AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har siste halve året gjort mitt beste for å legge om kostholdet. Jeg betrakter det ikke som slanking, men som livsstilendring. Har et langsiktig mål og satser på minus 0,5-1 kilo i uken. Det går litt opp og ned, men har gått ned ca 10 kg på 6 måneder (jula ødela litt!). Bruker vektklubben og etter en laber innsats der før jul har jeg nå etter nyttår bestemt meg for å bli flinkere å registrere det jeg spiser. Det har jeg foreløpig klart å følge opp. Jeg skal ligge på 1300 kcal pr dag og det synes jeg går greit. Mitt spørsmål er om jeg må spise mer når jeg trener? Jeg går/lettjogger tur når jeg har mulighet, men utfordringen er at jeg pga familiesituasjonen aldri vet helt om jeg får trent. Så jeg kan ikke "fylle opp" med mer mat i løpet av dagen i tilfelle det ikke blir noe trening. F.eks i går - jeg hadde beregnet slik at jeg hadde ca 300 kcal igjen til kvelds. Plutselig ble det mulig å ta seg en joggetur og da jeg la inn det i registreringen hadde jeg plutselig 650 kcal igjen. Men jeg klarer ikke å tvangsfore meg med så mye mat på kvelden, tenker at det blir bare helt feil. Samtidig er jeg veldig redd for å gå for fort ned i vekt, at jeg skal miste muskelmasse og få masse overflødig hud. Jeg løste det med å ta en ekstra rugsprø og et glass juice i tillegg til det jeg hadde planlagt å spise, men totalt kom jeg likevel i kcal underskudd. Så dere som kan dette - hvordan bør man gjøre det? Anonym poster: 7ac6d37c289030522f40d359f4d672f6
Gjest *Maja* Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Det er riktig at du skal spise inn kaloriene du trener da kaloriunderskuddet en ligger på er beregnet uten trening. Trener du så blir det totale underskuddet for stort og det du beskrev om muskler og hud kan kjapt skje. Du må rett og slett planlegge litt. Om du ikke orker store mengder mat fordi du plutselig tok en kveldstrening så er det mye kalorier i nøtter. Det er lett å snackse på og tar ikke store plassen i magen. Så usaltede nøtter er fint på kvelden for å fylle opp
Scherbatsky Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Hvor mye du spiser er ikke så viktig som HVA du spiser. Spis mat som gir deg energi. Grønnsaker, fisk, litt kjøtt, skikkelige råvarer. 1300 kalorier av en muffins og en latte er ikke det samme som frokost, lunsj, middag og kvelds laget av skikkelige råvarer Nøtter er en veldig fin ting, og jeg bruker alltid ha ostechips liggende (osteskiver i ovenen på 225 grader i 10 min eller til de ser ok ut). Ostechips med avocadomos/guacamole (bare moser avocado med litt sitron, litt salt, pepper, sambal oelek) er SUPER godt og sunt Avocado er skikkelig mettende, så spar på steinen hvis du lager mye, oppbevar rester i lystett bolle, et lagt plastfolie over selve mosen, så 1 lag med folie. Veldig fin ting, metter godt, godt fett for kroppen og kan brukes til så mangt (jeg bruker det på knekkebrød med laks eller alene). Ellers bruker jeg alltid ha makrell i tomat bokser i kjøleskapet, en fin ting hvis man er litt sulten. Litt majones på... NAM! Eller rull en osteskive sammen med en salami og spis den. Godt og enkelt.
Nysjerriggutt Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 At kroppen får næring er utrolig viktig når kroppen er utsatt for mer aktivitet. Det er nemlig sånn at kroppen vill spare på lagrene sine om den ikke får nok mat, og vill da ta av muskelene dine istedet og spare på fettet. Slankingen vill da gå saktere da det er muskelene som bruker næringen i fettet til å vokse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå