Gå til innhold

Gode karakterer er en funksjon av studiet du går på, eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar ingeniørutdannelse og gjør det egentlig bra med bare C´er og B´er.

I realfagene er ikke det så aller værst faktisk.

Så har jeg venninner som går økonomifag og kunst-/håndtverk som skraper inn A´er som om det snart skulle gå av mote.

Jeg kikket bl.a i mattebøkene før økonomi, og det er ikke rare greier i forhold til det vi driver med i mitt fag. Kunne glatt ha sopt inn en A på det.

Hva tenker dere? Er en A i lærermatte like vanskelig å få til som en A i ingeniørmatte?

PS:Jeg mener ikke at ingeniørutdanningen er bedre eller mer viktig enn andre utdanninger, men at det på mange områder er mye vanskeligere og mer krevende. Toppkarakterene sitter ikke løst for å si det sånn.

Anonym poster: cd30cf6795407eebedee2e6cb6b51caf

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Sånt er det i mange typer utdanning. Har selv sett på latin for jusstudenter og latin for filologer. På en mnd ble filologer ferdig med tema jusstudenter drev et helt år (og ikke fordypet seg i noe annet).

Vil tro at man må beregne at det blir forskjellig.

Skrevet

Selvfølgelig er det enklere å få A på økonomimatte enn på ingeniørmatte. Økonomimatten er jo mye enklere, fordi økonomer ikke har behov for alt det som ingeniørene trenger. Kravet til en A på slike fasitfag er vel minst 90% riktig, uansett om man går ingeniør eller økonomi.

Det er jo ingenting rart med det? En karakter skal si noe om hvor god du er i det aktuelle faget, ikke hvor god du er generelt i hvasomhelst. Man kan jo ikke øke vanskelighetsgraden på økonomimatte og ta med masse irrelevante greier bare for at man skal kunne sammenligne det direkte med ingeniør.

Men alt kommer jo an på studenten selv. Det finnes nok ingeniørstudenter som hadde syntes at økonomi var kjempevanskelig (ikke det ene mattefaget da...) fordi de ikke eier noen som helst interesse for faget.

• Liker 7
Skrevet

TS her

Men jeg tror ikke folk tenker sånn. Jeg tror de fleste er litt karakterblinde og tenker at en A er en A og en C er en C.

Når jeg får B eller C i matte så er det i et mattefag som er adskillige hakk vanskeligere enn det f.eks økonomene ser på. Jeg kjenner at jeg kan bli litt snurt innimellom, for jeg legger utrolig mye arbeid ned i fagene mine og ligger i toppskiktet i klassen. Men det drukner liksom i de A´ene og B´ene som venner får i humaniorafagene (eller enkel økonomi-/sykepleier-/lærermatte).

Så det er vel grunnen til at jeg sutrer litt her. Jeg vil også bli "sett" for den faglige prestasjonen jeg gjør.

Skrevet

Sånn er det gjennom hele livet.

Eksempel: På videregående er jo et karaktersnitt et karaktersnitt, selv om de på IB-linja må jobbe ti ganger så hardt som de på allmenn.

Anonym poster: a9a57b8839d00758dcc8baa0eaa19c47

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det gjennom hele livet.

Anonym poster: a9a57b8839d00758dcc8baa0eaa19c47

Jeg vet. Men det er urettferdig :P

Haha, nei nå må jeg slutte å sutre og gjøre noe fornuftlig.

Takk for at dere hørte på meg.

Hilsen TS.

Skrevet

Men en A er jo en A. Den viser hvor mye kunnskap om det aktuelle temaet man har greid å vise i oppgaven i det aktuelle faget. Da jeg fikk en A i økonomimatte så viste det at kunne løse minst 90% riktig i det faget. Hadde jeg fått en C i ingeniørmatte hadde det vist at jeg greide å løse 60-80% (?) riktig i ingeniørmatte, mens den som får A i ingeniørmatte har greid 90%.

Karakteren viser (til en viss grad, man kan jo være heldig/uheldig også) hvor stor kontroll man har på det aktuelle faget. I enkle fag er det lettere å få kontroll - men en A er fortsatt en A.

En A sier ingenting om vanskelighetsgrad, den sier noe om hvor godt man har greid å svare på seg i et fag.

Om vennene dine tror de er smartere enn deg fordi de får bedre karakterer så får det være deres trangsynte (eller kunnskapsløse?) problem. Trøste deg med at arbeidsgiverne vet bedre, de som ansetter ingeniører vet som regel meget godt at en del ingeniørfag er vanskeligere enn økonomifag, sånn helt generelt. :)

• Liker 1
Skrevet

For så vidt enig med ts. Da jeg gikk på ingeniørstudier fikk jeg A og B'er, og da jeg sa dette til andre venner, fikk jeg som svar at: "jo, det er jo greit det, men selv fikk jeg 3 A'er og én B". Dette var i innføringsfag i økad som blant annet tok for seg prosentregning og bedøk, men allikevel ble jeg på en måte sett på den i kretsen med minst kompetanse. Så for mange er en A en A, uavhengig av arbeidsmengde/vanskelighetsgrad/emne, og man må nesten bare heve seg over deres meninger om saken.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

Får samme greier her også. Fikk B i Matte 1 mens en venninne fikk A i økonomimatten sin, og hun syntes det var så stas å være flinkere enn en ingenørstudent i matte. Fikk meg liksom ikke til å si at de stykkene hun regner på er så lette at det knapt er innføringspensum, så jeg beit det i meg og sa gratulerer.

Men jeg hadde bra lyst til å røske opp en svingelikning eller et hårete integral og spørre om hun ikke kunne hjelpe meg litt siden hun var så flink :fnise:

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Får samme greier her også. Fikk B i Matte 1 mens en venninne fikk A i økonomimatten sin, og hun syntes det var så stas å være flinkere enn en ingenørstudent i matte. Fikk meg liksom ikke til å si at de stykkene hun regner på er så lette at det knapt er innføringspensum, så jeg beit det i meg og sa gratulerer.

Men jeg hadde bra lyst til å røske opp en svingelikning eller et hårete integral og spørre om hun ikke kunne hjelpe meg litt siden hun var så flink :fnise:

Hehe, du burde jo gjort det, spurt henne om hjelp med matten slik at du også kan få A... ;) Er det ikke slike gode venner gjør? Hadde nok blitt mektig provosert jeg også, og jeg kunne ALDRI funnet på å si til en ingeniørstudent at jeg er bedre i matte fordi jeg har A. Da har man ikke mye kontakt med omverdenen, altså.

Matten på øk.ad er jo ikke veldig mye vanskeligere enn S-matten på vgs, og jeg vil påstå den er enklere enn R-matten (jeg hadde R-matte og surfet gjennom mattekurset på øk.ad, og siden jeg elsker matte måtte jeg ta noen valgfag fra realfagsfakultetet for å få noe litt mer utfordrende).

• Liker 2
Skrevet

En del studier er også dårlig på progresjon, jeg tok et studie hvor man i stor grad bare satte inn enkeltemner. Da kunne jeg plukke ut de enkleste emnene og lett få en A. Tror jeg nesten bare hadde 30 studiepoeng totalt hvor jeg måtte legge inn arbeid for å få en B/A, De andre fagene holdt det med en uke per 10-studiepoeng. Jeg er ikke spesielt smart.

Anonym poster: 2528adc2885f7f24d764208efd8fbbc9

Skrevet

Jeg studerer ren matematikk, så du får ikke lov å mene dine C-er og B-er egentlig er gode, fordi min matte er mye vanskligere enn din! Så det såh! :opplyser:

Anonym poster: 05005e2896b7ff08f95f4aaa965fa972

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerer ren matematikk, så du får ikke lov å mene dine C-er og B-er egentlig er gode, fordi min matte er mye vanskligere enn din! Så det såh! :opplyser:

Anonym poster: 05005e2896b7ff08f95f4aaa965fa972

Ikke sant... Det er vel ikke alle andres problem at du har søkt deg inn på et studie du ikke har anlegg for.

Anonym poster: d4382017598f2c795072ff59037603a7

Skrevet

Er man litt smart så velger man et studie man har anlegg for å oppnå noe i. For noen er lesefag vanskelig fordi stoffet er på engelsk og krever mye pugging. I forhold er matematiske fag mer systematiske, og det gjelder å øve fremfor å pugge. Selv sørget jeg for å velge et studie som passet evnene mine, og det vises på karakterene.

En annen viktig faktor er opptakskravet på studiene fordi karakterene skal normalfordeles. På studier med mye lesing slår dette kraftig ut på de studiene med høyere opptakskrav.

En C er ikke en C over alt, men man må ta i betraktning både:

- opptakskrav

- hvilket studie det er snakk om

- personlige egenskaper

etter min mening, før man kan vurdere noe som lett eller vanskelig...

Anonym poster: fb9e3151171100a433205e184488aaf5

Skrevet

Jeg siktet til poenggrenser der jeg skrev opptakskrav.

Anonym poster: fb9e3151171100a433205e184488aaf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...