AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Skrevet 16. januar 2013 Ja, hvor vanlig er det egentlig? De fleste av mine venner kan skilte med dette, meg inkludert, men jeg føler egentlig ikke at det er så enestående og at det ikke er en så stor bragd som enkelte skal ha det til når de får nyss i akkurat dette. Mitt inntrykk er på mastergradsnivå har de fleste opparbeidet seg gode studieteknikker, vet hva som forventes av dem, og ikke minst har de fortsatt å spesialisere seg innenfor et studie de åpenbart interesserer seg for. Men da jeg ytret denne holdningen ovenfor en annen venninne fikk jeg en kjefteskur så det holdt...Så jeg spør, hva tenker dere? Anonym poster: ffdfe418ee1b2749ed07ae1582e110ad
Gjest Wei Wei Skrevet 16. januar 2013 #2 Skrevet 16. januar 2013 Jeg vil tro det ikke er så veldig uvanlig. Kjener selv flere med bare A i alle fag (bachelor og master).
Chloe- Skrevet 16. januar 2013 #3 Skrevet 16. januar 2013 Jeg tenker at det blir litt som at jeg kan si at jeg er feit, men du kan ikke si at jeg er feit. Har du fått mange Aer på masteren kan du si det er lett, har du ikke vært i nærheten bør du holde munn.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #4 Skrevet 16. januar 2013 Tja, da er det jo en av to grunner: Enten er du/dere veldig flinke i forhold til snittet, for de fleste får faktisk ikke bare A'er langt derifra. Men all ære til dere for at dere da klarer til det. Eller, så går dere på steder der det stilles litt vel få krav til å få A. Anonym poster: fd02a21782d952926db026236749152c
Anglofil Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 De færreste jeg kjenner på studiet mitt har kun fått A'er gjennom sin bachelor eller master. Det ville vært svært uvanlig å få bare A'er, så alt er relativt. Det kommer vel an på studiet man går på osv. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #6 Skrevet 16. januar 2013 Tror ikke dette er vanlig. Hos oss er det vanlig å ha 6 fag i semesteret, på bachelornivå er det 36 eksamener man må få A på, og på masternivå blir det 60 eksamener å få A på. Det er ganske heftig når man som oss har prosjekter i 3 av 6 fag for å bruke kunnskapen man lærer, og har 6 eksamener før 15.des og 30.mai hvert semester. Så da vil jeg si at de er veldig flink Anonym poster: 0b655680e1e50641a5844a8a6abb1d4a
Gjest alille Skrevet 16. januar 2013 #7 Skrevet 16. januar 2013 Jeg har så langt nesten kun A (men faren er stor for at det dukker opp noen B-er snart, noe jeg fint kan leve med), og har ikke inntrykk av at det er så vanlig. På intervjuer blir hvertfall intervjuerne ganske overrasket (og det er ikke alltid de uttrykker det positivt heller...). Men jeg vet om et par til som har fullført samme studie som har greid det samme, så vil tro det er noen hvert år på studiet som kun har A (vi er ca 100). Om det er en bragd kommer jo helt an på hva man studerer, og studentens personlige forutsetninger.
Gjest Cuntzilla Skrevet 16. januar 2013 #8 Skrevet 16. januar 2013 Jeg fikk ikke kun Aer på masteren. Fikk det på selve oppgaven, men i de to fagene jeg tok tror jeg ikke jeg fikk det. Det som kanskje spiller litt inn er at vi hadde få fag å velge i, og ingen av dem var i nærheten av å være relevante for oppgaven min. I tillegg bør det vel nevnes at jeg er typen som surfet gjennom studiene og var mer på baren enn lesesalen. For alle de som jobber hardere enn meg så er jeg enig i at det kanskje ikke er helt usannsynlig at man klarer å få kun Aer, karaktersnittet og nivået på studentene er nok iallefall høyere på master enn på bachelor.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #9 Skrevet 16. januar 2013 Vil legge til at jeg snakker om universitetsstudier, på profesjonssnivå eller tilnærmet. Anonym poster: c58019cb53475fecb4279231e63ea609
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #10 Skrevet 16. januar 2013 Det kommer vel an på faget? Jeg kjenner en haug med flinke mennesker som har B i snitt. Det er mange fag på UiO og på mitt universitet der man kan jobbe ganske hardt og få en B. På siste året på master i siv.øk. hos min bror fikk nesten hele røkla A, det sier seg selv at det ikke er naturlig. Det må da være mulig å skille ut noen som er bedre enn de andre. Jeg forstår at på master har man allerede silt ut mye rusk, og jeg skjønner at de færreste har C i snitt, men bare Aer høres rart ut i mine øyne. Og jeg hadde midt mellom A og B fra bacheloren. Det er utrolig mange eksamener og oppgaver i løpet av studiet, og selv om man har full kontroll er det ikke slik at Aene kommer automatisk. Man er jo også i løpet av et studie utsatt for ulike sensorer. Jeg hadde f.eks. en klage på en B der de skrev at alt var fantastisk, men Ben ble opprettholdt. Innenfor samfunnsfagmastere virker det som at man ikke kan 'vinne' - det er alltid noe eller noen som gjør at du ikke kan få rene Aer, om det så er eksamensordninger, sensorer eller oppgaveformuleringer. Anonym poster: 21e2c4c6cf1ff3b1c38ce9e74c843bc9
ninuska_ Skrevet 16. januar 2013 #11 Skrevet 16. januar 2013 Det er ikke veldig vanlig hos oss. Kun 2-3 stk har fått A i hvert fag. Flesteparten ligger på C-D. Det er ganske rart syns jeg, for når vi begynte på master fikk vi vite at det var så enkelt å få A og B, og jeg syns folk i klassen min er utrolig flinke! Vi har hatt en del uflaks med sensorene i fagene, type man tar opp et fag man har fått B og får D (vi skriver oppgaver, så standarden er tydeligvis helt subjektiv fra sensor til sensor).. og selve retningslinjer på masteropplegget har vært utrolig dårlig. Villedende kan man si. Jeg har A i fire av seks fag, men alle A hadde aldri gått tror jeg. Kjenner ingen som har det av mine venner og bekjente
juliane Skrevet 16. januar 2013 #12 Skrevet 16. januar 2013 Jeg hadde A i alle tellende fag fra bacheloren, og 50/50 A og B på resten (Ex.fac, ex. phil og frie emner), men har mye dårligere snitt fra master. Har vel 4 B, 1 D (som jeg ikke fikk tatt opp igjen pga neste sjanse var etter at jeg var ferdig med oppgaven) og fikk en kalkulert C på masteroppgaven. Grunnen var at jeg samtidig jobbet 50% i en relevant stilling, så jeg valgte å bli ferdig på normert tid med litt dårligere karakterer enn å kaste bort et år ekstra. 2
ninuska_ Skrevet 16. januar 2013 #13 Skrevet 16. januar 2013 så jeg valgte å bli ferdig på normert tid med litt dårligere karakterer enn å kaste bort et år ekstra. Som en av veilederne våre sa: Det er bedre å få C på masteroppgaven til normert tid enn å bruke ett år ekstra på å få en B. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #14 Skrevet 16. januar 2013 Ingen på mitt studium (medisin) fikk kun A. Jeg var nok en av de med flest A'er, og jeg hadde kanskje 15-16 A av over 30 eksamener. De fagene jeg har fått A i har vært de som har interessert meg mest, så da husker jeg og forstår mer fordi jeg leser med større interesse Anonym poster: 7650ab07eac6b1fead59dacccba63a6b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #15 Skrevet 16. januar 2013 Vet i hvert fall om en del som studerer økonomi som kun hadde Aer. Tror vanligheten avhenger veldig av studiet og institusjon. Anonym poster: 4daa8b4af16afbed18df40dfc2cadde7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #16 Skrevet 16. januar 2013 Dersom en med bare A kom til meg for å søke jobb hadde jeg sjekket personens sosiale antenner grundig! En håndfull eller to B'er viser at man er menneskelig - og forhåpentligvis med litt forståelse for hva hardt arbeid gir av frukter. Anonym poster: be826b3411732306cbab5c60cf7f041b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #17 Skrevet 16. januar 2013 Vi hadde i alle fall flere eksamener der ingen fikk A, så jeg vet med sikkerhet at ingen på mitt kull gikk ut med bare A på masteren. I så fall må de ha gått et år ekstra for å konte opp. Anonym poster: b60b97e9bbb8c40bca382c0559f727f4
Gjest alille Skrevet 16. januar 2013 #18 Skrevet 16. januar 2013 Dersom en med bare A kom til meg for å søke jobb hadde jeg sjekket personens sosiale antenner grundig! En håndfull eller to B'er viser at man er menneskelig - og forhåpentligvis med litt forståelse for hva hardt arbeid gir av frukter. Anonym poster: be826b3411732306cbab5c60cf7f041b Man kan da ha like mye/lite sosial intelligens om man har kun A-er eller mange A-er pluss noen B-er? Man kan til og med ha D i snitt og ha elendig sosial intelligens. Så om du er en arbeidsgiver håper jeg at du sjekker søkerens sosiale antenner grundig uavhengig av karakterer, hvis ikke kan du komme til angre bittert en dag (hvis sosiale antenner er viktig for jobben). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå