. Det som er med barn er jo at de ikke vet eget beste, og at lojaliteten til egne foreldre er stor, selv der de har blitt misbrukt. De har det nok fryktelig tøft akkurat nå, men forhåpentligvis blir det bedre snart. Man hører jo ofte om de barna som har blitt hentet av BV som lurer på hvorfor det ikke skjedde før... Vet ikke grunnen til at de ble tatt men har sett mye rare ting som flere har reagert på. De er frekke i munnen når man snakker til dem og gjør som de vil. De har og vært en del hjemme alene på kveldene uten tilsyn. Til slutt er det vel noen som har rapportert til BV kan jeg tenke meg. Politiet var her også.
Anciol Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Uff høres like ille ut som da jeg var vitne til at Maja og Kaja(ikke ekte navn) ble tatt av BV, mens jeg var på besøk hos dem. Det var en torsdag jeg satt og spillte Risk med søstrene Maja og Kaja ,plutselig banker det på døren og BV braser inn og legger ut om at Maja og kaja skal på institusjon,. For et mareritt det var, ble skikkelig panikkslagen og slet med det i lang tid etter!
Gjest Anonym Skrevet 12. februar 2013 #5 Skrevet 12. februar 2013 Her hentet de ei tenåringsjente på morgenen mens to yngre søsken var tilstede. Ungene var syke (legebesøk dagen før). Hun fikk 10 min til å kle seg og pakke og ble nektet å ringe sin advokat. Brutalt. De mindre barna ble vettskremte, De to ansatte fra BV sendte politiet foran seg og satte seg i sofaen og ventet.. Hun måtte kle seg under påsyn og fikk ikke engang skifte undertøy. Dette skjedde 3 dager etter at vi ble informert om vedtaket. Så på to uker nå, har de brutt forutsetningene i vedtaket om at barna skal kunne besøke de plassene se skal til og bli litt kjent før de flyttes dit. Skulle tro vi var i 1940 og ikke i 2013. Og barna blir spredt godt geografisk for sikkerhets skyld. Så de som tror at slikt ikke skjer er naive. Og de som tror at det aldri kommer opp igjenn om det er henlagt,- er også naive. Klipp og lim og ta ting ut av sammenheng er de veldig gode på. De som ev har en enorm tiltro til at BV alltid gjør riktig og har den kompetansen som trengs,- de er mer enn naive... Takk for meg !
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #6 Skrevet 13. februar 2013 Til gjest Anonym over meg: Jeg lurer på hvorfor en tenåringsjente har advokat? Jeg er snart 60 og har aldri hatt advokat. Noe som ikke stemmer i det du skriver. Anonym poster: d3370f76671a379a5240adf704459dca 2
frøkna Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Var nok ikke noe særlig for barna å bli tatt på den måten, men barnevernet gjør jo det fordi de har grunn til å tro at det er verre for barna å bli. Å bli tatt fra foreldre er traumatisk i seg selv og et veldig drastisk tiltak og ikke noe de gjør for "morro" skyld. Tror også foreldrene kan hjelpe til på situasjonen for barnas skyld for å gjøre det hele litt mindre dramatisk. Om jeg hadde hatt barn og de ble tatt av barnevernet sier det seg selv at barnet opplever situasjonen som skremmende om jeg hyler og skriker. Kan tenke meg situasjonen er vanskelig, men tror jeg ville gjort mitt for å berolige hele situasjonen for mitt barns del, ved å smile å si det ordner seg, nå må du bli med dem, men vi sees snart. Å bli krakilsk som mange blir hjelper jo ingenting.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 Det må være en ekkel situasjon både å vitne til og være med i... Barnevernet tar ikke ofte barn - og når de gjør det er det virkelig ille. Enkelte tror de bare tar barna uten skikkelig grunnlag, men det stemmer ikke. Det er mange tiltak som kan gjøres, snakker av erfaring. Jeg ble intervjuet i BT for omtrent 2 måneder siden der jeg fortalte mine positive opplevelser med barnevernet. Her er artikkelen, om noen er interessert: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Brevet-som-endret-alt-2813929.html Anonym poster: b1c4fc82e5069003fe66bd9e56d7ed2f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Jeg har vokst opp helt likedan som "Nora", mamma ba om hjelp men fikk ikke det. Levde i tortur til jeg var 15 og rømte hjemmefra. Men venninnen min som plutselig ble glemsk tok de barna i fra. Enda til barnefaren var der hele tiden. Hun hadde vært hos legen og sagt at hun hadde problemer med å huske små ting. Synes det var traumatisk. Ja, hun var blitt glemsk, men bf var da fullt oppegående. Bra noen har noe som helst positivt å si om barnevernet. Selv om det er gjort noe riktig her og der så betyr det ikke at det heller aldri gjøres feil. Anonym poster: bded178b578ff41463db329d6953c302
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 Nar barn blir hentet slik som du beskriver er det ikke noe som hender plutselig. det er fattet et vedtak og vert flere møter i forkant,vis foreldrene ikke stiller på desse møtene er det jo dem sitt eget ansvar. uansett får dei vedtak og besøk av bv lang tid i forveien(vis ikke det er hastesaker som oppstår ved.r. rus vold etc) Personer med rusprblem er ofte tidlig i søkelyset før drastiske ting som henting sjer. Ja bv gjør sikkert mange feil,men å hente barn i nød er ikke feil,selv om barna hyler av redsel for hva foreldrene kommer til å gjennomgå.foreldrene manipulerer ofte barn til å tro dem skal sitte i en mørk kald kjeller etc.vis bv henter dem. Når barn kommer til beredskapshjem,får dem som regel hjelp av fagpersoner i bv til å snakke om tingene som har hendt. Senere bllir barna plasert i fosterhjem.ikke alle fostehjem er like bra self. og noen opplever å bli behandlet som dyr-plasert rundtomkring langt fra venner og kjente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå